استان‌هایی که همچنان در وضعیت قرمزند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۵۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۶۲ هزار و ۶۸ نفر رسید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نگاهی به شرایط کرونایی استانها

پیگیری از تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد بر این اساس شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی نظیر حدود ۲ ماه گذشته، روند صعودی داشته که این روند با بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته رعایت محدودیت‌های کرونایی همچنان رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این زمینه اظهار داشت: به طور متوسط روزانه ۴۰ نفر به تعداد فوت شدگان بیماری کرونا در استان افزوده می شود که نباید به سادگی از کنار این رقم گذشت.

جواد آقازاده افزود: تست روزانه کرونا نیز در استان طی هفته های اخیر افزایش یافته و به متوسط هزار و ۸۰۰ مورد رسیده که می تواند در بیماریابی موثر باشد.

همین منوال هم در زنجان نیز حکمفرماست و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این باره گفت که در زمان حاضر ۶۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که این روند در مقایسه با هفته‌های گذشته صعوی شده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: هم اکنون با روند تدریجی رشد ابتلا به کرونا در استان خدمات رسانی به آنان همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی به بیش از ۱۲۰ نفر در روز خواهد رسید.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از جذب ۱۸۵ نیروی بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۹ بیمارستان و ۱۳ مرکز درمانی شبانه روزی در استان پذیرای بیماران کرونایی است و امسال با توجه به کمبود شدید نیرو تاکنون ۱۸۵ نفر پرسنل درمانی استخدام شده اند و بازهم مراکز درمانی استان با کمبود نیرو مواجه است.

محمد کریمیان اضافه کرد: برای تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی و کارانه پرسنل درمان ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار جذب و هزینه شده است و یک دستگاه سی تی اسکن و چهار دستگاه اکسیژن ساز به ظرفیت استان اضافه شده و خرید سه دستگاه اکسیژن ساز دیگر نیز در دست اقدام است.

از سمنان نیز خبر می رسد که روند افزایشی ویروس کرونا به حدی بوده است که مراکز منتخب غربالگری کووید-۱۹ در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان به ۹ مرکز افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت که با شناسایی ۱۱۵ مورد بیمار کرونایی در ۷۲ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به عدد سه هزار و ۳۳۶ نفر رسید. 

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در مورد کمبود فرآورده های خونی نیز از خبرهای کرونایی امروز بود و مجید شیرانی در این زمینه اظهار داشت: اگر چه بخشی از توان و انرژی کادر بهداشت و درمان معطوف بیماران کرونایی شده است، اما بخش‌های دیگر و بیمارانی که به خون نیاز دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و باید تجهیزات و امکانات لازم برای خدمات‌رسانی به این بیماران را تامین کرد.

وی افزود: در حال حاضر تامین خون برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی و بیماران تصادفی با چالش و کمبود جدی مواجه است و به سبب استقبال محدود مردم از اهدای خون با کاهش خون مواجه هستیم.

آمار مبتلایان در آذربایجان‌غربی هم زنگ خطر را به صدا درآورده  و ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در این استان اعلام کرد که بستری روزانه مبتلایان کرونا در این استان سه رقمی شد به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری روزانه و جدید مبتلایان به کووید.۱۹ با شکست رکورد قبلی سه رقمی شد و به ۱۱۳ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل همچنان روند صعودی دارد به طوری که در ادامه جولان کرونا در این استان هم‌اکنون  ۴۹۰ بیمار به صورت همزمان در مراکز درمانی در حال مداوا هستند و در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر جان باختند.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر در وضعیت مشکی، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، بیله‌سوار، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی و اصلاندوز، گرمی، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وضعیت استان کرمانشاه به لحاظ آمار مبتلایان و روند افزایشی تعداد فوتی‌ها بسیار نگران کننده است و استاندار تاکید کرد که عبور از این بحران نیازمند مشارکت جدی مردم است.

هوشنگ بازوند اظهارداشت: براساس این مصوبه محدودیت های در نظر گرفته شده برای گروه‌های چهارگانه مشاغل براساس وضعیت نارنجی و یا قرمز بودن شهرها اعمال می شود. البته خدمات دهی مشاغل گروه یک به دلیل ضرورت آن‌ها، همچنان ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت استان کرمانشاه بسیار حاد است و جزء شهرستان دالاهو بقیه شهرستان ها در وضعیت قرمز و بحرانی به سر می برند.  

