فعالان حقوق بشری خواستار تحریم نشست گروه ۲۰

این کارزار توسط سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس و شماری از خانواده زندانیان سیاسی در عربستان برای تحریم نشست گروه ۲۰ در ریاض به راه افتاده است.

در بیانیه ای که با عنوان «نشست شرم در ریاض- کارزار تحریم نشست گروه ۲۰» در رابطه با این کارزار منتشر شده، آمده است: این کارزار با هدف پرداختن به موارد نقض شدید حقوق بشر از سوی مقام های سعودی در آستانه نشست گروه ۲۰ «G۲۰» که شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود، به راه افتاده است.  

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کردند که برگزاری این نشست هیچ معنایی ندارد؛ زیرا نظام سعودی به دستگیری اندیشمندان و فعالان مدنی عربستانی ادامه می دهد.

این بیانیه افزوده است: در حالی که عربستان سعودی میزبان نشست G۲۰ است، ریاض جنگ را در یمن که منجر به کشته شدن هزاران انسان بی گناه شده است و بازداشت روشنفکران و فعالان و محروم کردن آن ها از حقوق اساسیشان همچنان ادامه می دهد و با گذشت ماه ها از بازداشت آن ها هیچ انعطافی در خصوص آزادی آن ها از سوی ریاض دیده نشده است.

پیشتر اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که مسائل حقوق بشری در عربستان سعودی مورد توجه این اتحادیه قرار دارد.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است در تاریخ ۲۱ و ۲۲ نوامبر (۱الی ۲ آذر) بصورت ویدئو کنفرانس به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود و این کشور اولین کشور عربی است که این اجلاس را میزبانی می‌کند.  

چهره عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور پس از تجاوز به یمن و قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد به دست ماموران دولتی عربستان لکه دار شده و مقامات عربستان سعی می‌کنند با استفاده از میزبانی از رویدادهای بین المللی از جمله اجلاس گروه ۲۰، چهره منفور این کشور را در سطح جهان و افکار عمومی تا حدودی صیقل دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.