موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به آذربایجان

پارلمان ترکیه در نشست خود، درخواستی که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص اعزام نیرو‌های نظامی به آذربایجان داده شده بود را به تصویب رساند.

در یادداشت امضا شده از سوی اردوغان آمده است: نیرو‌های مسلح ترکیه وظیفه خود را در مرکز مشترکی که ترکیه و روسیه بر پا خواهند کرد، به طور مساوی و در مکانی که آذربایجان آن را مشخص خواهد کرد، به انجام خواهند رساند.

او همچنین اعلام کرد شماری از افراد غیرنظامی در این مأموریت بر حسب وظیفه مشارکت خواهند داشت.

اردوغان در ادامه افزود: این فعالیت‌های هماهنگ، با پایبندی‌های کشور ما به موجب توافقنامه مشارکت راهبردی و کمک متبادل میان جمهوری‌های آذربایجان و ترکیه است که در ۱۶ اوت ۲۰۱۰ به امضا رسید.

رئیس جمهو ترکیه در ادامه در این سند نوشت: این وظیفه همگام با حقوق بین الملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و اصول سازمان امنیت و همکاری اروپاست که بر یکپارچگی سرزمین‌های آذربایجان تأکید داشته و به نفع امنیت و شکوفایی مردم منطقه خواهد بود؛ همچنانکه برای منافع ملی ما ضروری خواهد بود.

سخنان رئیس جمهور ترکیه در حالی بیان می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به وجود چنین طرحی، آن را «تحریک آمیز» خوانده و گفته اردوغان نیز خود به این مسئله واقف است. پوتین گفت این نیرو‌ها در صورت حضور، در اراضی تحت کنترل آذربایجان می‌توانند حضور داشته باشند.

همچنین رئیس جمهور آذربایجان بعد از توافق آتش بس بین این کشور و ارمنستان گفت که اگر لازم باشد باکو از ترکیه برای حضور در قره باغ درخواست خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.