کرونا از دریچه گزارش های استانی

خراسان رضوی از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استانهای با شیوع بسیار بیماری قرار دارد و اجرای نظام ارجاع یا سطح بندی در درمان بیماری کووید ۱۹ در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از علل کاهش مرگ و میر این بیماری در این استان است و در قالب این نظام، ابتدا فرد مشکوک به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه‌های سطح یک هدایت می‌شود و در صورت نیاز به کلینیک های تخصصی در سطح ۲ و در صورت عدم بهبودی به بیمارستانها ارجاع داده می‌شود.

این گزارش می افزاید: بیش از ۱۰۰ نفر از کسانی که در یکی از مراسم عروسی این شهرستان شرکت کرده بودند به ویروس کرونا مبتلا شدند و برخی مبتلایان نیز گرچه خود در مراسم عروسی حضور نداشتند اما از طریق افرادی دیگر حاضر در این مراسم به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها در این منطقه و اعلام ممنوع بودن برگزاری هرگونه مراسم و تجمع، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی اصناف، شیوع کرونا در شهرستان های استان را افزایش داده است.

عنوان گزارش "وضعیت قرمز ذخایر خونی" که اشاره دارد به کمبود فرآورده های خونی در استان چهار محال و بختیاری به خوبی موقعیت این استان را در این زمینه بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: ترس کاذب از ابتلا به ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون، جریان اهدای خون در کشور و از جمله استان چهارمحال و بختیاری را با کاهش روبرو کرده است و اکنون ذخایر خونی با وجود نیاز مبرم مراکز درمانی، در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری همچنان افزایشی است و با صعودی شدن افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹بر چالش‌های پیرامون آن اضافه می‌شود.

این گزارش می افزاید: برخی باورهای نادرست سبب شده تا مردم استان و کشور از اهدای خون در شرایط شیوع کرونا امتناع کنند اما باید این موضوع را بدانند که بسیاری از بیماران در شرایط کنونی در اتاق‌های جراحی و بیماران تالاسمی و هموفیلی به خون نیاز دارند.

شیوع ویروس کرونا موجب شده است بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دستخوش تغییرات شود و یکی از این فعالیت‌ها که از همان ابتدا تاکنون شرایط بحرانی را تجربه کرده است، موضوع مهم اهدای خون است.

گزارش "آن ۳۵ درصد بخوانند"نیز از مرکز ایلام منتشر شد و در این گزارش عادی انگاری مردم در مقابله با کرونا را مدنظر قرار داده و سعی شده خطرات کرونا را بیشتر برای مردم توضیبح دهد.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بالاترین میزان درصد استفاده از ماسک توسط مردم  این استان بصورت میانگین ۶۵ درصد است، این نرخ یعنی ۳۵ درصد دیگر هنوز کرونا را قبول ندارند، ۳۵ درصد مردم با سهل‌انگاری موجب انتشار گسترده این ویروس هستند و ۳۵درصد مردم یار و یاور کرونا.

روی سخن با آن ۳۵درصد است، مردمی که بجای مقابله با کرونا ستون پنجم آن شده‌اند، مردمی که گویی پرکشیدن ۴۸۸ نفر از مردم این استان را باور ندارند، گدایی تنفس بیماران زیر دستگاه‌های اکسیژن را  درک نمی‌کنند، بی‌خیال سوز سینه‌ها و سرفه‌های همنوعان‌شان هستند، خستگی پرسنل بهداشت و درمان را نمی‌بینند و روزگار تلخ بازماندگان درگذشتگان کرونا را درک نمی‌کنند.

آن ۳۵ درصد، ظهر هنگام که آمار مبتلایان و فوتی‌ها اعلام می‌شود و اشک هزاران مردم در پر کشیدن همشهریان جاری می‌شود بی‌خیال‌تر از دیروز با بی‌توجهی به نکات بهداشتی به استقبال کرونای منحوس می‌روند.

افزایش فوتی های کرونا در کیش به ۲۰ نفر

سخنگوی شورای سلامت کیش اعلام کرد امروز از افزایش فوتی‌های کرونا به 20 نفر در این جزیره خبر داد.

