صادرکنندگان ترکیه از افزایش موانع تجاری در عربستان سعودی خبر داده بودند و بازرگانان عربستان سعودی خواستار ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه در پی وخامت روابط میان دو کشور شده بودند.

روابط این دو کشور که برای نفوذ منطقه ای در رقابت بوده اند، دو سال قبل پس از این که ماموران سعودی جمال خاشقچی، خبرنگار سعودی برجسته منتقد ریاض را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند، دچار بحران عمیقی شد.

آنکارا اعلام کرده که ریاض منکر بایکوت غیررسمی کالاهای ترکیه شده است اما اتحادیه صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد از طریق وزارت بازرگانی این کشور مطلع شده که واردات برخی از کالاهای ترکیه به عربستان سعودی اوایل ماه جاری معلق شده است.

این اتحادیه در نامه ای به اعضایش که توسط رویترز مشاهده شده است، اعلام کرد واردات گوشت قرمز و گوشت سفید و محصولات مربوط به آنها، عسل و فرآورده های آن و همچنین شیر و محصولات آب از ترکیه به عربستان سعودی معلق شده است.

انجمن صادرکنندگان ترکیه اعلام کرده که صادرات به عربستان سعودی در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲.۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

روشار پکجان، وزیر بازرگانی ترکیه هفته جاری اعلام کرد که ریاض اصرار دارد که بایکوت غیررسمی کالاهای ترکیه وجود ندارد اما آنکارا این موضوع را رسما از طریق سازمان جهانی تجارت پیگیری می کند. روزنامه صباح به نقل از وی نوشت: ما انتظار داریم اقدامات عینی برای حل مشکلات در روابط تجاری و اقتصادیمان انجام شود.

بر اساس گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی هفته گذشته در تماس تلفنی موافقت کردند کانالهای ارتباطی را برای بهبود روابط دو جانبه و حل مسائل فیمابین باز نگه دارند. هر دو کشور برای آرام کردن تنشها دلیل دارند زیرا آماده تغییرات تحت دولت جدید آمریکا می شوند. اما هیچ نشانه ای از بهبود روابط عربستان سعودی و ترکیه وجود ندارد و برخی از شرکتهای ترکیه می گویند ماههاست که این مشکلات را تحمل می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.