احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران درب  مرغداری به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار رسیده است. همچنین متوسط قیمت مرغ گرم در بازار برای مصرف کننده از مرز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان عبود کرده است.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، درباره آغاز دوباره روند افزایشی قیمت مرغ در بازار گفت: مهمترین دلیل روند افزایش قیمت مرغ کمبود نهاده‌های دامی است که مرغدار برای تولید به آن نیازمند است.

وی ادامه داد: برخلاف انتظارات سامانه بازرگاه که قرار بوده بازار نهاده‌های دامی را تنظیم کند نتوانسته است کمکی برای تحویل نهاده‌های دامی به میزان کافی و به قیمت مصوب به مرغداران کند.

به گفته اسدالله‌نژاد ؛ بازارگاه مشکلات حل نشده‌ای مانند تاخیر در ثبت سفارش، تخصیص نهاده‌ها، تامین و بارگیری آن‌ها را دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از زمان ثبت درخواست تا تحویل نهاده ۲۰ تا ۲۵ روز زمان می‌برد که با توجه به دوره پرورش تاخیر طولانی است.

اسدالله‌نژاد همچنین کاهش سهمیه مرغداران را مشکل دیگر بازارگاه عنوان کرد که موجب کمبود شده است. 

وی یادآور شد: بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی سهمیه مرغداران در سامانه بازارگاه برای هر مرغ ۴.۵ کیلوگرم نهاده است درحالی که عملا میزان نهاده تحویلی کمتر از ۳ کیلوگرم است.

اسدالله‌نژاد اظهار کرد: به زغم آنکه تمام نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود حداکثر ۵۰ درصد از نهاده‌های دامی با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور افزود: مرغداران مابقی نیاز خود را از بازار سیاهی تامین می‌کنند که صاحبان آن هر روز در کشور در حال قدرت گرفتن هستند.

اسدالله‌نژاد با تاکید بر اینکه تمامی نهاده‌های واردتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند این سوال را مطرح کرد که چطور ممکن است بازار سیاه برای آن تشکیل شود؟ 

اسدالله‌نژاد پیش بینی کرد با این شرایط افزایش قیمت مرغ با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.