عجیب ترین دلیل سکته قلبی

سکته در طب قدیم به حمله ناگهانی همراه با از دست رفتن هوشیاری و حواس بیمار گفته می‌شد که معمولاً به مرگ می‌انجامید. در پزشکی امروزی منظور از واژهٔ سکته ممکن است به سکتهٔ مغزی یا قلبی اشاره داشته باشد. زمانی که خون به بخشی از مغز نرسد یا کم برسد و بافت مغز اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند، سکته رخ می‌دهد. در این حالت، سلول‌های مغز ظرف چند دقیقه می‌میرند.

سکته وضعیتی اضطراری است که به درمان فوری نیاز دارد. اقدام زودهنگام آسیب مغزی و سایر مشکلات را کاهش می‌دهد.

سکته عوامل متعددی دارد که یکی از آن‌ها کم آبی بدن است. ننوشیدن آب به میزان کافی در تابستان ممکن است در سیاه رگ ایجاد لخته خون کرده و سبب سکته مغزی شود.

وقتی آب خیلی کم مصرف می‌شود، غلظت خون زیاد شده و اگر فرد زمینه لازم را داشته باشد، می‌تواند دچار سکته مغزی شود. کم آبی یکی از دلایل بروز سکته مغزی است و لازم است افراد در طول روز شش تا هفت لیوان آب مصرف کنند.

افراد ۴۰ سال به بالا خیلی‌کم تشنه می‌شوند و کم آب مصرف می‌کنند، در نتیجه خون دائماً غلیظ می‌شود. خون غلیظ هیچ وقت نمی‌تواند به عروق ظریف یعنی مویرگ‌ها غذا و اکسیژن برساند، از این رو شاهد سکته و انواع بیماری‌ها هستیم.

یک مطالعه جدید نشان داده است که در کسانی که سکته مغزی میکنند اگر در حین سکته بدن آن‌ها دچار کم آبی باشد خطر آن‌ها را به میزان چهار برابر بیشتر تهدید میکند. محققان علت این وضعیت را غلیظ بودن بیشتر خون در افرادی میدانند که در حین سکته دچار کم آبی بوده اند.

محققین با بررسی ۱۷۰ بیمار که به علت لخته خون دچار سکته مغزی شده بودند متوجه شدند که ۴۴ درصد آن‌ها در حین سکته دچار کم آبی بوده اند. آن‌ها سپس با استفاده از ام آر آی، آسیب وارد شده به بافت مغز بعد از سکته را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که آن دسته از بیمارانی که بدن آن‌ها در حین سکته مغزی کم آبی داشته است آسیب وارد شده به مغز بر اثر سکته بیش از آن‌هایی بوده که دچار کم آبی نبوده اند.

محققان میگویند حس تشنگی در افراد کهنسال کاهش میابد و در نتیجه بدن آن‌ها بیشتر دچار کم آبی میشود. آن‌ها پیشنهاد میکنند که در طول روز آنقدر باید آب مصرف شود که احساس تشنگی وجود نداشته باشد و از طرف دیگر برون ده ادراری در طول روز حفظ شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.