آژانس اتمی: هیچکس از توقف بازرسی‌ها در ایران سودی نخواهد برد

رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در واکنش به طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی که در مرحله اول به محدود شدن دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام منجر می‌شود و در مرحله بعدی می‌تواند توقف اجرای پروتکل الحاقی و متعاقباً توقف بازرسی‌های مستمر و گسترده آژانس در اماکن هسته‌ای ایران را به دنبال داشته باشد، اعلام کرد که توقف بازرسی‌های آژانس در ایران به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

بر اساس ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که دو فوریت آن امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

همچنین ماده هفتم این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند که پس از 3 ماه از تصویب نهایی آن، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.