آصفی: ترامپ و بایدن هر دو می خواهند ایران پای میز مذاکره بنشیند

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفیر اسبق ایران در کشورهای آلمان و فرانسه در گفت و گوی تلفنی با برنامه رادیویی سعادت آباد رادیو تهران افزود: البته از لحاظ روانی تفاوت هایی وجود دارد و ترامپ به دلیل ترور حاج قاسم سلیمانی دارای وجهه بدی در ایران است و پرونده کثیف در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است؛ اما این‌ها به معنی بهتر بودن بایدن نیست. قطعاً با انتخاب شدن بایدن شاهد ورودش به مذاکرات خواهیم بود و از ادبیات ترامپ در مقابل ایران، چین، فرانسه و دیگر کشورها فاصله خواهد گرفت. طبیعی است که نگرش بایدن در خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس با ترامپ متفاوت است و این می‌تواند یک نقطه تمایز برای ایران باشد.

وی تاکید کرد: کشورهای امارات و عربستان سعودی، هزینه های سنگینی برای برد ترامپ پرداخت کردند. 

برد ترامپ با کلینتون در انتخابات امریکا  تفاوت ماهوی برای ایران ندارد

سفیر اسبق ایران در کشورهای آلمان و فرانسه درباره اینکه ترور دانشمندان هسته ای و شکل گیری داعش در زمان دموکرات ها انجام شد گفت: داعش مولد هیلاری کلینتون است.  سخت‌ترین تحریم ها توسط دموکراتها از زمان کلینتون تا اوباما بر ایران اعمال شده است. البته در انتها هیچ تفاوتی بین این دو شخص وجود ندارد. ترامپ تنها به خاطر سابقه زشت خود جلوه خوبی در ایران ندارد و برد بایدن در انتخابات آمریکا تفاوت هایی را ایجاد می کند ولی این هم در دراز مدت تفاوت ماهوی نخواهد داشت.

آصفی با اشاره به اینکه ترامپ چهارچوب برجام را کاملا به هم ریخته است اظهار داشت: ورود به برجام دیگر ساده نیست. در اظهارات بایدن هم اثری از بازگشت به برجام بی قید و شرط نیست و علاوه بر آن شرایطی را برای ایران تعیین کرده است به طوری که ایران باید به تعهداتش بازگردد تا آمریکا هم به برجام بازگردد.

مکرون سیاستمداری بی تجربه است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که بسیاری از اسناد حقوق بشر از قوانین فرانسه الهام گرفته و افراطگرایی در اظهارات مکرون دردفاع از توهین به ساحت مقدس رسول اکرم (ص) آیا شاهد تفسیر جدیدی از آزادی بیان در فرانسه هستیم؟ گفت:  رویکرد فرانسوی ها تغییری نکرده است؛ بلکه در حال نمایان کردن روش همیشگی خود هستند. فرانسه تحت شعار لائیسیته به معنای فاصله دین از حکومت است و عملاً به اسلام‌ هراسی دامن زده است. در فرانسه با حجاب دختران در مدرسه و مسلمانان مقابله شده است. در صورتی که چنین رفتاری در قبال یهودیان هرگز دیده نشده است. در نتیجه رفتار فرانسوی ها تغییری نکرده است و تنها قدری عریان تر شده است.

وی افزود: چنین اتفاقی در آمریکا نیز رخ داده و ترامپ روی واقعی آمریکا را به ما نشان داده است. مکرون بسیار جوان است و تجربه سیاستمداران قدیمی تر مثل شیراک، میتران و دوگل را ندارد. تصور می‌کنم که شاید درگیر بازی‌های صهیونیست‌ها برای ایجاد آشوب و حفظ قدرت شده است چون ایجاد نفاق بین مسلمانان باعث نفس کشیدن رژیم صهیونیستی شده به همین جهت این رژیم از آشوبخواری استقبال می کند. علاوه بر آن مکرون در مسائل اقتصادی کارنامه منفی دارد و شاید برای پوشاندن آن به این شکل شرم آور از توهین نسبت به حضرت محمد(ص) دفاع کرده است.

آصفی در ادامه این گفتگو به عقیده گوستاو لوبون فیلسوف فرانسوی اشاره کرد که  گفته است:  اروپاییان از اعتراف نقش موثر مسلمانان در قراردادن شان در مسیر آدمیت اکراه دارند و تمدن اروپا حاصل میراث مسلمانان است.

وی تاکید کرد: امثال مکرون باید این جملات را هر روز با خود تکرار کنند و جمعیت مسلمانان را بی جهت آزرده نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.