۱۵ درصد کارمندان دولت در تهران مبتلا به کرونا شده‌اند

محدودیت‌های کرونایی اول آذر ماه علاوه بر اصناف در اداره‌ها نیز در حال اجراست و در حال حاضر کارکنان اداره‌های دولتی با یک سوم نیرو فعال هستند این در حالیست که بر اساس مشاهدات میدانی، وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و حتی خیابان‌ها تا قبل از ساعت ۲۱ چندان خلوت نشده است. موضوعی که به نظر می‌رسد منجر به احتمال کاهش حضور حداکثری کارمندان شود.

این در شرایطی است که مقابله با کرونا نیازمند کاهش حداکثری تجمع‌ها و به حداقل رساندن افراد در فضاهای سربسته‌ای مثل مترو و اتوبوس است. موضوعی که با وجود کمبودها در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرح ترافیک در تهران، بسیاری از افراد را برای حضور در محل کار، به ناچار راهی وسایل حمل و نقل عمومی می‌کند.

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد کاهش تعداد کارمندان و شناور شدن ساعت حضور در جلسه هیات دولت بررسی می‌شود.

علی رضا رییسی در این زمینه گفت: علت این‌که متروها همچنان شلوغ هستند، به دلیل حضور کارمندان است. موضوعی در هیات دولت مطرح می‌شود که اختیار لازم به وزارتخانه‌ها داده شود تا هم تعداد کارمندان بسیار کمتر شود و هم ساعت حضور بر اساس تصمیم وزارتخانه‌ها، شناور شود.

بر اساس اعلام استانداری تهران، تاکنون ۱۵ درصد کارمندان دولت در استان تهران مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و نظارت‌ها در زمینه اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه کاهش حضور کارکنان اداره‌ها در حال انجام است.

غلام رضا عباس پاشا معاون استانداری تهران روز گذشته (سه شنبه) در این زمینه گفت: در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی فردی و سازمانی منجر به این شد که فقط یک درصد از کارکنان این اداره کل به کرونا مبتلا شوند.

وی ادامه داد: در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران به دلیل وجود خدمات ضروری شاهد افزایش مراجعان هستیم و همچنین در ورودی این اداره کل مشاهده کردیم که جمعیت زیادی حضور دارند. هرچند هم اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و هم اداره کل ثبت اسناد و املاک در رعایت فاصله گذاری اجتماعی اقداماتی انجام داده‌اند، اما مشاهده کردیم که ۳ نفر از کارکنان اداره کل اسناد از ماسک استفاده نمی‌کردند که برای اولین بار با تذکر کتبی و درج در پرونده مواجه شدند.

عباس پاشا اظهار کرد: با توجه به این‌که در محل استانداری تهران، مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری کارهای اداری در رفت و آمد هستند، ۲۰ درصد کارمندان استانداری نیز به کرونا مبتلا شدند.

معاون استانداری تهران گفت: کارمندانی که استفاده از ماسک یا فاصله گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، در مرحله اول با تذکر کتبی و درج در پرونده و در مرحله بعدی با کسر از حقوق مواجه خواهند شد.

هرچند محدودیت‌های کرونایی اول آذر ماه توانسته تا حدی بازارها و پاساژها و مراکز خرید را خلوت کند، اما همچنان حضور در وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل کار از طرف کارکنان بخش خصوصی تغییری نکرده است.

نکته‌ای که تقریبا از آن غفلت شده و قسمت عمده آن را در گروه بندی‌های مشاغل تعریف کرده‌اند، اما آن‌چه مشاهده می‌شود خلاف این است. بسیاری از برج‌های اداری و تجاری در تهران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. یعنی بخش‌های تجاری تعطیل است، اما بخش‌های اداری تقریبا با همه کارکنان مشغول به کار هستند.

دلیل عمده این ماجرا این است که بسیاری از این شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های مختلف، در دسته بندی‌های مشاغل تعریف نشده‌اند. به طور مثال، شرکت‌هایی که در حوزه عمرانی فعالیت می‌کنند در این زمینه تعریف مشخصی ندارند و چون اداره‌های وابسته به کار آنها با حداقل کارکنان مشغول به فعالیت هستند، این شرکت‌ها نیز باید به فعالیت خود ادامه بدهند.

هرچند این ماجرا در زمینه شرکت‌های مربوط به لبنیات یا خدمات دلیلی بر فعالیت باشد، اما در زمینه برخی دیگر از شرکت‌ها دلیلی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که باید بازبینی در زمینه شرکت‌های خصوصی انجام شود. 

نکته‌ای که به نظر می‌رسد در تعریف‌های کلی گم شده و شرکت‌های خصوصی اگر خودشان تصمیم به تعطیل کردن شرکت یا به حداقل رساندن کارکنان نگیرند، اجباری برای این کار ندارند و در نتیجه کارکنان شرکت‌ها باید حضور داشته باشند.

این موضوع علاوه بر افزایش خطر انتقال ویروس کرونا بین کارکنان بخش خصوصی، منجر به افزایش تردد چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه در خیابان‌ها می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.