وزیر بهداشت: به هیچ شهروند ایرانی نخواهیم گفت که تخت خالی نداریم

 سعید نمکی در جمع خبرنگاران در استانداری کرمانشاه با اشاره به حضور در استان کرمانشاه به دلیل گرامیداشت سالروز زلزله و افتتاح پروژه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: در این دوران سخت کرونا با وجود تحریم‌های ظالمانه بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی ده‌ها خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال بیشترین افتتاح در حوزه نظام سلامت را داشتیم عنوان کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری طرح جدید خود را برای مدیریت کرونا که بر پایه محله محور و خانواده محور بودن است را آغاز می‌کنیم و استان کرمانشاه یکی از استان‌های در توفیق در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت بود.

نمکی گفت: در هر خانواده یک سفیر سلامت که بانوی خانواده است خواهیم داشت که مشارکت گسترده زنان را در عرصه نظام سلامت داشته باشیم و به زودی 20 میلیون سفیر سلامت در بین بانوان مملکت خواهیم داشت.

وی افزود: در بیماریابی زودرس، اغنا، آموزش همگانی و آموزش همگانی در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی درست و پرهیز از رفتارهای نامناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و افزایش تست‌ها که از 25 هزار به 40 هزار و با ورود تست‌های سریع در هفته‌های آینده به روزانه 100 هزار مورد خواهیم رساند در دستور کار قرار دارد.

نمکی با اشاره به اینکه این حرکت بزرگ در سطح ملی و با کمک بسیج و از  امروز در استان کرمانشاه آغاز شده است گفت: این طرح برای قرنطینه خانگی و قرنطینه در مکان‌های تعبیه شده برای افراد بی‌بضاعت و حمایت‌ در طول دوران قرنطینه و کاهش مرگ و میرها و بستری‌ها و افزایش موارد شناسایی شده اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: اگر از روزهای گذشته و آینده مواردی از افزایش مبتلایان گزارش شود نشان از بیماریابی مستمر و فعال است و تردید ندارم در ماه‌های آینده شاهد کاهش قابل توجهی در خیز بیماری و موارد مثبت بیماری و بستری خواهیم بود.

نمکی بیان کرد: یکی از برنامه‌های جدی طرح غربالگری عمومی اغنای افکار عمومی و افزایش آگاهی عمومی است.

وی گفت: هر چقدر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود به طور یقین با کاهش موارد ابتلا و بستری و مرگ و میرهای مواجه خواهیم شد.

نمکی گفت: در رابطه با اکسیژن ساز در ماه‌های گذشته مشکلات بسیاری داشتیم و بار سنگین بیماری، مصرف بالای اکسیژن برای بیماران مشکل اساسی بود و بیماران بستری در خارج از آی‌سی‌یو در دقیقه 12 لیتر اکسیژن و بیماران در آی‌سی‌یو 24 تا 32 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز داشتند و مصرف بالای اکسیژن با ظرفیت‌های موجود در کشور قابل مقایسه نبود. 

وی افزود: همکاران در طول چند ماه گذشته شبانه روز تلاش کردند و خوشبختانه امروز مشکل کمبود اکسیژن در استان‌ها رفع شده و به طور معدود مشکلاتی وجود دارد اما نهایتا در دو هفته آینده مشکل کمبود اکسیژن کاملا رفع می‌شود.

نمکی بیان کرد: مردم نباید با تصور اینکه کمبود اکسیژن و تخت نداریم خود را گرفتار کنند اما تا آخرین لحظه به هیچ شهروند ایرانی نخواهیم گفت که تخت خالی نداریم و محکم ایستاده‌ایم و به این تعهد خود وفادار هستیم اما از مردم می‌خواهیم رعایت حال همکاران ما را داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.