کابینه بایدن از زبان ترامپ/ سنگ تمام اوباما برای بایدن

 تنها سه روز دیگر تا پایان رای گیری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی است؛ جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه روز شنبه برنامه‌های متعددی را متناسب با استراتژی انتخاباتی خود، برگزار کردند به گونه‌ای که بایدن به همراه اوباما در گردهمایی انتخاباتی میشیگان حضور یافت و پس از آن به ویسکانسین رفت و ترامپ هم چهار بار در شهرهای مختلف پنسیلوانیا به ایراد سخن پرداخت.

رفتار ترامپ نشان می‌دهد تا چه میزان گرفتن آرای پنسیلوانیا برای او اهمیت دارد در حالیکه بایدن و تیم او به سمت چند ایالت دیگر رفته‌اند که در سال ۲۰۱۶ با اختلاف بسیار اندکی، میدان را به رقیب واگذار کردند هرچند که تلاش آنها برای تصاحب آرای ایالت‌هایی همچون نوادا، فلوریدا و پنسیلوانیا ادامه دارد و حتی تلاش دارند تا آرای تگزاس را هم به سمت خود سرازیر کنند.

با این حال بایدن معتقد است که از باخت هیلاری کلینتون در ویسکانسین درس‌هایی آموخته است که یکی از آنها جدی نگرفتن این ایالت‌ها بود با این ارزیابی که آنها برنده خواهند شد.

کلینتون در رقابت ۲۰۱۶، ویسکانسین را با ۱ درصد اختلاف به ترامپ باخت. حال بایدن می‌گوید کارزار انتخاباتی وی از این مساله درس گرفته و این ایالت را در اولویت قرار داده است. یکی از دلایل برگزاری کنوانسیون ملی در شهر میلواکی ویسکانسین هم نشان دادن اهمیت آرای این ایالت بوده است. مطابق این درس‌ها، نظرسنجی‌ها از برتری حدود ۹ درصدی بایدن در این ایالت خبر می‌دهند.

پروژه ضد ترامپیسم

صفحه توئیتری پروژه لینکلن شامگاه شنبه گزارشی را از یاهو نیوز منتشر کرد که در آن آمده است: در حالی که تنها سه روز به انتخابات باقی مانده است، دشمنان رئیس جمهوری ترامپ شاهد فرصت‌های جدیدی در ایالت‌های قرمز هستند.

پروژه لینکلن، یک کمیته اقدامات سیاسی به رهبری محافظه‌کاران است که خواهان کاهش حمایت از ترامپ هستند و روز شنبه اعلام کرد در روزهای پایانی رقابت ریاست جمهوری، بیش از ۱ میلیون دلار تبلیغات در جورجیا، مونتانا و کارولینای جنوبی خریداری می‌کند.

رون استسلو، مشاور باسابقه حزب جمهوریخواه و بنیانگذار پروژه لینکلن، گفت این واقعیت که این ایالات می‌توانند بر خلاف ترامپ عمل کنند، نشان می‌دهد "رئیس جمهوری در تمام کشور چقدر بد عمل می کند."

وی افزود: "این ایالت ها هرگز نباید روی نقشه قرار می‌گرفتند. آنها هرگز نباید در وهله اول برای دموکرات‌ها نقشی ایفا می‌کردند. " "این فقط در مورد ائتلاف گسترده ای از رای دهندگان صحبت می‌کند که برای کنار زدن ترامپیسم گرد هم می‌آیند ... کشور به ضد او روی می‌آورد."

مزاحمت برای دموکرات‌های تگزاس

یک اتوبوس که با تبلیغات بایدن در سطح تگزاس در حرکت بود و چند داوطلب دموکرات را جابجا می‌کرد، با مسدود کردن مسیر توسط خودروهای حامیان ترامپ، مجبور به توقف و لغو برنامه خود شد.

در این اقدام، ده‌ها خودروی حامل پرچم‌های کارزار انتخاباتی ترامپ، اطراف این اتوبوس حلقه زدند و سرانجام از ترس ایمنی سرنشینان، وادار به توقف شد.

اما ترامپ شامگاه شنبه پیش از چهارمین گردهمایی خود در پنسیلوانیا، در یادداشت توئیتری خود با انتشار این اقدام حامیان خود، نوشت: "تگزاس را دوست دارم".

این اظهار نظر باعث انتقادهای فراوان به ترامپ برای کشاندن اختلافات به سطح خیابان شد و حتی برخی‌ها او را یک فاشیست خطاب کردند.

ترامپ که ظاهرا برای پیروزی دست به هر کاری می‌زند تا به قول خودش چهار سال دیگر در "کاخ سفید زیبا" بماند، با وجود روند افزایشی شیوع کرونا در آمریکا، گردهمایی‌های گسترده‌ای را برپا می‌کند و بیشتر جمعیت حاضر هم از ماسک استفاده نمی‌کنند و فاصله هم ندارند.

