شرایط سفر بین‌شهری مشخص شد

از ابتدای هفته و با توجه به محدودیت اعمال شده، پیش از صدور بلیت برای مسافران ناوگان عمومی بین شهری، کد ملی آنها در سامانه متصل به سامانه بانک اطلاعاتی بیماران کرونایی وزارت بهداشت، استعلام شده و در صورت ابتلای فرد به کرونا، از صدور بلیت و سفر فرد کرونایی جلوگیری می‌شود.

سفر با خودروی شخصی انجام نمی شود و در مقابل سفر با وسایل نقلیه عمومی در اولویت قرار گرفته البته برای انجام این سفرها الزاماتی باید رعایت شود به طوری که با توجه به زیرساختی که فراهم شده؛ برای صدور بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار ، ابتدا کد ملی از مسافر دریافت می‌شود و سپس استعلام سلامت فرد از نظر ابتلا به کرونا از سامانه‌ای که متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، انجام می شود و در صورت منفی بودن ابتلا به کرونا برای مسافرات بلیت صادر می‌شود.

متقاضیان سفر با ناوگان عمومی بین شهری می توانند با مراجعه به نشانیاینترنتی http://www.safarvip.com/ و درج کد ملی، استعلام صدور بلیت را به راحتی انجام دهند و در عرض چند ثانیه متوجه شوند امکان سفر بین شهری را دارند یا خیر. بدین ترتیب مسافران پیش از اقدام به خرید بلیت،‌ متوجه محدودیت های احتمالی خواهند شد. 

گفتنی است شرکت ها و راننده ها نیز می توانند از این سامانه استفاده ‌کنند و  با درج کد ملی متقاضی سفر، تشخیص دهند که این فرد امکان سفر با ناوگان عمومی بین شهری را دارد یا خیر. 

با توجه به شرایط خطرناک تسری ویروس کرونا و بی توجهی برخی از شهروندان به ممنوعیت های سفر در صورت مبتلا بودن، لازم است تا راننده های ناوگان اتوبوسی، مینی بوسی و سواری کرایه بین شهری هم اگر در طول مسیر قصد سوار کردن مسافر  را دارند، با استعلام کد ملی فرد مورد نظر از طریق این سامانه از سلامتی جسمی وی از نظر ابتلا به کرونا مطمئن شوند.

ممنوعیت سفر مبتلایان به کرونا

ممنوعیت سفر افراد مبتلا به کرونا 

‌بر اساس محدودیت های جدید ، مبتلایان به کرونا که تست آنها در زمان مراجعه برای خرید بلیت برای روز انتخابی در سامانه وزارت بهداشت مثبت ثبت شده است، امکان سفر را نخواهند داشت.

باید توجه داشت که ‌ارائه تست منفی کرونا جنبه عمومی نداشته و افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، نیازی به ارائه مدارک نداشتن بیماری را ندارند.

‌هر فردی که در ایام مراجعه برای خرید بلیت تست مثبت کرونا داشته باشد و در سامانه وزارت بهداشت کد ملی وی ثبت شده باشد پس از گذراندن ‌دوران قرنطینه، (۱۴ روز) امکان استفاده از حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای قطار و هواپیما دارد.

ممانعت از مسافرت ۷۰۰ مسافر 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دوره از محدودیت‌ها، بیشتر ارگان‌های دولتی با یکدیگر هماهنگ هستند و توانسته اند اقدامات مناسبی در ممانعت از سفر افراد مبتلا به کرونا انجام دهند به طوری که روز گذشته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از صادر نشدن بلیت برای ۷۰۰ بیمار کرونایی در حوزه هوایی، ریلی و جاده‌ای خبر داد.

شهرام آدم‌نژاد اظهار کرد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی در همه حوزه‌های حمل و نقل از جمله زیر بخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی همه روزه اجرا می‌شود و از ابتدای آذرماه که استعلام مسافران برای انجام سفرهای داخلی برون شهری در همه زیر بخش‌های مختلف اجباری اعلام شد. صدور بلیت برای مسافران منوط به اجرای این پروتکل شده و همه سیستم‌های خرید و فروش بلیت سفر به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصل شد.

وی تاکید کرد: از ابتدای آذر ماه تا کنون بیش از ۷۰۰ مسافر که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و از اعلام نتیجه تست کمتر از ۱۴ روز گذشته بود، بلیتی صادر نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.