انتقادات صریح ولایتی از امانوئل مکرون

علی اکبر ولایتی در ارتباط ویدئویی آیین ملی نکوداشت چهل و یکمین سالگرد شهادت آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز اظهار داشت: فرانسه، دیگر آن کشور سابق نیست که رؤسای جمهورش نقش مهم در جهان و متانت و ادب داشتند، بلکه رئیس جمهور کنونی دنباله‌روی صهیونیست‌هاست و این کارها را برای خوش‌خدمتی به اسرائیل غاصب انجام می‌دهد.

وی افزود: چنین رفتارهایی باعث شده است ‌امانوئل مکرون منفور جهان اسلام شود و اگر به این رویه ضداسلامی‌اش ادامه دهد، جهان اسلام فرانسه و رئیس‌جمهورش را سر جای خودش می‌نشاند چرا که مسلمانان مقابل این اهانت خواهند ایستاد.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر نقش آذربایجان شرقی در تاریخ ایران گفت: آذربایجان نقش مهمی در تاریخ و بازتعریف ایران و تثبیت مرزهای کشور در طول تاریخ بسیار مهم کشورمان دارد.

وی با ابراز اینکه هیچ بخشی از ایران در طول تاریخ به‌اندازه‎ آذربایجان در معرض آسیب همسایه‌ها نبود، تصریح کرد: آذربایجانی‌ها در زمان حمله مغول‌ها، عثمانی و حضور فرقه‌های ناباب دست‌نشانده مثل دموکرات، نقش مهمی در حفاظت از اسلام ایفا کردند و در انقلاب‎های مشروطه و انقلاب اسلامی، پرچمدار بودند و علمای آذربایجان در این بین نقش مهمی داشتند.

ولایتی خاطرنشان کرد: شهدا و علمای آذربایجان مانند علامه طباطبایی، شهید قاضی و شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی نقش مهمی در پیشتازی آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در ترویج تشیع داشتند و شهید باکری و دیگر شهدای این خطه در دفاع از انقلاب و کشور پیشقدم بودند.

وی در ادامه با اشاره به درگیری‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: امیدواریم که هرچه زودتر آنچه فتنه‎گران بین‎المللی در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد کرده و موجب شهادت بسیاری از مردم جمهوری آذربایجان و کشته شدن تعداد زیادی از طرف دیگر شده‌اند، باطل شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‎الملل تصریح کرد: امیدواریم با راه‌حلی سیاسی دست کسانی که بیرون از منطقه نقش مهمی در فتنه‌انگیزی دارند، کوتاه شود و طرف‌ها به صلح برسند، راه‌حل اساسی این است که مناطق اشغال‌شده تخلیه ‌و مردم آذربایجان به مرزهاشان مسلط شوند، ارمنستان هم باید در این خصوص تلاش کند.

وی ادامه داد: این منطقه، محل همزیستی گرجی‌ها، ارمنی‎ها و آذری‎ها است، هویت مشترک و محوریت تشیع ما را به هم پیوند می‎دهد و این پیوند ابدی است و امیدواریم این جنگ هرچه زودتر تمام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.