ترامپ در پی تدارک جشن پیروزی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، روز جمعه با عبور از ایالات نبرد انتخاباتی غرب میانه، هر یک چندین نشست و گردهمایی را در منطقه بحرانی برگزار کردند. در تجمعات پشت سر هم در میشیگان و ویسکانسین، ایالت هایی که به وی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کردند ، ترامپ همچنان به رد افزایش ویروس کرونا پرداخت و ادعای بی اساس مبنی بر سودآوری پزشکان از بیماری همه گیری را دوباره مطرح کرد.

در مینه سوتا، بایدن از معترضان طرفدار ترامپ که می‌خواستند تجمع اتومبیلی آنها را مختل کنند، آزارده شد و از آنها به عنوان "مردمان زشت که بوق می زنند" نام برد.

وی افزود: "آنها خیلی مودب نیستند، اما مانند ترامپ هستند."

طرفداران ترامپ با در دست داشتن پرچم در نزدیکی محل گردهمایی بایدن در مینه‌سوتا ایستاده بودند و هرگاه او شروع به صحبت می‌کرد، بوق‌های ماشین را به صدا در می‌آوردند و شعار می‌دادند "چهار سال دیگر".

طرفداران ترامپ هم به سرعت این بخش از اظهارات بایدن را به صورت کلیپ در شبکه‌ها دست به دست کردند که نگاه کنید، بایدن به معترضان مینه‌سوتا می‌گوید "زشت".

در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در آریزونا گردهمایی انتخاباتی برگزار کرد و سناتور کامالا هریس هم به تلاش خود برای تاثیرگذاری بر تگزاس ایالتی که ترامپ چهار سال پیش به راحتی پیروز شد، فعالیت انتخاباتی داشت.

شمار آرای پیش از موعد که به صندوق‌ها ریخته شده است از مرز ۸۷ میلیون گذشت  و تا ساعت ۱۰ و نیم شامگاه جمعه به ۸۷ میلیون و ۰۰۹ هزار و ۱۰۴ برگه رای ماخوذه رسید.

۳۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۸۵ رای به صورت حضوری و ۵۶ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۸۱۹ رای هم به صورت پستی بوده است و بنا به اعلام تارنمای پروژه انتخابات آمریکا، هنوز ۳۴ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ برگه رای بازگردانده نشده است.

رای‌گیری پیش از موعد، متناسب با ایالت‌های مختلف از ۴۶ روز پیش آغاز شده و تا یک روز پیش از ۱۳ آبان ادامه خواهد داشت.

شامگاه سه‌شنبه هم با توجه به اختلاف ساعت بین ایالت‌ها، رای‌گیری به پایان خواهد رسید و باید منتظر اعلام شمارش آرا بود.

در ایالت‌هایی که ثبت‌نام رای‌دهندگان بر اساس حزب مورد علاقه آنها انجام شده است، تاکنون ۱۹ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۲۱۱ دموکرات، ۱۲ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۱۲۵ جمهوریخواه و ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۲۴ نفر هم کسانی هستند که وابستگی حزبی خود را مشخص نکرده‌اند.

نامزد حزب دموکرات روز جمعه یادداشتی را در شبکه خبری فاکس نیوز ارگان حامی ترامپ منتشر کرد که در آن به سوء عملکرد ترامپ برای مقابله با همه‌گیری کرونا پرداخته شده است.

در این یادداشت آمده است: امروز در سراسر کشور(آمریکا)، نزدیک به ۲۳۰ هزار صندلی خالی کنار میزهای غذاخوری وجود دارد ، جایی که فقط چند هفته یا چند ماه پیش عزیزانی در آنجا نشسته بودند، صحبت می‌کردند و می‌خندیدند.

بایدن افزود: ۳۰ میلیون آمریکایی احساس اندوه یک شغل یا دستمزد از دست رفته را دارند و آرامش ۱۰ میلیون نفر هم به خاطر برداشته شدن پوشش بیمه بهداشتی از بین رفته است.

