مطهری: حضور نظامیان در منصب ریاست جمهوری به صلاح کشور نیست

علی مطهری، نمانیده سابق مردم تهران در مجلس یازدهم، درباره احتمال حضور یک رئیس جمهور نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من معتقدم اگر یک فرد نظامی بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری بشود باید پیش از آن از سپاه یا ارتش خارج شود و عضو رسمی نیروهای مسلح نباشد. در این صورت می‌تواند اعلام کاندیداتوری کند؛ اما اگر در حالی که عضو رسمی نیروهای مسلح است کاندیدای ریاست جمهوری شود و رأی بیاورد، اینکه ما رئیس جمهور نظامی داشته باشیم صورت خوشی برای کشور ندارد.

وی ادامه داد: حکومتهای گذشته ترکیه و پاکستان را تداعی می‌کند که آنها با زحمت زیاد توانستند از سلطه نظامی‌ها خارج شوند. با توجه به این مطلب باید گفت حضور نظامیان در عرصه سیاست خصوصاً در منصب ریاست جمهوری به صلاح کشور نیست. 

نماینده ادوار مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اساسا در قانون هم آمده که هر فردی قرار است وارد میدان رقابت انتخاباتی شود باید از قبل استعفا دهد، خاطر نشان کرد: این موضوع فرق دارد. در قانون آمده است افراد باید چند ماه قبل، از شغل خود استعفا دهند درحالی که این افراد همچنان عضو رسمی آن نهاد هستند.

وی ادامه داد: من می‌گویم یک نظامی‌ که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید از سپاه یا ارتش خارج شود و مانند یک فرد عادی خود را در معرض انتخاب قرار دهد نه اینکه از سمت خود استعفا دهد در حالی که هنوز نظامی است. این مانند مناصب دیگر می‌شود که افراد از سمت خود استعفا می‌دهند و اگر رأی نیاوردند به شغل خود باز می‌گردند. نظامی‌ها اگر تصمیم دارند وارد انتخابات شوند باید به طور کلی از ارتش یا سپاه خارج شوند.

وی با اشاره به احتمال کاندیداتوری افرادی مثل محسن رضایی، شمخانی و قالیباف که به عنوان چهره های نظامی شناخته می‌شوند نیز گفت: اینها هم مشمول این شرط هستند و اگر می‌خواهند کاندیدا شوند باید از سپاه یا ارتش خارج شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.