بین ایران و قطر چه گذشت؟

رضا اردکانیان- رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر به منظور تسلیم پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به امیر قطر صبح دوشنبه وارد دوحه شد. در این سفر که برای توسعه و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور انجام شده، علاوه بر تسلیم پیام ریاست‌جمهوری، وزیر نیرو دیدارهایی را با علی الکواری- رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور و وزیر صنعت و تجارت قطر و همچنین وزیر مشاور در امور انرژی قطر و سایر مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی قطری داشت.

توسعه روابط اقتصادی و برنامه‌ریزی جهت برگزاری هرچه سریع‌تر هفتمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک از برنامه‌های اصلی وزیر نیرو در این سفر بود. قرار است کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود و وزیر نیرو در این سفر درباره تمهیدات برگزاری این کمیسیون با مقامات قطری گفت‌وگو کرد.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با امیر قطر، با تحویل پیام کتبی رئیس جمهوری اسلامی ایران به وی، بر توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور تاکید کرد. در این دیدار متن پیام کتبی حسن روحانی- رییس جمهوری اسلامی ایران به امیر قطر تقدیم شد. در این پیام، رییس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافق‌های قبلی دو کشور به ویژه در دیدار سال گذشته امیر قطر از تهران بر آمادگی کشورمان جهت اجرایی کردن تمامی توافق‌ها تاکید کرده است.

قطر: ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است

اما اردکانیان- وزیر نیرو در این دیدار از کمک های دارویی دولت قطر در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا (کووید – ۱۹) تشکر و قدردانی کرد. امیر قطر نیز در این دیدار با تشکر از پیام رییس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران را شریک راهبردی خود می دانیم و همکاری بین قطر و جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ امیدواریم هرساله روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

گسترش همکاری ها در حوزه تجدیدپذیرها

همچنین در دیدار وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزیر صنعت و تجارت قطر، دو طرف بر گسترش همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کردند. در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر حسن روابط دو کشور دوست و همسایه به بررسی راه‌های گسترش این روابط پرداختند. همچنین بر برگزاری هرچه سریع‌تر اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور طبق زمانبندی و در کشور ایران تاکید شد.

دو طرف ضمن تعیین نمایندگان خود برای پیگیری موضوع ابراز امیدواری کردند که برگزاری هرچه پربارتر اجلاس هفتم کمیسیون بتواند نقش موثری در توسعه روابط دو کشور داشته باشد. همچنین طرفین بر گسترش همکاری‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر توافق کردند و طرف ایرانی نیز آمادگی خود را برای میزبانی از هیئت‌های تخصصی قطر جهت آشنایی با توانایی‌های ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد.

 گسترش همکاری‌ها در حوزه برق و تأسیس مرکز آب‌های نامتعارف

همچنین در دیدار وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزیر مشاور در امور انرژی قطر، گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه برق مورد تاکید قرار گرفت. در این دیدار، طرفین برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه برق تاکید کردند و بر توسعه و ادامه همکاری خود در زیر چتر مرکز مدیریت منطقه‌ای آب شهری که زیرمجموعه یونسکو است، تاکید داشتند. طرفین آمادگی خود را برای همکاری در تاسیس مرکز همکاری جهانی برای آب‌های نامتعارف، اعلام کردند.

نهایی شدن متن سند تفاهم‌نامه اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور

در نهایت امروز متن سند تفاهم‌نامه اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قطر در دیدار محمدعلی فرحناکیان - دبیر ایرانی کمیسیون و احمد آهن - همتای قطری خود در محل وزارت صنعت و تجارت نهایی شد. در این دیدار دو طرف با تاکید بر علاقه‌مندی ایران و قطر در گسترش روابط اقتصادی دوجانبه و ارتقای سطح تجارت فی‌مابین، راهکارهای عملی تحقق این هدف را بررسی کردند.

همچنین متن سند تفاهم‌نامه اجلاس هفتم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور که پیشتر در پنج کمیته تخصصی توسط متخصصان حوزه‌های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در این دیدار نهایی شد.

دو طرف توافق کردند که بر اساس مذاکرات روسای ایرانی و قطری کمیسیون همکاری‌های مشترک، هفتمین اجلاس این کمیسیون با حضور مقامات عالی‌رتبه قطری طی ۲۴ و ۲۵ نوامبر (۴ و ۵ آذرماه) جاری در ایران برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.