وحشت رژیم صهیونیستی از تغییرات سیاسی در آمریکا

با شمارش بخش عمده آرای رای دهندگان در آمریکا و قوی شدن احتمال پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، مقامات رژیم صهیونیستی دچار نگرانی و وحشت شده‌اند. چرا که با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امکان دارد که دستاوردهای چهارساله آنها نابود شود و برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های رژیم صهیونیستی است.

جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی خود بارها اعلام کرده که به برجام باز می‌گردد همین موضوع باعث وحشت مقامات این رژیم شده است. مقامات صهیونیست در سال‌های اخیر نقش مخربی در مناسبات بین الملل و تخریب برجام ایفا کردند. گذشته از دشمین‌های این رژیم با ایران، یکی از مهمترین علل وحشت صهیونیست‌ها از برجام نقش و جایگاه این توافق در ایجاد فرایندهایی است که منجر به تحکیم نظام عدم اشاعه در عرصه بین الملل می‌شد. بنیامین نتانیاهو از مشوقان اصلی ترامپ برای خروج از برجام و افزایش تحریم‌ها علیه ایران بوده است. او بارها گفته که او مسئول و مشوق تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بوده است. ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز در اجلاس سال ۲۰۱۹ لابی آیپک گفته بود که درخواست برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام از نظر اسرائیل غیرقابل پذیرش است.

دونالد ترامپ در تیر ماه امسال بار دیگر بر حمایت دولتش از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: فکر می‌کنم احتمالا بزرگ‌ترین کاری که برای اسرائیل انجام دادم، درباره ایران باشد و آن کار هم پاره کردن توافق وحشتناک ۱۵۰ میلیارد دلاری بود که ۱.۸ میلیارد دلار آن نقدی به ایران  پرداخت شد. این بزرگترین کار من برای اسرائیل بود.

هرچند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز به طور کامل قطعی نشده است، اما اگر روال شمارش آرا و حتی بازشماری به روال روزهای اخیر پیش برود، ‌ کار ترامپ به عنوان اصلی ترین حامی نتانیاهو تمام است. یکی از وعده های بایدن بازگشت به برجام به عنوان یکی از مهمرین دستاوردهای دولت قبل بوده که حضور فعالی درآن داشته است. بنابراین انتظار میرود بایدن بخواهد و اراده احیای برجام را داشته باشد. همین امر موجب نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده است.

زاخی هانِگبی، وزیر شهرک‌های یهودی‌نشین در دولت رژیم صهیونیستی گفته که بازگشت بایدن به برجام،  به معنی جنگ اسرائیل و ایران خواهد بود. او در مصاحبه با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: بایدن از مدت‌ها قبل صریحا گفته که به برجام بازمی‌گردد. اگر او این سیاست را عملی کند، عاقبت آن، تقابل خشونت‌بار اسرائیل و ایران خواهد بود.

هانگبی که بیش از چهار دهه عضو ارشد حزب حاکم لیکود و یکی از مقامات نزدیک به نتانیاهو بوده است، افزود: بنیامین نتانیاهو و اکثر اسرائیلی‌ها توافق برجام را که دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا کرد، یک خطا می‌دانند و این کمترین چیزی است که می‌توان در توصیف آن گفت.

به گفته تحلیلگران رژیم صهیونیستی نه تنها قدرت رویارویی و آغاز جنگ با ایران را ندارد و همه تبلیغات این رژیم برای بالابردن روحیه داخلی و تهدید دولت آمریکا است؛ چرا که ایران هم قدرت بازدارندگی لازم برای هرگونه تعدی را دارد و هم اراده لازم را هم برای دفاع از امنیت خود دارد. و این موضوعی است که باید در محاسبات رژیم صهیونیستی مد نظر قرار گیرد. دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف ایران بودند، اما ایران کشوری بزرگ در منطقه خاورمیانه است و تنها کشوری است که در کل منطقه قدرت دفاعی بالایی دارد.

رژیم صهیونیستی از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و معاون وقت او جو بایدن، به دلیل مذاکرات هسته‌ای و سپس دستیابی به برجام با ایران به شدت خشمگین بود و در دوران هشت‌ ساله دولت اوباما، بارها از گزینه نظامی علیه ایران سخن‌ می‌گفت. دلیل خشم این رژیم این بود که گمان می کرد با انعقاد برجام و آغاز فصل جدیدی از روابط ایران با جهان رژیم صهیونیستی در انزوای بیشتری قرار خواهد گرفت.

نتانیاهو اندکی پیش از انعقاد برجام و در جریان مذاکرات، با هدف بسیج اعضای کنگره آمریکا علیه سیاست وقت دولت باراک اوباما و جو بایدن در ارتباط با ایران، به کنگره رفت و سخنرانی کرد. اما در همان زمان با وجود آنکه جمهوری خواهان طرفدار نتانیاهو در اکثریت بودند کارشکنی‌های نتانیاهو به جایی نرسید.

در دولت دونالد ترامپ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سیاست‌ فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران به گرمی استقبال و تقدیر کرد. حالا به نوشته وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت پیروزی جو بایدن به معنی پایان دوران دادن چک سفید آمریکا به اسرائیل و احتمال تجدید تقابل‌هایی مانند رویدادهای زمان باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو، از جمله در مورد ایران است.

برجام توافقی بین المللی است که با وجود خروج آمریکا، با درایت دولت و مقامات ایرانی پابرجا ماند. دولت و مردم ایران در سه سال اخیر فشارهای بی سابقه‌ای را از محل تحریم‌های یکجانبه ترامپ متحمل شد. با این حال لابی‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی به کمتر از جنگ و فروپاشی ایران راضی نبودند اتفاقی که با درایت ایران و البته حسابگری‌های ترامپ محقق نشد. ایران ر مقاطع مختلف با واکنشهای به موقع نقش مهمی در ارائه تصویر درست  از قدرت  و اراده ایران به ترامپ ایفا کرد و مانع از این شد که ترامپ در دام لابی‌های صهیونیستی بیفتد.

اکنون مهمترین ترس صهیونیست‌ها از وارونه شدن سیاست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سوی رئیس جمهوری بعدی دمکرات است. هرچند هر نوع صحبت درباره آینده روابط دولت احتمالی بایدن با ایران زود است اما در هر صورت بایدن همانند ترامپ کارگزار سیاست‌های خصمانه لابی‌های صهیونیستی سعودی نخواهد بود و منافع این لابی ها را به منافع ملی آمریکا ترجیح نخواهد داد.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.