بایدن به دنبال بازگشت به برجام پیش از انتخابات 1400

پایگاه خبری «جاست سکیوریتی» نوشت که در حالی که تنها پنج ماه میان مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن فاصله است، انتظار می‌رود بایدن تلاش کند بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود را تضمین کند.

در این گزارش آمده است که دلیل بازگشت «پاک» آمریکا به برجام در ازای بازگشت کامل ایران به محدودیت‌های تحت چارچوب توافق هسته‌ای، پیش از هرگونه مذاکره برای یک توافق احتمالی گسترده‌تر، این است که پنجره عقب راندن ایران از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای که در جریان سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران به وجود آمده است، کوتاه است. 

در ادامه به نقل از «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور با تهران آمده است که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود که در جریان آن، احتمالا «تندروها» به پیروزی می‌رسند؛ انتخاباتی که «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی که «خواستار تعامل» است، اجازه کاندیداتوری در آن را نخواهد داشت.

بایدن در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه سپتامبر گفته بود که چنانچه ایران تعهد سخت‌گیرانه به تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد، آمریکا نیز به عنوان نقطه آغازی برای ادامه دادن مذاکرات، مجددا به توافق هسته‌ای خواهد پیوست. وی تاکید کرده بود که «با هم‌پیمانان خود تلاش خواهیم که الزامات برجام را تقویت کرده و گسترش دهیم و به طور هم‌زمان به سایر موارد نگرانی، رسیدگی کنیم».

یک مقام پیشین دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که با مواضع بایدن آشناست، گفت که موضع بایدن همان است که در ماه سپتامبر تشریح کرده بود. وی همچنین گفت که موضع بایدن در قبال ایران شفاف و ثابت است. چنانچه ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، آمریکا مجددا به برجام خواهد پیوست.

وی ادامه داد که بایدن سپس از اعتبار بازیافته آمریکا بعد از پیوستن مجدد به برجام برای همکاری با نزدیک‌‌ترین متحدان خود در اروپا و سایر طرف‌ها  برای در پیش گرفتن دیپلماسی دیگری با هدف توسعه الزامات برجام و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران استفاده می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.