ارمنستان: مواضع ایران در مسائل بین‌المللی سازنده است

 زهراب مناتسکانیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی در مورد پیشنهاد میانجی‌گری ایران در مساله قره باغ و طرح پیشنهادی ایران برای حل و فصل صلح آمیز این مناقشه گفت: ایران کشور بسیار مهم در منطقه است و برخلاف ترکیه زمانی که مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی مطرح می‌شود، موضع سازنده و مسئولانه‌ای اتخاذ می‌کند.

رد مشارکت ترکیه در مذاکرات صلح قره باغ

وزیر خارجه ارمنستان در مورد امکان شرکت ترکیه در مذاکرات صلح قره باغ اظهار داشت: ترکیه در مساله قره باغ بازیگر بیطرف نیست و نباید چنین سیاستی را تشویق کرد.

وی افزود: ترکیه این مناقشه را به عنوان امکان و فرصت برای نفوذ در یک منطقه دیگر همسایه خود در قفقاز جنوبی در نظر می‌گیرد.

مناتسکانیان گفت: این گونه سیاست برای استفاده از مناقشه و به بار آوردن تلفات بی شمار انسانی در منطقه برای تقویت نفوذ خود را باید متوقف کرد و به هیچ وجه نباید آن را تشویق کرد.

امکان اعزام صلحبان به قره باغ

وزیر خارجه ارمنستان تصریح کزد: فقط کشورهایی می‌توانند در مکانیسم اعزام صلحبان به قره باغ شرکت کنند که در این مساله بیطرف باشند.

وی ادامه داد: هر مکانیسم صلحبانی نمی‌تواند کسانی را در بر گیرد که در حرف و عمل بیطرف نیستند و یکی از طرف‌های مناقشه محسوب می‌شوند.

 به گفته مناتسکانیان، عملیات برای حفظ صلح همواره بخشی از اصول اساسی بوده و در نتیجه جزء مهمی از حل و فصل مناقشات بوده است و در مرحله کنونی پیشنهاد فهرستی از خواسته‌ها و شرایط برای عملیات صلحبانی در منطقه قره باغ دشوار است.  

درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز یکشنبه ششم مهرماه جاری در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغازگر این حملات خواندند.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.