وی با اشاره به آموزش مجازی دانش‌آموزان و مشکلاتی که برای والدین به خاطر متعادل کردن شغل خودشان ایجاد کرده است، ادامه داد: هیچ برنامه جامعی برای بازگشایی ایمن مدارس ما وجود ندارد. از هر پنج صاحب مشاغل کوچک، یک نفر مجبور به بستن رویاهای خود می‌شوند.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرد: کیلومترها ماشین در شهری پس از شهری پر از خانواده‌های مغرور، برای نخستین بار در صف کمک‌های غذایی قرار گرفته‌اند.

بایدن تاکید کرد: به مدت هشت ماه، ما یکی از ویران کننده‌ترین فاجعه‌های تاریخ آمریکا را تجربه کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم بگذاریم که این زندگی‌ها فراموش شوند یا در آینده به یک آمار یا سر و صدای پس زمینه تبدیل شود.

وی تصریح کرد: ما می‌دانیم که اگر رئیس جمهوری فقط با واقعیت روبرو شده بود و زودتر دست به اقدام می‌زد، می‌توانست از این درد جلوگیری کند.

نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افزود: تحقیقی که هفته گذشته توسط دانشگاه کلمبیا منتشر شد نشان داد که اگر رئیس جمهوری ترامپ حتی یک واکنش اساسی و شایسته به بیماری همه گیر ویروس کرونا می‌داشت، می توانست از مرگ ۲۱ هزار آمریکایی جلوگیری کرد.

بایدن ادامه داد: انتخاب دروغ گفتن، تفرقه و قول دادن که بیماری همه‌گیری ویروس کرونا "همچون یک معجزه" از بین خواهد رفت، جان‌های بی‌بدیلی را هزینه کرد و سقوط اقتصادی ما را نسبت به هر زمان دیگریی بسیار دردناک‌تر ساخت.

وی با بیان اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۶ با وعده ارتقای مرد فراموش شده دست به مبارزات انتخاباتی زد اما پس از روی کار آمدن، او را فراموش کرد، گفت: او از نگاه به افراد کارگر غافل شد. اکنون، او نه تنها مبارزه با این ویروس را رها کرده است، بلکه در حال مبارزه برای کنار گذاشتن محافظت از ۱۳۰ میلیون آمریکایی با بیماری زمینه‌ای فعالیت دارد.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: او مبلغ ۱.۵ تریلیون دلار مالیات را برای شرکت‌های بزرگ و میلیاردرها کاهش داد اما فکر می‌کند ۱۵ دلار در ساعت برای کارگران زیاد است.

بایدن در بخش پایانی این یادداشت خود به کسانی که به او رای نداده‌اند هم می‌گوید برای آنها هم به همان اندازه حامیانش کار خواهد کرد. "این وظیفه یک رئیس جمهور است: نه تقسیم ما به ایالات قرمز و آبی، بلکه جمع کردن ما در یک هدف مشترک به عنوان ایالات متحده آمریکا".

وی عنوان کرد: این لحظه حزبی نیست. این یک لحظه آمریکایی است و وقت آن است که خودمان را از روی تشک برداشته و دور هم جمع شویم. اگر اعتقاد دارید که آمریکا از آنچه در این چهار سال گذشته دیده‌ایم بهتر شود، امیدوارم که به من رای بدهید. در طول تاریخ، هیچ کاری نبوده است که در صورت اقدام جمعی، قادر به انجام آن نباشیم.

همانطور که ترامپ بار دیگر پزشکان را به افزایش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کرونا متهم کرد، جمعیت به خاطر بهبودی او از این بیماری، شعار "سوپرمن" را سر دادند.

ترامپ در گردهمایی‌های پیاپی در ایالت‌های میانه غربی، همچنان به رد افزایش ویروس کرونا به عنوان یک مساله سازی رسانه‌ای مطرح کرد و ادعای بی اساس مبنی بر سودآوری پزشکان از بیماری همه‌گیری را دوباره مطرح کرد.

ترامپ در ابتدا در میشیگان گفت که پزشکان آمریکایی از پس تعداد کشته شدگان کووید-۱۹ برمی‌آیند اما ادعا کرد از این طریق درآمد بیشتری دارند.

