لوکیشن‌های سریال‌های ترکی که حسابی معروف شدند

الجزیره با انتشار گزارشی درباره لوکیشن های سریال های ترکی که اغلب خانه های مجللی هم هستند، اینگونه عنوان کرده است که «از زمان آغاز پخش سریال‌های ترکی در کشورهای عرب زبان ـ یعنی سال ۲۰۰۸ که سریال «نور» با بازی سونگول اودن وکیوانچ تاتلیتوگ پخش شد ـ آثار تاریخی ترکیه و عمارت‌های مجلل آن توجه مردم کشورهای عرب زبان را به خود جلب  و بسیاری از آن‌ها را وادار به سفر به این کشور و بازدید از عمارت‌های زیبایش کرده است.»

در ادامه الجزیره به معرفی چند نمونه از لوکیشن های معروف سریال های ترکیه پرداخته است که گاهی از خود بازیگران هم بیشتر معروف شده‌اند.

عمارت ایلین در سریال «عشق سیاه»

این عمارت در محله ببک شهر استانبول و در فاصله چند متری ساحل، بنا شده و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. قصه سریال «عشق سیاه» با بازی توبا بویوک اوستون و انگین اکیورک در این خانه روایت می‌شود. این سریال برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در ترکیه به نمایش درآمد.

صاحب این عمارت در ابتدا کمال گلمان، تاجر بزرگ ترکی بوده که در ادامه نیمی از خانه را به نام همسر و نیم دیگر را به نام پسرشان زده است.

چند سال قبل همسر این تاجر برای طلاق به دادگاه مراجعه کرده و خواستار فروش عمارت شده است، اما با شکایت همسرش هنوز موفق به انجام این کار نشده است. او تاکنون عمارتش را به سازندگان چند سریال از جمله «عشق سیاه» اجاره داده است.

طبق گزارشی که یک نشریه ترکی در سپتامبر گذشته منتشر کرده قیمت این عمارت اکنون به ۳۰ میلیون دلار می‌رسد.

گفته شده بانوی صاحب عمارت این خانه را به سازندگان سریال «عشق سیاه» به قیمت ماهیانه ۲۳۰ هزار لیره معادل ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ اجاره داده است.

در شهر استانبول و نزدیکی منطقه گردشگری ببک محله‌ای به نام ساریر وجود دارد که همیشه مورد توجه فیلم سازان ترکیه بوده است.

این محله آرام ترکیبی از زندگی مدرن و زندگی روستایی را در خود جای داده است.

ساخت سریال «عشق ممنوع» دو سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۸ به پخش رسید. در این سریال که در زمان پخش بسیار مورد توجه قرار گرفت کیوانچ تاتلیتوگ در نقش مهند و برن سات در نقش سمر ایفای نقش کرده‌اند.

این قصر از سال ۱۹۳۸ متعلق به وهبی کوچ تاجر بزرگ ترکی بود که اکنون از دنیا رفته و به تنها پسرش رحمی کوچ رسیده است. در سال ۲۰۱۶ مجله آمریکایی فوربس او را در میان هزار شخص ثروتمند دنیا قرار داده بود.

سریال ترکی «نور» با بازی سونگول اودن و کیوانچ تاتلیتوگ اولین مجموعه ای بود که مردم کشورهای عرب زبان را با ترکیه و سریال‌هایش آشنا کرد و سبب شد تا بسیاری از آنان عزم سفر به ترکیه کنند.

در سال ۲۰۰۸ و پس از پخش این سریال در کشورهای عرب زبان، تعداد گردشگران عرب زبانی که به ترکیه رفتند به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

عمارت ادیب افندی عمارتیاست که سریال «نور» در آن ساخته شده است. این عمارت در قسمت آسیایی استانبول و در منطقه اسکودار واقع شده است.

این قصر که ۱۸ اتاق، دو سالن بزرگ و اتاق نشیمنی به طول ۲۷۰ متر دارد، در سال‌های ۱۸۳۵ تا ۱۸۵۵ به دست معمار معروف ترکی گارابت بالین میلادی ساخته شده است.

این قصر در ابتدا متعلق به تاجری در دوره سلطان عبدالحمید ثانی بوده و به مرور زمان مالکیتش به چندین خانواده مختلف رسیده است.

در سال ۱۹۰۰ این قصر به محمود عبود افندی و خانواده‌اش رسید که اصالتی سوری داشتند. آن‌ها تا سال ۱۹۸۱ در این عمارت زندگی کردند.

از سال ۲۰۰۷ این قصر به قیمت ۵۰ میلیون دلار به فروش گذاشته شده اما تا کنون کسی آن را خریداری نکرده است. اکنون یک تاجر ترکیه‌ای این عمارت را اجاره کرده و تا زمانی‌که به فروش برود اجازه دارد در آن سکونت داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.