پرهیز از تزریق واکسن آنفلوانزا به افراد دارای علائم تنفسی

امیرحسین مقتدرمژدهی در رابطه با واکسن آنفلوانزا، اظهار کرد: طبق گفته کتب پزشکی، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا در ماه‌های شهریور و مهر بوده ولی بهتر است هر زمانی که به واکسن آنفلوانزا دسترسی پیدا کردید، آن را تزریق کنید.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دارای علائم تنفسی هستند، واکسن آنفلوانزا را تزریق نکنند مگر اینکه از مبتلا نبودن به بیماری کرونا مطمئن باشند، افزود: علائم بیماری کرونا با علائم پس از تزریق واکسن آنفلوانزا می‌تواند همانند علائم سرماخوردگی باشد و سبب شدت علائم در فرد مبتلا به بیماری کرونا شود.

این مسئول با بیان اینکه کسانی که علائم خاصی ندارند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، خونی، سرطان، قلبی، ریوی، کلیوی، خانم‌های باردار و افراد مسن با اولیت واکسن آنفلوانزا را دریافت و تزریق کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با علت تاخیر در ساخت واکسن کووید - ۱۹، ادامه داد: تاخیر در ساخت واکسن کرونا به دلیل تغییر رفتار و جهش ویروس کووید - ۱۹ است، زیرا وقتی ویروس از نوعی به نوع دیگر چرخش پیدا کرده و سطح آنتی‌ژن خود را از سطحی به سطح دیگر تغییر می‌دهد، ساخت واکسن را سخت‌تر می‌کند ولی در کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کند واکسن را بسازند.

مقتدرمژدهی با بیان اینکه واکسن کرونا زمانی موثر است که در افراد ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کند، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی موجود اگر واکسن کویید - ۱۹ ساخته شده و وارد کشور شود باید به ترس عمومی مردم از تزریق این واکسن نیز غلبه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تنها راه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است، افزود: ویروس کرونا برای رشد و چرخش به بدن نیاز دارد که باید بدن را از آن بگیریم و راه ورود آن از طریق مخاط‌ها، دهان، چشم و بینی بوده که نیازمند محافظت فردی است تا ویروس کرونا ضعیف شود ولی زمان‌بر است‌.

این مسئول با اشاره به از بین رفتن آهسته آهسته خانواده کروناویروس اعم از ویروس‌های مرس و سارس، خاطرنشان ‌کرد: اولین و آسیب‌پذیرترین نقطه در خصوص بیماری کرونا خسته شدن جامعه از رعایت بهداشت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.