سوریه: حمایت آمریکا از تروریست‌ها و جدایی‌طلبان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا؛ الجعفری که در نشست شورای امنیت سخن می‌گفت، با اعتراض به سفر اخیر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه جولان اشغالی، گفت: بازدید وزیر امورخارجه آمریکا از شهرک‌های صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه، واقعیت‌های حقوقی، سیاسی و جغرافیایی این منطقه را به عنوان اراضی اشغالی و بخش‌جدایی ناپذیر خاک سوریه تغییر نخواهد داد.

الجعفری افزود که دولت دمشق از تمام راههای حقوقی برای بازگرداندن حاکمیت جولان به سوریه تلاش خواهد کرد.

وزارت امورخارجه سوریه  نیز پنجشنبه گذشته (۲۹ آبان ماه) سفر پمپئو به شهرک‌های صهیونیستی به جولان سوریه را محکوم کرده بود.

معاون جدید وزیر امورخارجه سوریه تصریح کرد: کنفرانس بین المللی درباره بازگشت آوارگان و مهاجران سوری ، گام بسیار مهمی در چارچوب تلاش‌های دولت دمشق و همپیمانان آن برای تضمین بازگشت ایمن و دواطلبانه سوری‌ها به مناطق و خانه و کاشانه‌شان است.

 پمپئو در اقدامی بی‌سابقه که نقض تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، به عنوان نخستین وزیر امورخارجه آمریکا و از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به این منطقه سفر کرد و ادعا کرد: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

وی در بدو ورود به منطقه اشغالی جولان سوریه گفت: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

پمپئو اسفندماه ۹۸ نیز از حذف واژه «اشغالی» برای بلندی‌های جولان سوریه در گزارش سالانه حقوق بشر این کشور حمایت کرده بود.

این نخستین سفر یک وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه جولان سوریه از سال ۱۹۶۷ میلادی است.

منطقه جولان اشغالی سوریه در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

سفر وزیر امورخارجه ترامپ به جولان آنقدر غیر قانونی بود که صدای اتحادیه عرب را نیز درآورد و "احمد ابوالغیط" دبیرکل این سازمان این اقدام پمپئو را به شدت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.