جدیدترین دستاورد نظامی سپاه پاسداران+عکس

صبح پنجشنبه ۲۹ آبان ماه بود که ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئولان استانی در منطقه یکم دریایی سپاه به آب انداخته شد تا به طور رسمی به ناوگان منطقه یکم دریایی سپاه الحاق شود. 

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، روز الحاق ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه را روزی فراموش نشدنی و تاریخی برای این نیرو توصیف و تاکید کرد که اطمینان داریم آنچه امروز در نیروی قدرتمند و مستحکم دریایی سپاه اتفاق می‌افتد، امتداد نگاه عمیق و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا است.

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم از ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی به عنوان شناوری که به انواع سلاح‌ها تجهیز شده نام برد و گفت که این شناور سنگین پیام آور صلح و دوستی و برادری و امنیت است. قابل قبول نیست که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ما در دریاهای آزاد مورد تهدید قرار بگیرند یا اتفاقی برای امنیت آن‌ها بیفتد. تامین امنیت این کشتی‌ها به عهده ما است و با اقتدار آن را به انجام می‌رسانیم.

ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی چه تجهیزاتی دارد؟

یکی از نکاتی که برای بررسی این شناور اهمیت دارد نوع تجهیزات و تسلیحاتی است که بر روی این شناور وجود دارد. در این گزارش می خواهیم تا این تجهیزات را بررسی کنیم.

ناو اقیانوس پیما چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که از نام این شناور هم مشخص است، شناور اقیانوس پیما برای حرکت در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها طراحی و ساخته شده است که از نوع نظامی آن معمولا برای انجام ماموریت‌های رصد و پایش آب‌های بین المللی استفاده می‌شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با طراحی و ساخت این شناور قصد دارد تا با ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام ماموریت‌های تامین امنیت دریایی ایران همکاری و تعامل کامل داشته باشد.

چه تسلیحات و تجهیزاتی در شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی سپاه پاسداران وجود دارد؟

با انتشار تصاویر متعدد از شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی مشخص است که چه تجهیزاتی در این شناور وجود دارد که هر کدام کاربرد و کارکردی مشخص دارند. در واقع با بررسی این تجهیزات و تسلیحات برای ما مشخص می‌شود که این شناور به نوعی یک پایگاه دریایی چند منظوره متحرک است که تاثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت رزم نیروی دریایی سپاه در دریاها و اقیانوس‌ها دارد. این شناور با وزن ۱۲ هزار تن و طول ١۵٠ متر و عرض ٢٢ متر مجهز به موشک‌های سطح به سطح، سامانه پدافند هوایی سوم خرداد، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه، جنگال و قابلیت حمل نشست و پرواز بالگرد، پهپادها و شناورهای تندرو است.

نخستین ماموریت شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی چیست؟

طبق اعلام فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران قرار است تا این شناور در نخستین ماموریت خود به شمال اقیانوس هند اعزام شود.

سامانه سوم خرداد دریاپایه سپاه پاسداران

یکی از تجهیزات مشاهده شده بر عرشه شناور شهید رودکی، سامانه سوم خرداد دریاپایه است که ۳۰ خردادماه امسال و در سالگرد انهدام پهپاد آمریکایی ترایتون به نمایش درآمد. این سامانه همانند نسخه زمینی خود از سه جایگاه برای نصب سه فروند موشک طائر ۲ بهره می‌برد که نوع جدید آن با قابلیت هدایت تلویزیونی چندی پیش رونمایی شد. البته این سامانه قابلیت استفاده از نوع دیگری از موشک‌ها با نام صیاد ۲ سی با برد ۷۵ کیلومتر را هم دارد.

بالگرد ۴۱۲ هوادریای سپاه پاسداران

یکی دیگر از مزیت‌های دیگری که در این شناور وجود دارد تعبیه جایگاه فرود بالگردهای دریایی است که به نظر می‌رسد برای فرود بالگرد ۴۱۲ هوادریای سپاه طراحی شده است. وجود بالگرد بر روی این شناور باعث می‌شود که قدرت پایش و رصد آبی منطقه‌ای این شناور ارتقا پیداکند. البته از بالگرد می‌توان برای انتقال نیروی در ماموریت‌های ویژه و کماندویی نیز استفاده کرد.  

