موسوی: روابط تهران و باکو گرم‌تر و روان‌تر خواهد شد

«سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در ویژه برنامه «آچیق سوز» رادیو برون مرزی تبریز به تشریح روابط کنونی با جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت:‌ دوره جدیدی در روابط دو کشور همسایه در حال آغاز شدن است و نشانه‌های موجود حکایت از این دارد که روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از این پس بسیار گرم‌تر و روان‌تر از گذشته خواهد شد. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به دلایل مختلف و وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی، دارای روابطی گرم و صمیمی هستند، اظهار داشت: این خواسته همیشگی ایران بوده که با همسایگانش روابط خوب و براساس احترام متقابل و حسن همجواری داشته باشد. بنابراین، آنچه در سال‌ها و به ویژه ماه‌های اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اتفاق افتاده، ناشی از همین نگاه به روابط بوده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران خواستار وجود منطقه‌ای قوی، امن و مقتدر است، یادآور شد: بنابراین، ایران مایل است که همسایگان و کشورهای منطقه در صلح، ثبات، رفاه و آرامش باشند.

* تلاش ایران دور بودن منطقه از بحران‌ها

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کند همواره این خط مشی را پیش ببرد که منطقه از بحران‌ها به دور باشد. در مناقشه اخیر نیز جمهوری اسلامی ایران سعی کرد با طرح ابتکاری که داشت طرفین را که از همسایگان ما هستند، به آرامش فرابخواند و تاکید کرد که بعد از سال‌های سال که حقوق یک طرف تضییع شده و اراضی جمهوری آذربایجان تحت اشغال یکی از کشورهای همسایه درآمده بود، حقوق حقه آنها باید رعایت شود. این مواضع را  مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به صراحت بیان و تاکید فرمودند که تمامی اراضی تحت اشغال باید به جمهوری آذربایجان بازگردد.

موسوی در عین حال یادآور شد: البته، ما مایل بودیم که این تحول با گفت‌وگو و به صورت مسالمت آمیز باشد. اما، فعل و انفعالات منطقه‌ای و برخی پیچیدگی‌ها باعث شد که این مسئله قدری با جنگ و خونریزی همراه باشد که البته، جلوی جنگ را هر وقت، هر جا و هر کسی که بتواند بگیرد، خود گامی بزرگ است. 

* روابط تهران و باکو گرم‌تر و روان‌تر می‌شود

به گزارش فارس، سفیر ایران در باکو گفت: الحمدلله دو کشور (جمهوری آذربایجان و ارمنستان) با کمک روسیه و با طرحی که قبلا جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده بود، به یک تفاهم خوبی دست یافتند که الان در حال اجرای آن هستند و ایران هم از این روند استقبال می‌کند.

وی عنوان کرد: احساس می‌کنم که روابط دو کشور از این پس، وارد مرحله جدیدی خواهد شد و بسیار گرم‌تر و روان‌تر از گذشته می‌شود؛ به شرطی که اجازه ندهیم اشخاص ثالث و کشورهای ثالث و فرامنطقه‌ای و بدخواهان روابط خوب در منطقه ما، به ویژه دشمنانی که ما و آنها داریم، در این روابط اثرگذاری کنند.

موسوی افزود: خوشبختانه این هوشیاری و هوشمندی در روابط دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به بازدیدی که اخیرا الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از مناطق مرزی داشت و از شهرهای آزاد شده در کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران دیدن کرد، خاطرنشان کرد: پیام دوستی ایشان برای ما ارزشمند بود. همین پیام دوستی از طرف جمهوری اسلامی ایران، هم در عمل و هم در بیان بارها داده شده و همواره به دوستانمان در جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌ایم که ایران خیرخواه منطقه و تمامی کشورهای دوست و برادر خود است و حاضر نیست که به خاطر برخی شرایط و برخی افراد، روی اصولش پا بگذارد.

*با هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی مخالفیم

سفیر ایران در باکو بیان کرد: ما بر مبنای اصولی که به آن معتقدیم، مواضع خودمان را به صورت شفاف و صریح بیان کرده‌ایم. ما براساس اصول سیاست خارجی خودمان که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و حقوق بین‌الملل و قواعد و عرف بین‌المللی است، با هرگونه اشغالگری و تجزیه طلبی مخالفیم. ما با هرگونه ظلم و ستم مخالفیم و این را هم در مناقشه اخیر به منصه ظهور رساندیم و صراحتا این مواضع را اعلام کردیم. 

موسوی در پایان گفت: خوشحالیم که در حال حاضر منطقه آرامش نسبی دارد و به سمت ثبات در حال حرکت است. امیدواریم که بقیه روند نیز به نفع دو کشوری که در جنگ و تخاصم بودند و همین طور با رعایت ملاحظاتی که کشورهای همسایه در این منطقه دارند، به سمت ثبات دائمی پیش برود. در این راه، جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای دوست در منطقه، به ویژه در کنار دولت و ملت دوست و برادر جمهوری آذربایجان خواهد بود و به یاری خدا سعی خواهد کرد که روابطش را با جمهوری آذربایجان بیش از پیش گسترش دهد و تعمیق بخشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.