او روز شنبه در پنسیلوانیا از پیروزی خود با پشت‌گرمی دیوان عالی سخن گفت. هرچند برخی رسانه‌ها اظهار کرده‌اند که این بخش از اظهارات او در فیلم های انتشار یافته حذف شده است.

تاکنون چندین بار از دادگاه‌های ایالتی و حتی دیوان عالی برای متوقف کردن شمارش آرای پستی دریافتی پس از تاریخ انتخابات استفاده کرده‌اند و در ۲ ایالت توانستند پیروز این محکمه شوند.

اما برگزاری راهپیمایی در حمایت از ترامپ، شیوه جدیدی بود که پس از کاروان‌های قایق و ماشین در رودخانه‌ها و شهرها، روز شنبه در شهر بِوِرلی هیلز لس آنجلس دیده شد.

در این راهپیمایی که به گفته لس‌آنجلس تایمز چند صد نفر بوده‌اند، هواداران ترامپ با در دست داشتن پرچم‌‎های حاوی "چهار سال دیگر" و "قرمز شدن کالیفرنیا"، از کلاه‌های ویژه کارزار انتخاباتی ترامپ با نوشته "آمریکا را بار دیگر عظمت می‌بخشیم" استفاده کردند.

چندی پیش هم کاروان خودرویی حامیان ترامپ در منهتن نیویورک با سرکردگی رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهوری آمریکا و شهردار سابق نیویورک به حرکت درآمد که سرانجام در مقابل برج ترامپ، زد و خوردهایی بین مخالفان ترامپ و حامیان وی صورت گرفت و باعث دخالت پلیس و بازداشت تعدادی شد.

رقابت نظرسنجی‌ها

در حالیکه آخرین نظرسنجی‌های شامگاه شنبه از برتری ۴.۹ درصدی بایدن در پنسیلوانیا و ۲ درصدی در فلوریدا حکایت داشتند، کایلی مک‌انانی در صفحه توئیتری خود مدعی شد ترامپ در فلوریدا ۲ امتیاز از رقیب خود جلوتر است.

مطابق آخرین نظرسنجی‌های منتشر شده، بایدن در سطح ملی ۸.۸ درصد نسبت به ترامپ برتری دارد و این رقم درباره ایالت‌های مهمی چون پنسیلوانیا به ۵۰ درصد در برابر ۴۵.۱ درصد اعلام شده است.

وضعیت متزلزل ترامپ در پنسیلوانیا او را مجبور کرد تا در یک روز چهار گردهمایی انتخاباتی در شهرهای این ایالت برگزار کند و تمرکز خود را علاوه بر سخنرانی، پخش فیلم‌هایی از اظهارات بایدن درباره فرکینگ(استخراج نفت با شکافت پوسته زمین) قرار داد.

وی در این سخنرانی‌ها بارها بایدن را سیاستمداری فاسد خطاب کرد و اینگونه القای هراس داشت که در صورت پیروزی وی، مشاغل پنسیلوانیا به ویژه در حوزه نفت از بین خواهد رفت.

بر اساس تحلیل تارنمای ۵۳۸، وضعیت بایدن در نظرسنجی‌های کارولینای شمالی حتی از فلوریدا بهتر شده است.

عبور آرای زودهنگام از ۹۱ میلیون نفر

تا شامگاه شنبه ۹۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۴۸۴ رای به صندوق‌ها ریخته شده است که از این بین، ۳۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۱۵ رای به صورت حضوری و ۵۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۲۶۹ رای هم به صورت پستی داده شده است.

هنوز ۳۳ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۷۲۳ برگه رای بازگردانده نشده است.

از مجموع ۲۰ ایالتی که ثبت نام رای‌دهندگان بر اساس گرایش حزبی انجام می‌شود، سهم دموکرات‌ها ۲۰ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۴۹ رای، جمهوریخواهان ۱۳ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۶ رای، اقلیت‌ها ۲۹۱ هزار و ۶۷۵ رای و سهم مستقلان یا غیرحزبی‌ها هم ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۵۴ رای به ثبت رسیده است.

کابینه بایدن از زبان ترامپ

ترامپ در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی خود در پنسیلوانیا پس از آنکه از احتمال پیروزی خود با حمایت دیوان عالی سخن گفت، اسامی افرادی را مطرح کرد که به زعم او قرار است در کابینه احتمالی بایدن مسئولیت داشته باشند.

وی اظهار کرد: جو بایدن رادیکال‌ترین کابینه چپ تاریخ را منصوب می کند. بتو اورورک مسئول توقیف اسلحه خواهد بود. الیزابت پوکاهونتاس وارن طبق آنچه آنها می‌گویند مسئول خزانه داری ایالات متحده خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: همچنین الکساندریا اوکازیو کورتز و سه نفر دیگر سیاست اقلیمی را اجرا خواهد کرد. من تعجب می کنم که آیا او حتی یک دوره درباره آب و هوا گذرانده است. من فکر نمی کنم چنین باشد.