محمدرضا رضانیا  اعلام کرد: متاسفانه با فوت یک خانم ۸۲ساله دارای  بیماری زمینه ای دیابت ، جراحی قلب  به دلیل کرونا ، آمار فوتی های کرونا در کیش از ابتدا تا کنون به ۲۰نفر رسید.

وی افزود: با توجه به عدم  مراجعه بیمار  به بیمارستان، تست از جسد صورت گرفته  و متاسفانه این بیمار در منزل فوت شده است.

سخنگوی شورای سلامت با تاکید بر اینکه متوفی سابقه تماس با بیمار کرونا مثبت داشته  افزود: اگر مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی احترام بگذارند از جان خود و اطرافیانشان محافظت کرده‌اند.

رضانیا با انتقاد از مراجعه دیرهنگام مبتلایان به بیماری کروناویروس به مراکز درمانی اظهار کرد: متاسفانه برخی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ زمانی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته و کاری از دست کادر درمان بر نمی‌آید. این تاخیر در مراجعه درمان را با چالش مواجه کرده و نهایتا منجر به افزایش آمار مرگ‌ومیر می‌شود.

سخنگوی شورای سلامت گفت: به همه مردم  توصیه می‌شود به محض بروز علائم مربوط به این بیماری سریعا به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه کنند و هر علامت ریوی را خطری برای ابتلا به کرونا تلقی کنند و یقین بدانند که اگر در روزهای نخست ابتلا به کرونا مراجعه کنند امکان درمان و بهبودی و بازگشت به شرایط قبل از بیماری به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

 سخنگوی شورای سلامت ضمن عرض تسلیت به خانواده متوفی و بازماندگان افزود: امیدواریم مردم توجه جدی به خودمراقبتی داشته و از جان خود و عزیزانشان خصوصا سالمندان محافظت کنند.

جولان کرونا در فارس و بیمارستان‌هایی که دیگر جایی ندارند

همه ظرفیت های بیمارستانی در استان فارس برای پذیرش بیماران پر شده است ، بیمارستان های مرجع در شیراز و دیگر شهرستان های فارس جایی برای پذیرش بیمار ندارند ،هم اکنون ۳۳۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ویژه ، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

هر چند بیمارستان‌های سطح شیراز  و شهرستان ها از پذیرش بیماران غیراورژانسی منع شده اند و  می بایست همه ظرفیتشان را به بیماران کرونایی اختصاص دهند. اما دیگر هیچ ظرفیتی برای پذیرش بیماران کرونا هم باقی نمانده است ، برخی از بیمارانی که به سختی نفس می کشند و به اکسیژن و مراقبت بیمارستانی نیاز دارند هم در محیط خانگی ، در خودروها و در مراکز خصوصی دوران درمان را می‌گذرانند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا  با تقدیر از تلاش های کارکنان بهداشتی و درمانی در   ۹ ماه گذشته افزود: اکنون در اوج گیری بیماری کووید۱۹ قرار داریم و ظرفیت بیمارستان ها از بیماران کرونا تکمیل شده است. 

مهرزاد لطفی  تمام تلاش مجموعه سلامت استان و دانشگاه علوم پزشکی را خدمت رسانی به بیماران عنوان کرد و گفت: تخت های بسیاری از مجموعه بیمارستان های استان به بیماران کووید ۱۹ اختصاص داده شده است؛ با توجه به افزایش بیماری کرونا حجم کار پزشکان و پرستاران بالاست و تعداد زیادی از کادر درمان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه حال تعدادی از آنها نیز وخیم است.

دکتر لطفی با اشاره به مشارکت و همراهی مردم استان با مدافعان سلامت برای مقابله با ویروس کرونا از آنان خواست در این روزهای سخت، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به کادر درمان کمک کنند تا با کاهش بار بیماری کووید۱۹ از خستگی پزشکان و پرستاران نیز کاسته شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز  نسبت به جانباختن ۴۱ بیمار مبتلا به کرونا ویروس در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: با افزوده شدن این تعداد، آمار جانباختگان کروناویروس در فارس به هزار و ۹۵۰ نفر افزایش یافت.

