کشته شدن صدها نفر در درگیری تیگرای اتیوپی

رویترز گزارش داد، منابع نظامی در اتیوپی دومین کشور پرجمعیت در قاره آفریقا می‌گویند که جنگ در منطقه تیگرای این کشور به کشته شدن صدها نفر منجر شده است.

اوج‌گیری کشمکش و درگیری بین حکومت مرکزی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) موجب شده که بسیاری درباره احتمال وقوع یک جنگ داخلی خونبار هشدار دهند که ثبات منطقه شاخ آفریقا را بیش از پیش تهدید کند.

یک مقام نظامی در منطقه «امهره» در مجاورت ایالت تیگرای اتیوپی گفت که درگیری‌ها در تیگرای به کشته شدن قریب به پانصد نفر از نیروهای تیگرای منجر شده است.

رویترز به نقل از سه منبع امنیتی اتیوپی هم آورده است که ارتش اتیوپی در جریان «دفاع از پایگاه خود» که مورد «حمله نیروهای تیگرای» قرار گرفته بود، صدها نفر از نظامیان خود را از دست داد.

خبرگزاری رویتر با بیان اینکه نتوانسته است این ارقام را تأیید کند، گفت: «با این حال یک دیپلمات گفت که ترس از کشته شدن صدها نفر وجود دارد».

رهبران منطقه ناآرام تیگرای در شمال اتیوپی روز دوشنبه گفتند دولت فدرال تحت رهبری ابی حمد بیش از ده حمله هوایی علیه آنها طی روزهای اخیر انجام داده است.

ارتش اتیوپی چند روز پیش اعلام کرد که ناچار شده است تا «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه «تیگرای» آغاز کند.

«بیرهانو جولا»، قائم‌مقام فرمانده ارتش اتیوپی با اشاره به اعزام «نیروهای نظامی از سراسر کشور به تیگرای گفت که جنگ در همان منطقه پایان خواهد یافت و به مناطق مرکزی کشیده نخواهد شد.

در همین حال، جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اعلام کرد جنگنده‌های ارتش اتیوپی، اطراف مرکز این منطقه را بمباران کرده‌اند و «دبرتسیون گبرمیکاییل»، رئیس این منطقه گفت که نیروهایش آماده دفاع هستند. تیگرای دارای شمار زیادی نیروی شبه‌نظامی و چریکی بومی است که شمارشان به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای که از پیوستن به دولت ائتلافی اَبی احمد،‌ نخست وزیر اتیوپی سرباز زده‌ است، پیش‌تر چندین دهه رهبری ائتلاف حاکم بر این کشور را برعهده داشت.

اتیوپی کشوری بسیار وسیع و دارای ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت از اقوام مختلف است که بسیاری از آن‌ها اقوامی قدیمی و ناراضی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.