اعلام نتیجه آزمایش بالینی سومین واکسن کرونا

ساعت ۱۱ بعد از ظهر به وقت تهران اعلام شد که واکس آسترازنیکا-آکسفورد ۷۰ درصد موثر بوده است. انتشار خبر این واکسن یک پیروزی و یک شکست نسبی است، چه آنکه از یک سو شرکت‌های فایزر و مدرنا قبلاً اعلام کرده بودند که واکسن آن‌ها ۹۵ درصد از بروز علایم کرونا پیش‌گیری می‌کنند.

واکسن ارزان کرونا آمد

با این حال، واکسن آسترازنیکا-آکسفورد به مراتب ارزان‌تر از واکسن‌های دیگر خواهد بود و ذخیره و دسترسی به آن در هر گوشه دنیا آسان تر از دو مورد دیگر است.

بنابراین ، اگر این واکسن توسط نهادهای نظارتی تأیید شود ، همچنان نقش مهمی در مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹ ایفا می‌کند. 

اسب تروآ هم راحت توزیع می شود هم نیاز به سرما ندارد

طبق گزارش های منتشر شده، این واکسن یک پاسخ ایمنی قوی در افراد بالای ۷۰ سال ایجاد می‌کند. خبر خوب دیگر آکسفورد نیز این بوده که این واکسن به راحتی قابل توزیع است، زیرا نیازی به نگهداری در سرمای زیاد نیست. دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت زیست‌ دارویی آسترازنیکا در حال توسعه این واکسن است که به نام «اسب تروآ » نیز شناخته می‌شد.

به گزارش بی‌بی‌سی  همچنین داده هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این واکسن پتانسیل این را دارد که درصد موفقیتش را به بالای ۷۰ درصد و حتی تا ۹۰ درصد اثرگذاری هم برساند.  پروفسور سارا گیلبرت، معمار واکسن گفت: این اعلامیه امروز ما را یک قدم دیگر به شکست کرونا نزدیک می‌کند و به نظر‌میرسد ما می‌توانیم از واکسن ها برای پایان دادن به ویرانی ناشی از ویروس استفاده کنیم. دولت انگلیس ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد را پیش سفارش داده است که برای ایمن سازی ۵۰ میلیون نفر کافی است. مانند دو واکسن دیگر این واکسن نیز دو دوز لازم دارد. 

قابلیت جلوگیری تا 90 درصد با تنظیم دوز‌ها

بیش از 20،000 داوطلب در مراحل بالینی این واکسن شرکت کردند، نیمی از آنها در انگلیس و نیمی در برزیل بودند. 30 مورد ابتلا به کووید 19 در افرادی که دو دوز واکسن دریافت کردند و 101 مورد در افرادی که تزریق ساختگی دارونما دریافت کردند، مشاهده شد.

نتایج این واکسن در حال حاضر نشان می‌دهد که هنگامی که به داوطلبان دو دوز «بالا» داده شد‌، میزان تاثیرگذاری آن 62 درصد بود، اما در صورتی که دوز «کم» و به دنبال آن دوز بالا تزریق می‌شد، این میزان اثرگذاری به 90 درصد افزایش یافت. هنوز مشخص نیست که چرا این اختلاف شکل می‌گیرد.

پروفسور اندرو پولارد ، محقق ارشد این آزمایش‌ها، به بی بی سی گفت: ما واقعاً از این نتایج خوشحالیم.  داده های ناشی از اثرگذاری 90 درصدی واکسن داده هایی جذاب بودند، این یعنی دوزهای بیشتری برای توزیع خواهیم داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.