تخت‌روانچی: آمریکا باید به اجرای قرار دیوان لاهه پایبند شود

مجید تخت روانچی روز سه‌شنبه در  نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع گزارش دیوان بین‌المللی دادگستری به مجمع عمومی سخنرانی کرد. وی با اشاره به  استفاده آمریکا از اقدامات قهرآمیز به عنوان ابزار سیاست خارجی خود به تحریم‌های آمریکا در سالهای گذشته علیه ایران اشاره کرد که با خروج این کشور از برجام نیز تشدید شده است . 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد که این تحریم‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی و مردم ایران را هدف گرفته و توانایی ایران در تجارت آزاد را متاثر کرده است . 

تخت‌روانچی اضافه کرد: این درحالی است که رییس جمهوری آمریکا نیز به صورت بی‌شرمانه‌ای اعلام کرده است که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اجرایی خواهند شد و مشکلات ایران بیشتر از گذشته خواهد بود .

وی یادآور شد: در پاسخ به این اقدامات غیر قانونی و متخلفانه که مغایر با اصول منشور سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و موافقت‌نامه دوجانبه ایران با آمریکا در سال 1955 می‌باشد جمهوری اسلامی ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد وهمچنین  خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف اقدامات غیر قانونی آمریکا شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در خصوص پاسخ دیوان به این شکایت گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری در سوم اکتبر 2018 با اجماع، قرار موقت الزام‌آوری را صادر و آمریکا را ملزم کرد که بر اساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدودکننده خودداری کند و تضمین کند که مجوزهای لازم برای پرداخت‌ها و انتقال پول در زمینه‌های تصریح شده در قرار دیوان مشمول محدودیت نخواهند بود.

تخت‌روانچی اظهار کرد: متاسفانه آمریکا تاکنون وقعی به قرار موقت دیوان ننهاده و حتی تحریم‌های بیشتری وضع و اقدامات قهر آمیز خود را تشدید کرده است به طوری که اخیرا و همزمان با گسترش کرونا تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی تحریم شده‌اند . 

وی تصریح کرد: این موضوع در دسترسی ایران  به دارو و وسایلی که برای مبارزه با ویروس کرونا ضروری می‌باشد، خلل ایجاد کرده است .

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: تصمیم اجماعی دیوان بر غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا بر ضد مردم و کشور گواهی می‌دهد. دیوان در قرار الزام‌آور خود  تصریح کرده است  که این قرار موجد تعهدات حقوقی بین‌المللی برای طرف‌های دعوا خواهد بود.  

تخت‌روانچی تاکید کرد: آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان است و هر گونه عدم پایبندی آن کشور  مستوجب  مسئولیت بین‌المللی است. دیوان از طرفین دعوا خواسته است از اقداماتی که موجب وخامت یا گسترش دعوا شود اجتناب کنند . 

وی تاکید کرد: مشخص است که اقدامات متخلفانه آمریکا موجد مسئولیت بین‌المللی این کشور است .

تخت روانچی به دعوای دوم ایران علیه آمریکا در قضیه مصادره اموال و دارایی‌های کشورمان از جمله مصادره دارایی‌های بانک مرکزی نزد دیوان اشاره کرد که در این قضیه نیز دیوان با رد اشکال صلاحیتی آمریکا،  رای به بررسی ماهوی موضوع داده است .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.