انتقاد سفیر روسیه از سازمان منع سلاح های شیمیایی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد گفت: اگر سازمان منع سلاح های شیمیایی بخواهد مهر زدن به تصمیمات غرب در قبال کشورهای به زعم آن ها "نامطلوب" را همچنان ادامه دهد، ممکن است روسیه به خروج از این سازمان فکر کند.

نبنزیا گفت:  اما در مورد خارج شدن از این سازمان، ما چنین حرکات ناگهانی انجام نمی دهیم... و به دیگران نیز توصیه نمی کنیم.

وی به عنوان بارزترین نمونه نگرش مغرضانه سازمان منع سلاح های شیمیایی، به اتهامات علیه مقامات سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی اشاره کرد که مسکو و دمشق آن را بی اساس می دانند.

وی همچنین درباره ادعای آلمان مبنی براینکه الکسی ناوالنی، از چهره های اپوزیسیون روسیه با سمی از گروه نوویچوک مسموم شده است اما تاکنون در ارائه اطلاعات و مطالب خواسته شده به روسیه، موفق نبوده گفت: ما آماده هستیم، ما نمی‌ترسیم، چیزی را پنهان نمی‌کنیم. اگر آن‌ها می‌خواهند در شورای امنیت این پرونده را به بحث بگذارند، به آن‌ها اجازه می‌دهیم. ممکن است این امر را خودمان آغاز کنیم- این گفت‌وگو به مذاق آن‌ها خوش نخواهد آمد.

این دیپلمات یادآور شد که این در حال حاضر یک امکان فرضی است، اما روسیه برای داشتن هرگونه گفت‌وگویی آماده است.

وی اظهار کرد: ما گاهی به این متهم می‌شویم که می‌خواهیم از گفت‌وگو امتناع کنیم، در حالی که این غلط است.

به درخواست مسکو، سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای یک مأموریت فنی به جهت کمک به تحقیقات روسیه ارسال کرد، که به تأیید وجود ماده سمی در نمونه‌های ناوالنی انجامید، گرچه این ماده در لیست ممنوعه این سازمان ثبت نشده بود.

ناوالنی ۴۴ ساله و منتقد کرملین، کاملاً از مسمومیت مشکوک با عامل عصبی رده نظامی بهبود یافت و در ۲۳ سپتامبر (۲ مهر)، بعد یک ماه بستری از بیمارستان برلین مرخص شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.