فلاحت پیشه: طرح مجلس تنش‌های بین المللی را تحکیم می‌بخشد

حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به اقدام مجلس و تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها گفت: مجلس شورای اسلامی حق قانونگذاری و تصویب قوانین را دارد و این امر از حقوق مجلس است. اما موضوع هسته‌ای جزو مقوله‌های کلان سیاست خارجی کشور است که مسوولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی بوده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که درباره مسائل هسته‌ای چه اقدامی باید انجام شود.

وی اضافه کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نشان دهنده دغدغه نمایندگان مجلس در این باره است. اما از دل طرح، رفع تحریم بیرون نمی‌آید بلکه از دل این طرح چالش‌های جدیدی مطرح خواهد شد که ممکن است تنش‌های حاضر را تحکیم بخشد و در این شرایط انتظار این است که اگر طرحی در مجلس ارائه می‌شود به صورت مشخص برای رفع تحریم‌ها ساز و کار لازم را ارائه دهد.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: مثلثی با مشارکت و نقش‌ آفرینی وزیر خارجه آمریکا، پادشاه عربستان سعودی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مخالفت با جمهوری اسلامی فعال است و در شرایط کنونی هر رفتاری بر خلاف  برنامه ها و اهداف مثلث پمپئو، ‌ بن سلمان و نتانیاهو شکل بگیرد در حقیقت با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران سازگار است.

وی با اشاره به تحولاتی که در آمریکا پیرامون احیای برجام شکل گرفته، گفت: جمهوری اسلامی زمانی که گام‌هایی برای کاهش تعهدهای برجامی خود برمی‌داشت، ‌ این عبارت را به کار برد که اگر طرف مقابل به تعهدهای خود بازگردد، ایران نیز به تعهدهای قبلی خود باز خواهد گشت. عین این عبارت را سالیوان که به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شده است، اعلام می‌کند و این سبب یاس و نا امیدی در مدیریت این مثلث آشوب زا شده است. زیرا این مثلث سعی در ایجاد مشکلات سیاسی و امنیتی در منطقه به ویژه ایران داشته و نابودی برجام در دستور کار آنها است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دو فوریت طرح اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها در شرایط شهادت دانشمند هسته‌ای کشور «محسن فخری زاده» تصویب شده است، ‌ یادآور شد: البته این یک حادثه ناگوار و جنایت علیه بشریت بود که ممکن است سبب جسارت صهیونیست‌ها شود، ولی معتقدم در شرایط کنونی کشور بایدسه گانه رفتاری در پیش بگیرد.

وی نخستین سه گانه را واکنش و مقابله به مثل در برابر ترور شهید فخری زاده عنوان کرد و گفت: مقابله به مثل حق ما است و این اقدام را دستگاه‌های مربوطه می‌توانند انجام دهند. البته اینکه زمان و مکان این اقدام مقابله به مثل کجا باشد، در قالب سیاست‌های مربوطه و افرادی که در این حوزه مسوولیت دارند، انجام خواهد شد.فلاحت‌پیشه دیپلماسی را بخش دیگری از این اقدام سه گانه کشور در شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: در حوزه دیپلماسی عمومی، وزارت امور خارجه باید به صورت رسمی جنایت رژیم صهیونیستی را به صورت رسمی پیگیری کند. زیرا در شرایط کنونی، دنیا نتانیاهو را به عنوان عامل برهم زدن صلح و امنیت بین المللی و یک تروریست می‌شناسد و در قالب دیپلماسی عمومی می‌توان از این فرصت برای مطرح کردن آن در دنیای امروز و مطالبه جهانی استفاده کرد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سخنان «برنی سندرز» سناتور مستقل کنگره آمریکا که ترور شهید «محسن فخری زاده» را محکوم کرده بود، ‌ سه گانه سوم را تقویت برجام برشمرد و تصریح کرد: سندرز این ترور را غیرقانونی، تحریک آمیز، نابخردانه و ضدصلح عنوان کرده است و معتقدم اقدامات رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده تقویت کننده موضع ایران در قالب برجام است و تضعیف کننده برجام نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.