واکنش انگلیس به بازگردانده شدن احتمالی زاغری به زندان

به گزارش روزنامه الخلیج تودی،  دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که در ایران زندانی است، گفت که اگر او پس از جلسه استماع دادگاهی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد دوباره به زندان بازگردانده شود،  روابط انگلیس و ایران تغییر بنیادینی کرده و  با عملکرد تهران  «خراب می شود». 

زاغری که اکنون در حبس خانگی به سر می برد،  در سال ۲۰۱۶ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده و به زندان رفت. 
راب بازداشت نازنین و دیگر دو تابعیتی‌ها در ایران را بی دلیل خواند. 
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما به وضوح گفته‌ایم که می خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملا جدید قرار می دهد. این کاملا غیرقابل قبول،  بی دلیل و غیرقابل توجیه است. 

راب در آخر گفت که به تهران هشدار داده شده است که هیچ اقدامی برای آغاز روندی جدید علیه زاغری نباید اتفاق بیافتد. 

به گزارش ایسنا اخیرا در شهریور ماه صدا و سیما  گزارش داد که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش (وکیلی که متهم برای خود انتخاب می‌کند) احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد.

بنابراین گزارش، نازنین زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌های ایران است با اتهام جدیدی مواجه شده است.

این منبع آگاه افزود: پس از حضور زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغ کیفرخواست پرونده جدید به او، وکیل تعیینی وی ضمن حضور در دادگاه انقلاب در حال مطالعه پرونده جدید وی است.

پیش از این محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز  در مورد موضوع نازنین زاغری به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کرده و  گفته بود تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است .

به دنبال شیوع ویروس کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.