 علی اکبری  در ادامه این گزارش با اشاره به ثبت ۴۳۰ هزار و ۶۸۲ مورد نمونه گیری از ابتدای شیوع بیماری در استان تا امروز، بیست و پنجم آبان، افزود: با بررسی نمونه گیری های انجام شده، ۱۱۷ هزار و ۶۸۷ مورد مثبت قطعی تاکنون شناسایی شده است.

او با بحرانی خواندن وضعیت تخت های بیمارستانی، گفت: کمبود تخت برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ بسیار بسیاری جدی است و تنها در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۳۸۰ بیمار جدید در بیمارستان های استان پذیرش شده است.

۳۳۶ بیمار کووید ۱۹ در وضعیت وخیم

معاون درمان دانشگاه آمار بیماران مشکوک و یا دارای علامت کروناویروس را که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند، هزار و ۹۸۷ بیمار اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۳۳۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر اکبری آمار بهبودیافتگان این بیماری را نیز از ابتدای شیوع تاکنون، ۱۰۱ هزار و ۱۷۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: این افراد با بهبودی کامل از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

به گفته این مقام مسوول، حمایت مردم در شرایط کنونی از مدافعان سلامت، با رعایت پروتکل بهداشتی، نقش موثری در برون رفت از این بحران داشته و لازم است مردم بیش از پیش نسبت به رعایت اصول مهمی مانند استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و مهمانی ها، دقت نظر داشته باشند.

۶۷ درصد موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی انتقال خانوادگی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی از طریق انتقال خانوادگی و ۲۴ درصد در محل کار بوده است.

کامبیز مهدی‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.

وی گفت: همچنین در این مدت ۳.۸ درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، ۲۴ درصد آلودگی در محل کار و ۴.۹ درصد به دلیل حضور در تجمعات اجتماعی مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: بازدیدهایی از ادارات و اصناف استان در هفته‌های اخیر انجام شد که نشان می‌دهد در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت استان از متوسط کشوری مقداری بالاتر و بهتر است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی افزود: از پنجم تا نوزدهم آبان امسال ۱۱۹ مورد بازرسی از ادارات استان انجام شد که بهداشت فردی ۹۵ درصد، پروتکل‌های بهداشتی حدود ۹۰ درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان ۹۶.۶ و مراجعان ۸۶.۶ درصد رعایت شده بود.

وی گفت: از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه نیز ۹۴ مورد بازدید از ادارات استان انجام شد که نشان داد رعایت بهداشت فردی ۹۷.۹ درصد، پروتکل‌های فاصله‌گذاری ۸۴ درصد، استفاده از ماسک ۸۹.۴ و مراجعان ۹۰ درصد بوده است.

مهدی‌زاده بیان کرد: از پنجم تا یازدهم آبان ماه ۲ هزار و ۱۰۶ بازدید از اصناف استان انجام شد که رعایت بهداشت فردی ۹۱.۲ درصد، فاصله‌گذاری اجتماعی ۸۸.۱ درصد، استفاده از ماسک بین کارکنان ۸۸.۴ و مراجعان ۸۵.۳ درصد گزارش شد.

وی گفت: همچنین از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه ۲ هزار و ۱۷۵ مورد بازدید از اصناف انجام شد که رعایت بهداشت فردی ۹۲.۷ درصد، فاصله اجتماعی ۸۸.۱ درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان ۹۲.۸ درصد و مراجعه کنندگان ۸۶.۳ درصد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در همه موارد سرپایی که مثبت شناسایی می‌شود علاوه بر اینکه به تمامی خانواده‌ها درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منزل توصیه می‌شود، گندزدایی منازل نیز انجام می‌شود که در این زمینه از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه ۳۲۴ مورد نظارت بر گندزدایی و ۱۳۲ نظارت بر دفن اجساد انجام شده است.

وی عنوان کرد: از ۱۲ تا ۱۸ آبان، از رستوران‌ها ۵۰ مورد، نانوایی ۱۸۷ مورد، اماکن عمومی ۸۵۸ مورد و پایانه‌های درون و برون شهری چهار مورد بازرسی انجام شد که منجر به پلمب ۲ باب نانوایی و ۱۵ مورد اماکن عمومی شده است.