پهپادهای نیروی دریایی سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی

حضور پهپادها در نبردهای امروز بسیار تعیین کننده هستند و این تجهیزات در شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی نیز حضور دارند. در این شناور از پهپادهای ابابیل استفاده شده است که می‌توانند به بمب‌های سدید مجهز شوند تا در عملیات‌های آبی خاکی مورد استفاده قرار بگیرند. البته آنچه در این مورد قابل توجه است طراحی و استفاده از کنسول‌های هدایت پهپاد در این شناور است که قابلیت هدایت پهپادها به بهترین نحو را ممکن می‌سازند.  

موشک‌های کروز دریاپایه سپاه

دیگر مزیت این شناور که یکی از مولفه‌های اصلی افزایش توان رزم نیروی دریایی سپاه در این شناور به شمار می‌رود، تعبیه لانچرهای موشک کروز است. برای این منظور ۴ لانچر دو فروندی موشک‌های کروز در قسمت جلویی عرشه این شناور تعبیه شده است که می‌توان از موشک‌های کروز دریایی قدیر و یا نور در آن بهره برد.  

قایق‌های تندروی سپاه

قایق‌های تندروی سپاه از همان سال‌های دفاع مقدس یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ارتقای توان رزم نیروی دریایی سپاه و به نوعی اسکلت اولیه شکل گیری نیروی دریایی سپاه بودند. در این شناور نیز جایگاه ۴ فروند قایق تندرو تعبیه شده است که در رزم‌های دریایی تاثیر بسیاری را دارند.

رادار ۲۰۳۱ نیروی دریایی سپاه

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی یک رادار مجزای قدرتمند علاوه بر رادارهای خود شناور است. آن طور که از ابعاد این رادار به نظر می‌رسد استفاده از یک رادار ۲۰۳۱ به شکل زیر است.  

رمپ انتقال تجهیزات سنگین و نیمه سنگین

رمپ انتقال تجهیزات سنگین و نیمه سنگین در قسمت عقبی این شناور طراحی شده است که تمام تجهیزات ذکر شده در بالا از این قسمت به داخل شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی منتقل می شوند. 

شناور رزمی شهید رودکی چه کاربردی دارد؟

شناور رزمی اقیانوس پیمای شهید رودکی چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها قابلیت استفاده و حضور در رزمایش‌ها و عملیات‌های آبی خاکی است. در این رزمایش ها که به اعتقاد کارشناسان نظامی از منظم‌ترین رزمایش‌های آبی خاکی پس از انقلاب هستند تجهیزات توسط یک لندینگ کرافت حمل می‌شوند که به دلیل عدم تجهیز آن‌ها به تجهیزات دفاعی قابلیت استفاده در نبردهای حقیقی را ندارند. به همین دلیل هم متخصصان سپاه شناور شهید رودکی را طراحی و ساخته اند. یکی دیگر از کارکردهای شناور شهید رودکی دفاع از جزایر ایرانی در خلیج فارس است که استفاده از این شناور می‌تواند پاسخ محکمی به یاوه گویی‌های اعراب و دولت‌های حاشیه خلیج فارس باشد.  

کارشناسان و رسانه‌‎های بین المللی درباره شناور رزمی شهید رودکی چه گفتند؟

شبکه بلومبرگ با تیتر «ایران با ناوی جدید به دنبال حضور دریایی فراتر از خلیج فارس است» به این رخداد پرداخته و نوشته که ایران گفته که یک ناو جنگی جدید با قابلیت حمل هلیکوپترها، هواپیماهای بی سرنشین و موشک‌هایی بر روی عرشه به کار گرفته است تولید کرده که این پیام را مخابره می‌کند که به دنبال گسترش نفوذش فراتر از خلیج فارس است.

خبرگزاری چینی شینهوا با اشاره به قابلیت‌های متعدد این ناو از جمله مجهز بودن آن به موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های الکترونیکی جنگی یک پارچه‌ی فوق پیشرفته و سامانه موشکی سوم خرداد در این باره نوشت: طبق بیانیه سپاه پاسداران ایران، ناو شهید رودکی تمام تجهیزات و امکانات لازم برای تامین امنیت پایدار حمل و نقل دریایی و کمک رسانی به کشتی‌های تجاری و ماهیگیری را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به تحویل این ناو پیشرفته به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و با تیتر «سپاه پاسداران ایران ناو هواپیمابر روانه آب‌ها کرد» نوشت: سپاه پاسداران ایران در بحبوحه تداوم تنش‌ها با آمریکا، روز پنج شنبه اعلام کرد که یک ناو سنگین جنگی با قابلیت حمل هلیکوپتر، پهپاد و موشک انداز های مختلف را در خلیج فارس به کار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.