ترامپ اضافه کرد: ایلهان عمر عهده‌دار امنیت ملی می‌شود. تعجب نمی‌کنم بگویند خانم‌ها و آقایان، ما خوشحالیم که ایلهان عمر را برای اداره امنیت ملی معرفی کنیم. او قرار است عهده‌دار محافظت از مرزهای ما شود.

سرکوب معترضان در فیلادلفیا

سرکوب شدید معترضان به نژادپرستی در حالی توسط نیروهای فدرال ترامپ در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا همچنان ادامه دارد که رییس جمهوری آمریکا در این ایالت سخنرانی انتخاباتی برگزار می‌کرد.

به گفته روزنامه محلی فیلادلفی (The Philadelphia Inquirer)، اعتراض‌ها به نژادپرستی در فیلالفیا بزرگترین شهر ایالت پنسیلوانیا پس از آن رخ داد که دو تن از نیروهای پلیس این شهر دوشنبه گذشته جوان سیاه پوست ۲۷ ساله ای را به ضرب گلوله کشتند.

با گذشت نزدیک به یک هفته از این قتل بی‌رحمانه توسط خشونت نیروهای پلیس آمریکا و ادامه اعتراضات مردمی، نیروهای فدرال با توجه به آغاز کارزار انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا سرکوب شدیدی علیه معترضان را آغاز کردند.

تجمع‌های انتخاباتی ترامپ با رقص کرونا

مطالعات جدید دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که کارزارهای انتخاباتی ترامپ به محل شیوع کرونا تبدیل شده اند و تا کنون ۳۰ هزار نفر به علت حضور در این کارزارها به کرونا مبتلا شده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست از نتایج مطالعات جدید دانشگاه استنفورد گزاش داد که حداقل در ۱۸ کارزار انتخاباتی ترامپ ۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

طبق گزارش دانشگاه استنفورد، شیوع کرونا در کارزارهای انتخاباتی ترامپ و ابتلای شرکت کنندگان در این مراسم‌ها احتمالا منجر به مرگ بیش از ۷۰۰ نفر به علت بیماری کووید -۱۹ شده است.

سنگ تمام اوباما برای بایدن

باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا روز شنبه به همراه بایدن معاون اول دولت خود و نامزد این دوره از انتخابات به میشیگان رفت تا در حمایت از بایدن سخنرانی کند.

وی در این سخنرانی از عملکرد دونالد ترامپ در مهار کرونا و اظهارات وی درباره پزشکان انتقاد کرد و گفت: او فقط به خود فکر می‌کند. کانادا نخستین مورد کرونا را همزمان با آمریکا شناسایی کرد. اما نرخ مرگ‌ومیر ما اکنون ۲.۵ برابر بیشتر از کانادا است. اگر ما همان نرخ جان‌باختگان کانادا را می‌داشتیم باید تقریبا ۹۰ هزار تن به جای ۲۳۰ هزار نفر جان می‌دادند. اگر ما همچون کانادا عمل کرده بودیم اکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر زنده بودند. به این فکر کنید.

رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از اظهارات ترامپ که این تعداد از مرگ‌ومیر را زیاد ندانسته بود، به تلاش ترامپ برای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری اشاره کرد و گفت با نادیده گرفتن همه‌گیری، بیکاری کاهش نمی‌یابد.

وی در واکنش به اظهارات روز گذشته ترامپ که مدعی شده بود پزشکان برای دریافت پول بیشتر، آمار کرونا را زیاد می‌کنند، اضافه کرد: او پزشکان را به سود بردن از این بیماری همه‌گیر متهم می‌کند، گفت که پزشکان بیش از حد این بیماری، بیماران را می‌کشند زیرا از این طریق کسب درآمد خواهند کرد.

اوباما تاکید کرد: او نمی‌تواند درک کند، او نمی‌فهمد که کسی برای نجات دیگران جان خود را بدون تلاش برای دریافت یک دلار هم به خطر می‌اندازند.

ترامپ به خانه‌اش برود

بایدن هم در میشیگان گفت: وقت آن است که ترامپ کوله‌پشتی‌اش را بردارد و به خانه‌ برود. در سه روز، ما می‌توانیم به این دوره ریاست جمهوری پایان دهیم که کشور را تجزیه کرده، در محافظت از مردم شکست خورده و بر شعله‌های نفرت دمیده است.

وی ادامه داد: برای من مهم نیست که ترامپ چگونه تلاش می‌کند. هیچ چیزی نمی‌تواند مردم این کشور را از رای دادن و بازگرداندن دموکراسی بازدارد.

معاون اول باراک اوباما با انتقاد از عملکرد ترامپ در مهار کرونا در این کشور، اضافه کرد: من هرگز پرچم سفید را برنمی‌افرازم و تسلیم نمی‌شوم. ما قصد داریم که این ویروس را شکست دهیم و آن را تحت کنترل درآوریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.