مهدی‌زاده گفت: از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات، صنوف و امکان عمومی از متوسط کشوری بالاتر است انتظار داشتیم روند شیوع کرونا در استان افقی باشد اما اکنون عمودی است.

وی یادآور شد: از افرادی که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند درخواست داریم در منزل استراحت کنند و رفت و آمد غیرضروری نداشته باشند همچنین افرادی که قرنطینه خانگی هستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به سایر افراد خانواده منتقل نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: ۳۰ درصد بیماران کرونایی فاقد هیچ گونه علائمی هستند که در جامعه رفت و آمد دارند و موارد مثبت که از هر نفر مثبت در خانه شناسایی شده، بیشتر از دو نفر است.

وی درباره برگزاری مراسم عروسی با حضور گروه‌های موسیقی بیان کرد: این افراد شناسایی شده هستند و پلیس از آنها تعهد گرفته تا در مراسم شرکت نکنند و گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

مهدی‌زاده گفت: مراسمی که در منازل برگزار می‌شود از دسترس ما خارج است و شهروندان باید برای حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند همچنین مردم در صورت مشاهده این گونه مراسم مراتب را به پلیس اطلاع دهد.

وی در ارتباط با فعالیت کارکنان مشکوک به کرونا در ادارات و سازمان‌ها تصریح کرد: مکاتبه‌ای درخصوص ضرورت تایید استعلاجی‌های مرتبط با کرونا به تمامی ادارات و سازمان‌ها ارسال شده است که باید جدی گرفته شود و از افراد درخواست سی تی اسکن و تست مثبت نشود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: بیماری‌ها علایم مختلفی دارد، در فصل پاییز و زمستان هر فردی شاید علائم تنفسی یا سرماخوردگی داشته باشد که علائم خفیف نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت دارو نیست بلکه باید استراحت در منزل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: زمانی که علائم مشکوک به کرونا تشدید شد به ویژه تنگی نفس، افرادی که بیماری زمینه‌ای یا تنفسی دارند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ۱۵ مرکز برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا در استان تجهیز شده است عنوان کرد: در هر شهرستان حداقل یک مرکز ۱۶ ساعته دو شیفت برای این منظور دیده شده است که افراد مشکوک به کرونا باید به این مراکز مراجعه کنند.

وی گفت: دو مرکز در مهرشهر و خیابان معلم شهر بیرجند وجود دارد که از ساعت ۷.۵ تا ۲۴ باز هستند اما عمده مراجعه مردم بین ساعت ۹ تا ۱۲ صبح بوده و این باعث ازدحام جمعیت و گلایه شهروندان شده است.

وی درباره مرکز جامع نجفی گل در خیابان معلم بیرجند که به دلیل ازدحام جمعیت موجب نگرانی شهروندان شده است گفت: در جوار این مرکز یک سوله بزرگ نیز به مرکز اختصاص یافت تا از ازدحام و شلوغی جمعیت کاسته شود اما به مردم توصیه می‌کنیم در طول روز مراجعه داشته باشند.

۹۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی علوم پزشکی قم محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به بیست و پنجم آبان ماه ۶۹ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه قرار گرفتند.

وی , ۶۴ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر ۵۵۱ تَن مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری می باشند که حال ۱۱۷ تَن از آنها وخیم است.

رئیس علوم دانشگاه پزشکی قم همچنین بیان کرد: ۱۱ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

میزان ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی ۲ برابر میانگین کشوری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نرخ بروز موارد جدید بیماری کرونا در سه هفته اخیر روزانه در کشور ۱۳.۲ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در استان خراسان جنوبی بیش از ۳۰ نفر بوده که ۲ تا ۳ برابر میانگین کشوری است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: نرخ بروز تجمعی بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی به میزان قابل توجهی از میانگین کشوری بالاتر رفته است.

وی تصریح کرد: میانگین کشور در این زمینه ۸۸۲ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالی که در خراسان جنوبی یک هزار و ۲۴۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نسبت مرگ و میر به ازای تعداد آزمایش‌های انجام شده مثبت ۴.۳ فوتی و در کشور ۵.۵ درصد است.

وی افزود: میزان مرگ و میر علیتی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از میانگین کشوری بالاتر رفته و از یکشنبه هفته گذشته میانگین کشوری ۴۸.۳ فوتی و در استان خراسان جنوبی ۵۴.۲ نفر گزارش شده است.

