آخرین جزییات درباره حل مناقشه قره باغ از زبان عراقچی

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ایش به جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان و در آخرین مقصد این سفر اش در آنکارا پس از دیدار و گفت و گو با سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه، در گفت و گویی رویکرد کشور‌های درگیر در مناقشه قره باغ در مواجهه با طرح جمهوری اسلامی ایران را مثبت خواند.

وی ضمن برشمردن ویژگی های طرح جمهوری اسلامی برای حل مناقشه قره باغ از جمله داشتن رویکرد منطقه ای، به ناتوانی گروه مینسک در حل بحران قره باغ اشاره کرد و افزود: مکانیسم‌های دیگر مثل گروه مینسک را رد نمی کنیم، طرح ما هم جایگزین ابتکارات مینسک نیست، بلکه مکمل آن است و ما در صدد آن هستیم که از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و به کارگیری همه بازیگران موثر منطقه برای حل این بحران به تلاش‌های جاری گروه مینسک کمک کنیم و نقاط ضعف آن را پوشش دهیم.

عراقچی همچنین درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: ما منتظر بررسی طرح و دریافت پاسخ از سوی چهار کشور در یک فاصله کوتاه بوده تا با تکمیل آن به گونه‌ای که مورد پذیرش همگان قرار بگیرد راه را برای حل و فصل بحران قره باغ هموار کنیم.

وی با اشاره به وجود چالش ها، اختلافات قدیمی و دخالت‌های خارجی در منطقه خاطرنشان کرد: اجرای آنی طرح کار آسانی نیست، ولی ما ناامید نشده و به تلاشمان ادامه می دهیم.

عراقچی با اشاره به مذاکرات سازنده و مفصل با همتای ترکیه‌ای خود درباره بحران قره باغ و موضوعات دیگری همچون تحولات فرانسه و سایر موضوعات جهان اسلام گفت: بحث اهانت به پیامبر اسلام(ص) و خشم ایجاد شده در جامعه اسلامی باید ریشه یابی و به جای نفرت افکنی با آن برخورد موثر صورت گیرد.

وی با ابراز تاسف از رویکرد مقامات فرانسوی در دامن زدن به نفرت افکنی افزود: البته اعمال تروریستی و خشونت آمیز محکوم است و به جای نفرت افکنی باید با عوامل ریشه‌ای این معضل برخورد شود.

پس از آنکه چندی پیش خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ خبر داد و گفت ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز (سه شنبه) ششم آبان ماه از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره باغ و تصویب آن توسط مقامات عالی کشور خبر داد و پس از آن عراقچی در سفری به منطقه این طرح را در باکو، مسکو و ایروان و همچنین آنکارا به مقامات این کشورها ارائه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.