واکنش مقام‌های اروپایی به حمله مسلحانه در وین

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا در پیامی توئیتری، حمله وین را اقدامی خشونت آمیز و نفرت انگیز دانست و مراتب همدردی خود را با خانواده های قربانیان آن ابراز داشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه نیز، حمله های اخیر در چند کشور اروپایی شامل اتریش را اقدام شرورانه تروریستی خواند و با مردم وین ابراز همدردی کرد.

او در سخنانی ضد اسلامی خواستار متوقف شدن این اقدامات علیه مردم بیگناه اتریش، فرانسه و همه کشورهایی اروپایی و مبارزه با تروریست های تندرو اسلام گرا شد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن شدید حمله های تروریستی وین، با خانواده های قربانیان این رخداد و مردم اتریش ابراز همبستگی کرد.

اورسولا ون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی با ابراز همدردی با مردم اتریش نوشت : از حمله خشونت آمیز که در وین رخ داد بسیار شوکه و غمگین شدم. ما با قربانیان و مردم اتریش همدردی می کنیم. اروپا محکم در کنار اتریش ایستاده است. ما قدرتمندتر از نفرت و ترور هستیم.

جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: از شنیدن اخبار حملات امشب در وین بسیار شوکه و غافلگیر شده ام. این اقدام بزدلانه، خشونت بار و نفرت انگیز بود. با قربانیان و خانواده هایشان و شهروندان وین ابراز همدردی می کنم. ما در کنار شما هستیم. 

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز با ابراز همدری بخاطر حملات تاکید کرد: نفرت باعث دودستگی جوامع ما نخواهد شد. اروپا محکم در برابر تروریسم ایستاده است. 

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز با فرستادن پیام تسلیت برای ملت اتریش در شبکه های اجتماعی نوشت: پس از فرانسه، به کشور دوست ما حمله کردند. در اروپای ما دشمنان ما باید بدانند در مقابل چه کسی ایستاده اند. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.

نخست وزیر انگلیس هم با پیامی ابراز همدردی خود را نشان داد. او اظهار داشت : مردم انگلیس با مردم اتریش همدردند. ما با شما در برابر تروریسم می ایستیم. 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیگر مقامی بود که به این حملات واکنش نشان داد . او نیز با ابراز تسلیت و همدردی برای خانواده قربانیان رویدادهای شب گذشته وین را شدیدا محکوم کرد.

در حمله دوشنبه شب سه فرد مسلح به ۶ مکان در وین، دستکم ۲ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

در پی وقوع تیراندازی مرگبار در وین، پلیس پایتخت اتریش  در صفحه توئیتر خود پیام های هشداری به زبان های مختلف از جمله فارسی منتشر کرد .

در یکی از پیام ها که به زبان فارسی منتشر شد آمده است : تیراندازی در داخل شهر! چند نفر زخمی شدند، از تمامی مکان های عمومی یا وسایل نقلیه‌ عمومی دور شوید، عکس یا فیلم به اشتراک نگذارید!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.