سخنگوی دولت سودان گفت که توافق درباره محاکمه «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور در دادگاه لاهه صورت گرفته است.

«فیصل محمد صالح» در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی افزود که «توافق درباره محاکمه عمر البشیر در دادگاه لاهه صورت گرفته است».

دادگاه لاهه طی سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ اتهاماتی علیه البشیر به دلیل ارتکاب جنایت جنگی و جنایت ضد بشری در منطقه دارفور صادر کرد حال آنکه البشیر تا کنون این اتهامات را رد کرده و دادگاه لاهه را یک دادگاه سیاسی می‌داند.

صالح همچنین گفت: «همه احتمالات درباره حضور افراد تحت تعقیب از جمله البشیر در دادگاه لاهه وجود دارد و رایزنی‌ها درباره نحوه محاکمه آن‌ها همچنان ادامه دارد و تا کنون درباره نحوه محاکمه توافقی صورت نگرفته است».

دادگاه لاهه همچنین «عبدالرحیم محمدحسین» وزیر دفاع اسبق سودان، «احمد هارون» والی کردفان جنوبی و «علی کوشیب» فرمانده یکی از شبه‌نظامیان دارفور را به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت ضد بشری در دارفور محکوم کرده است.

صالح اشاره کرد که هیأت مذاکره‌کننده دولت سودان سه‌شنبه گذشته در جوبا با هیأت مذاکره‌کنند جنبش‌های مسلح در دارفور درباره تحویل افراد تحت تعقیب به دادگاه لاهه توافق کرده است.

منطقه دارفور از سال ۲۰۰۳ شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای دولتی و جنبش‌های مسلح شورشی است که تا کنون به کشته شدن ۳۰۰ هزار نفر و آوارگی حدود ۲.۵ میلیون نفر دیگر منجر شده است.

البشیر ۱۱ آوریل سال گذشته میلادی در پی اعتراضات مردمی به اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی سودان، توسط فرماندهی ارتش این کشور عزل شد و پس از آن به اتهام فساد مالی در زندان به سر می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.