گمانه زنی درباره جانشین صادق المهدی

به گزارش اسکای‌نیوز، به رغم پیش‌بینی‌های مختلف درباره شخصیتی که جانشین صادق المهدی خواهد شد، به گفته صلاح حبیب، تحلیلگر و نویسنده سودانی، احتمالا المهدی وصیت‌نامه‌ای دارد که در آن با دقت جانشین خود را تعیین کرده است، مثل همان روالی که از سال ۱۹۴۵ در این حزب بوده است.

در واقع از ژوئن ۲۰۱۷ که المهدی از تصمیم خود برای کنار گذاشتن ریاست حزب خبر داد، این سوال همچنان مطرح است.
علاوه بر اسامی برخی فرزندان المهدی مثل مریم که پزشک و فعال سیاسی است و حضور قوی در دوره اخیر داشته، اسامی دیگری نیز دیده می‌شوند مثل فضل الله برمه ناصر، وزیر دفاع اسبق و شخصیت بسیار نزدیک به المهدی و واثق البریر، از رهبران برجسته حزب و داماد المهدی.

اما حبیب به اسکای نیوز گفت، عبدالرحمن، پسر بزرگتر المهدی و معاون سابق عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان بیشترین شانس را برای ریاست حزب دارد.

به رغم جنجال بزرگی که طی دوره گذشته درباره مشارکت عبدالرحمن در نظام البشیر وجود داشته، حبیب معتقد است که هدفش از مشارکت آماده شدن برای برعهده گرفتن رهبری حزب در آینده بود.

در مقابل عبده مختار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه‌های سودان گفت: حزب الامه احتمالا استراتژی جدیدی را در پیش بگیرد تا از محبوبیتش در سایه تحولات سودان و افزایش تأثیر قشر جوان بر نقشه راه سیاسی حمایت شود.

مختار بعید نمی‌داند که مریم الصادق جانشین پدرش شود هرچند که حامیان این حزب ممکن است به دلایلی از جمله موضع تاریخی درباره انتصاب زنان مخالفت‌هایی داشته باشند اما احتمالا به دلیل شرایط جدید و تغییر نسل‌ها این دیدگاه‌ها پذیرفته نشوند.
با توجه به ماهیت و ساختار حزب الامه مسئله جانشینی المهدی پیچیده به نظر می‌رسد.

 اما به دور از سناریوهای مختلفی که درباره ریاست حزب وجود دارد، رهبر جدید آن با چالش‌هایی درباره متحد کردن این حزب که به پنج شاخه تبدیل شده، روبروست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.