سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ محکوم امنیتی آزاد شدند

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین خود با اصحاب رسانه، از شرایط کشور و دنیا  در همه‌گیری کرونا اظهار تأسف کرد و افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان در ایران را یادآور شد و گفت: سلامت و جان هر انسان موضوع مهمی است که همه ما در برابر آن مسئولیت هستیم و متولیان مسئولیت مضاعف دارند. زیرا هم وظیفه اخلاقی و انسانی و هم وظیفه اجرایی دارند.

وی ادامه داد: کماکان کادر پزشکی و درمانی کشور با تلاش شبانه‌روزی خویش امر خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا را به نحو احسن انجام می‌دهند. از تلاش و زحمات این عزیزان قدردانی می‌کنم. ضایعه فوت هر انسان، هر ایرانی، هر مسلمان ضایعه‌ای سنگین و غیرقابل جبران است و در ازای آن مسئولیت هر انسان ایرانی مسلمان بس خطیر. در این مسیر همه ما باید احساس مسئولیت کنیم. هم مسئولان و هم هم‌وطنان و شهروندان. عبور از این بحران نیازمند اتخاذ تصمیم‌های قاطع و منسجم حاکمیتی، همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی، اقناع افکار عمومی همکاری‌های مردم محور است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه به خصوص دادستان‌های ما در سراسر کشور هم خود را همکار و هم حامی و پشتیبان اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا می‌دانند و هم ناظر بر حسن انجام وظایف و مأموریت‌ها. امیدوارم با تلاش‌های جدی و با تشکیل قرارگاهی که برای عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات ستادهای کرونا با ارشاد و عنایت مقام معظم رهبری ایجاد شد، شاهد آن باشیم که با استفاده از تمام ظرفیت بخش‌های مختلف و همکاری مردم شاهد کاهش ابتلا و درگذشتگان بیماری کرونا باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: این روزها مردم و به ویژه جامعه نخبگانی و صاحب‌نظران کشور شاهد هستند که برنامه‌های تحولی قوه و برنامه‌های رئیس آن یکی بعد از دیگری با قوت و سرعت در حال عملیاتی و اجرایی شدن است. تنظیم و تصویب سند امنیت قضائی، تصویب و ابلغ و اجرای دستورالعمل رسیدگی با نحوه مقابله با ترک فعل و وظایف قانونی کارمندان و مدیران، دستورالعمل به رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه، تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال گذشته و ان‌شاءالله تشکیل مجتمع و شعب ویژه دادگاه‌های تجاری در تهران در هفته آینده، تحول کیفی و کمی عفو محکومان مبتنی بر تنبه، ندامت، توبه و اصلاح مجرمین و کارآمدی وضعیت زندان‌بانی و کاهش زندانیان گام‌هایی است که این روزها مردم شاهد هستند.

وی افزود: روزهای پایانی ماه ربیع‌الاول را پشت سر می‌گذاریم و به برکت این ماه و موالید این ماه و با پیشنهاد ریاست قوه قضائیه، رهبر انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف و مجازات ۳۷۸۰ نفر از محکومان موافقت کردند. در این جمع ۲۳۰۱ از زندانیان آزاد شده‌اند که در زمره آنها ۱۵۷ محکوم امنیتی از محکومانی که اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، شرکت در اغتشاشات سال‌های ۹۸ و ۹۷ و ۹۶ و سال‌های قبل از آن داشتند مورد عفو قرار گرفتند و در این جمع به مناسبت هفته وحدت ۱۶ نفر از اتباع کشورهای اسلامی مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در تحول عفو مبنا کار کارشناسی، بررسی دقیق پرونده‌های قضائی، رصد اعمال محکومان در دوران تحمل محکومیت در کمیسیون‌های شهرستانی، استانی و کمیسیون مرکزی عفو قوه قضائیه و لحاظ کردن اصلاح مجرمین و عدالت در اجرای عفو در بین محکومان جرائم مختلف مورد نظر قرار گرفته است و ما شاهد این هستیم کسانی که محکومیت آنها مورد عفو قرار گرفته به ندرت مرتکب جرم می‌شوند. در دوره ۱۸ ماهه اخیر مسئولست قوه قضائیه و در دوره تحول حدود ۴۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر مورد کاهش حبس قرار گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.