وی مدعی شد: شما می دانید که پزشکان ما در صورت فوت کسی از طریق کرونا، پول بیشتری دریافت می‌کنند." سپس با تمسخر گفت: "اگر شک دارید ، با ما کووید را انتخاب کنید."

رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که تعداد مبتلایان شناسایی شده به کرونا در آمریکا از ۹ میلیون نفر عبور کردند و بیش از ۲۲۳ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.  علاوه بر آن تعداد جان باختگان کادر درمانی هم به خاطر این بیماری قابل توجه بوده است.

ترامپ با حمله به بایدن به دلیل ایجاد محدودیت های شدیدتر در زمینه ایمنی برای کاهش شیوع ویروس، گفت: جو بایدن می‌خواهد همه افراد حتی جوانان آمریکایی که به طور چشمگیری در معرض خطر کمتری از ویروس هستند را حبس کند، او می‌خواهد رویاها و آینده جوانترین شهروندان ما را بدزدد.

دادگاه تجدیدنظر فدرال حکم داد که نمی توان رای دهندگان تگزاس و ماموران رای‌گیری را استفاده از ماسک در اماکن رای‌گیری ملزم کرد.

این تصمیم آخرین تحول در نبرد بر سر چگونگی برقراری تعادل بین امنیت عمومی و حقوق رای دهندگان در میانه یک بیماری همه گیر است.

دموکرات ها به همراه بسیاری از گروه‌های حقوق رای و طرفداران اقلیت گفته‌اند که نیاز به ماسک در نظرسنجی‌ها از حق رای دادن رای دهندگان آنها به ویژه برای ساکنان سیاه‌پوست و لاتین که بطور نامتناسبی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، محافظت می‌کند.

اما برخی از جمهوریخواهان این ایالت با پیروی از ترامپ در پوشیدن ماسک و کوچک جلوه دادن شدت بیماری همه‌گیر، استدلال می کنند که این اختیار از رای‌دهندگانی که با پوشیدن ماسک راحت نیستند، محروم خواهد شد.

سر انجام دادگاه به توقف موقت لزوم استفاده از ماسک در اماکن رای‌گیری در تگزاس حکم داد.

علاوه بر آن، تگزاس در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی رکود کل آرای ماخوذه در سال ۲۰۱۶ را با آرای پیش از موعد شکست به گونه‌ای که تا کنون بیش از ۹ میلیون نفر رای داده‌اند.

دموکرات‌ها علاوه بر ایالت‌های رقابتی همچون فلوریدا، ویسکانسین، میشیگان و مینه‌سوتا بر روی تگزاس هم سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند که در انتخابات ٢٠١٦ با ٩ درصد اختلاف به ترامپ و در ٢٠١٢ با ١٦ درصد اختلاف به میت رامنی رای دادند.

نظرسنجی‌های اخیر اختلاف بین ترامپ و بایدن را حدود ١.٣ درصد نشون می دهد و همین‌طور اختلاف کم بتو ارورک با تد کروز جمهوریخواه در انتخابات سنای ٢٠١٨، دموکرات‌ها را برای پیروزی در انتخابات این ایالت، بسیار امیدوار کرده است تا شاید رویای دست نیافتنی آنها، تعبیر شود.

ترامپ روز جمعه گفت با توجه به محدودیت‌های محلی در میزان اجتماعات به دلیل همه گیری ویروس کرونا، در حال بررسی انتقال جشن شب انتخابات از هتل خود در واشنگتن به کاخ سفید است.

ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید برای کارزار انتخاباتی در سه ایالت به خبرنگاران گفت: ما هنوز به قطعیت نرسیدیم، شما می‌دانید که واشنگتن دی سی تعطیل شده است. نمی دانم اجازه استفاده از آن را دارید یا خیر.

با اینکه رئیس جمهوری آمریکا بهانه کرونا و مقررات بهداشتی پایتخت آمریکا را بهانه این تصمیم احتمالی قرار داده، نزدیکان وی از بیان دلیل این اقدام خودداری کرده‌اند.

تازه‌ترین اخبار انتخاباتی آمریکا؛ ترامپ در پی تدارک جشن پیروزی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.