ادعای اوبرایان درباره خطر همراهی بایدن با ایران برای عادی‌سازی

به گزارش بلومبرگ، « رابرت اوبرایان » مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در ادعایی تازه گفت همراهی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب و نامزد حزب دموکرات کشورش در انتخابات، با ایران برای عادی‌سازی روابط کشور‌های عرب با رژیم صهیونیستی مخاطره‌آمیز خواهد بود.

او که با یک شبکه رادیویی مصاحبه می‌کرد، به احتمالاتی مبنی بر بازگشت کشورش به برجام در ریاست‌جمهوری بایدن، مدعی شد: «هرگونه تلاش برای همراهی با ایران، روند عادی‌سازی روابط کشور‌های عرب با رژیم اشغالگر را به خطر خواهد انداخت.»

در ادامه این مقام آمریکایی، بنای توافقات رژیم صهیونیستی و کشور‌هایی مانند امارات، بحرین و سودان، را «بی‌اعتمادی به ایران» عنوان کرد، و افزود: «شرم‌آور است که همراهی با ایران، روند صلح که در حاله شکوفایی است را مانع شود.»

اوبرایان همچنین امیدواری خود از احتمال پیوستن عربستان به رود عادی‌سازی بیان کرد و گفت تمایل دارد هرچه زودتر این اتفاق حاصل شود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در این مصاحبه اشاره‌ای به روند انتقال قدرت داشت و گفت او انتظار دارد این کار «حرفه‌ای» انجام شود.

او همچنین اعلام کرد تمایل دارد با «آنتونی بلینکن» و نامزد انتخابی بایدن برای سمت ریاست وزارت خارجه آمریکا و «جیک سالیوان» نامزد مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیداری داشته باشد و افزود: «این دو نفر هر دو از افراد زبده و ماهر هستند و سالیوان از ویژگی‌های تحسین‌برانگیزی برخوردار است.»

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اوبرایان در پاسخ به آنکه آیا قصد ورود به رقابت انتخاباتی را دارد، پاسخ داد فعلا تصمیم بر تمرکز روی کار خود داشته و قصد رقابت ندارد.

این مقام آمریکایی همچنین اذعان داشت: «اگر ترامپ قصد داشته باشد برای رقابت در انتخابات ۲۰۲۴ نیز شرکت کند، او هرگز مقابلش نخواهد ایستاد.»

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که گمانه‌زنی‌ها بر احتمال کاندیدا شدن «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا، در انتخابات بعدی است.

هفته جاری اخبار مبنی بر آن بود که برخی منابع اعلام کردند بایدن به دنبال بازگشت به برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

منبعی آگاه به تفکرات بایدن اعلام کرد: «رئیس‌جمهور منتخب در ۲۰ ژانویه به طور رسمی وارد کاخ سفید خواهد شد. از این تاریخ تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تنها ۵ ماه فرصت باقی است و دولت بایدن به دنبال بازگشت به برجام در این برهه زمانی است.»

تیم بایدن در نظر دارد پس از بازگشت به برجام با همراه کردن شرکای اروپایی خود اقدام به مذاکره با ایران درباره رفتار‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی تهران کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.