دهقانی بیان کرد: میزان بروز و شیوع کرونا در هشت شهرستان خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است که نشان دهنده شدت آلودگی در این استان است.

وی گفت: نرخ بروز بیماری کرونا مرتب در حال تغییر است و از ابتدای آبان در استان وضعیت رو به رشدی داریم.

وی افزود: بالاترین نرخ بروز بیماری به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه، بیرجند، سرایان، قاینات، فردوس، زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان است که تا رتبه هشتم (شهرستان درمیان) نرخ بروز و ابتلا بالاتر از میانگین کشوری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند اظهار داشت: بعد از شیوع بیماری ناشناخته کرونا که همه دنیا را درگیر کرد، از اوایل مهر امسال در پیک سوم بیماری هستیم که روند افزایشی واضح و مشخص دارد.

وی تصریح کرد: در پیک اول و دوم جزو استان‌هایی بودیم که خیلی درگیر بیماری نشدیم و جزو رتبه‌های آخر درگیری بودیم و خیلی فشار بر سیستم بهداشت و درمان وارد نشد اما در پیک سوم استان‌هایی که در پیک‌های قبلی آلودگی کمتری داشتند در راس قرار گرفتند و شدت بیماری به میزان قابل توجهی بالاتر است.

دهقانی گفت: استان‌های یزد، سمنان، همدان و خراسان جنوبی در پیک سوم در بالای جدول ابتلای کرونا قرار دارند و استان‌های گیلان، مازندران، قم و سایر مناطق که در پیک‌های نخست و دوم میزان ابتلا و آلودگی بالایی داشتند، اکنون در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد جا و مکان برای این ویروس مهم نیست و استان خراسان جنوبی به شدت آلوده است و هیچ جای پاک و با آلودگی پایین در استان وجود ندارد که آمارها نشان دهنده همین موضوع است.

روند شیوع کرونا در پلدختر صعودی است

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: اعمال محدودیت‌های کرونا در این شهرستان به دلیل بی‌توجهی مردم تاثیر چندانی نداشته و روند شیوع ویروس همچنان صعودی است.

علی صفدر سیاوشی روزیکشنبه اظهار داشت: بیشتر از یک هفته از محدودیت های اعمال شده کرونا در سطح شهرستان می گذرد اما بی توجهی و ساده انگاری موجب ادامه وضعیت پرخطر و سیر صعودی افزایش مبتلایان در پلدختر شده است.

وی افزود: بازار، اصناف، مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی و حتی بانک ها با اعمال محدودیت ها تعطیل شدند اما همچنان به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰ نمونه مثبت به شبکه بهداشت پلدختر اعلام می شود.

وی تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده از آمار موجود، تاکنون به ازای هر ۳۸ شهروند پلدختر یک نفر به کرونا مبتلا شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: در وضعیت کنونی که تعداد ناقلان هر روز بیشتر می شود خطرناک ترین مکان ها برای انتقال ویروس کرونا دورهمی های خانوادگی به ویژه در محیط های مسقف و بدون تهویه است.

سیاوشی عبور از وضعیت فوق پرخطر کرونا را مستلزم مشارکت و همکاری همه جانبه دانست و افزود: بدون شک این ویروس کشنده در کوتاهترین زمان ممکن وارد بدن می شود و تمامی گروه های سنی را تهدید می کند.

وی اضافه کرد:‌ علایم شاخص کرونا شامل تنگی نفس، بدن درد، ضعف و بی حالی و مشکلات گوارشی و کمردرد نیز شایع شده است اما در مجموع، واکنش افراد در برابر عملکرد این ویروس متفاوت است بنابراین بیماران باید با بروز نخستین علایم تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: از مردم انتظار می رود برای کنترل وضعیت فوق حاد کرونایی شهرستان، کاهش تعداد مبتلایان و حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه از هرگونه دورهمی و تجمع دوری کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۲ آبان، ۱۳۲ هزار و ۲۱۷ نمونه مشکوک به آزمایشگاه‌های استان ارسال شد که تاکنون ابتلای قطعی ۴۹ هزار و ۳۲۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است و از این تعداد ۹۷۵ نفر نیز جان باخته اند.

استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و بجز شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.