سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اولین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونا گفت: اگر به گذشته برگردیم و یک مرور واکاوانه به مسائل کشور داشته باشیم مراحل گذشته را به دو مرحله تقسیم می‌کنم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مرحله نخست که مقام معظم رهبری هم فرمودند محورت تقدم سلامت بر بقیه امور؛ و همچنین محوریت تعیین مصادیق محدودیت‌ها در وزارت‌خانه‌ای که کار کارشناسی ان را بر عهده دارد.

نمکی خاطر نشان کرد: سومین فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند تبعیت جمعی از پروتکل‌ها است. اگر به گذشته بر گردیم ما در یک دوره ۶۰ روزه  اتفاقی در این مملکت افتاد که تقریبا دنیا را به حیرت واداشت. بگذریم از رسانه‌های معاندی که هرکاری میکنیم با تشکیک و تشویش اذهان عمومی به آن‌ها نگاه می‌کنند. 

وزیر بهداشت گفت: در شصت روز ابتدایی افتاد که دنیا متحیر ماند.در ابتدای ورود ویروس کرونا در دوره ۶۰ روزه اتفاقی در این مملکت افتاد که تقریبا دنیا را به حیرت وا داشت، منظور ما رسانه‌های معاند نیست که کار ما را با تشویش اذهان عمومی روبرو می‌کند.

وی ادامه داد: آقای هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی در همان زمان که ما دانشجویان خود را از ووهان برگردانیم در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا اگر کرونا به ایران برسد قابلیت کنترل دارد، گفت بله و به این دلیل می‌گویم که در سیل بهار با این گستردگی سیلاب و لاشه‌های حیوانات در ایران یک مورد اپیدمی گزارش نشد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: کشوری که چنین زیر ساختی دارد حتماً می‌تواند کرونا را شکست دهد. خداوند هم قسمت کرده بود در سی سال پیش مسئولیت بهداشت در کنترل مالاریا، کزاز بند ناف، ریشه کنی فلج اطفال و کنترل سرخک را داشتم. خداوند خواست به سببی که علیرغم عقب نشینی ها در افتادن به این سیاه چاله مسئولیت را در این ایام داشته باشیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همت و همراهی مردم، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و سازمان بسیج و نیروهای مسلح دستاوردی داشت که این دستاورد در دنیا نمونه بود. ما در دو ماه فوتی‌ها را به حدود ۳۰ نفر در روز رساندیم. میزان بستری‌ها را به یک پنجم رساندیم؛ با این شیوه که یک بیمار در اوج شیوع در پشت در هیچ بیمارستانی نماند.

نمکی تصریح کرد: این اتفاق تا زمانی که کرونا به اروپا و آمریکا نرسیده بود کسی متوجه نبود که ایران چه قدرتمندانه در اوج تحریم این کار را مدیریت کرد. درسته ما در طرح تحول نظام سلامت میزان تخت‌های خود را اضافه کردیم که واقعا یک کار بینظیر بود اما امروز ما ۱/۶ تخت به ازای هر هزار نفر داریم. فرانسوی‌ها که مریض‌هایشان پشت در بیمارستان آواره شده‌اند و ونتیلاتور را از پیر باز کرده‌اند و به جوان بستند و پیر را رها کردند حداقل ۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی توانست مرگ‌هایش را به کمتر از ۴۰ در روز و برای ماسک و مانیتور و ونتیلاتور و تولید ماسک به عنوان یک وارد کننده به تولید کننده و بعد به یک صادر کننده تبدیل شدیم یک حرکت عظیم بین المللی بود اما دو نقص در ادامه راه برای ما ایجاد شد. 

وی اظهار داشت: ما با کمک ۲۴۰ هزار بسیجی تست‌ها را انجام دادیم که این تجربه را سی سال پیش با کمک بسیج داشتم که آن زمان سردار افشار رئیس بسیج بودند داشتم. من به همکاران گفتم در ابتدای کار باید یک سنگر انگاری محکم ترسیم کنیم که اگر حمله طوفانی کرد بایستیم که به لطف خدا موفق شدیم و دومین حرکتی که باید بکنیم حمله به ویروس است. ما ۳۰۰ هزار نیرو در سامانه ۴۰۳۰ گذاشتیم و ۷۸ میلیون غربالگری انجام می‌دهیم که در تاریخ اپیدمی جهان بی‌نظیر بود.

نمکی خاطر نشان کرد: تست ها را از ۱۲۰۰ به ۲۵ هزار در روز رساندیم که هزینه تست ها در روز ۶ میلیارد و پانصد هزار تومان می شود که منابع کم آوردیم.

وی تاکید کرد: سالی برای جمهوری اسلامی ایران سخت تر از امروز نبود و فکر نمی‌کنم بعد از ظلم به اباعبدالله بزرگترین ظلم را آمریکایی ها به ملت ایران کردند.

نمکی خاطر نشان کرد: ما طرح محله و خانه محور برای شناسایی مبتلایان داریم که منابع آن هم تأمین می شود. ما روزهای روشنتری را با قرارگاه عملیاتی خواهیم داشت، باید وفاق روزهای اولیه احیا شود. اپیدمی را نمی توان با خواهش جمع کرد و برخی جاها به استفاده از ابزارهای قضایی باید بهره گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.