واکنش دموکرات‌ها به تایید صلاحیت گزینه پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کنگره، کامالا هریس معاون جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا اقدام جمهوریخواهان مجلس سنا در تایید صلاحیت امی بارت برای دیوان عالی را محکوم کرد و گفت: دموکرات ها این اقدام را فراموش نخواهند کرد.

وی تاکید کرد: امروز جمهوریخواهان عزم و اراده مردم آمریکا را با تایید صلاحیت قاضی دیوان عالی از طریق یک روند غیرقانونی، نادیده گرفتند، آن هم با هدف محروم کردن میلیون ها نفر از مردم آمریکا از برنامه بهداشت و سلامت موسوم به اوباماکر. ما هرگز این اقدام را فراموش نخواهیم کرد.

امی بارت عصر دوشنبه طی مراسمی با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید سوگند یاد کرده است. با تایید صلاحیت امی بارت، ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا ۶ به ۳ به نفع جمهوریخواهان شده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز این اقدام جمهوریخواهان سنا را به شدت محکوم کرد و گفت: جمهوریخواهان مجلس سنا قصد دارند از دیوان عالی آمریکا استفاده کنند تا به آنها برای دور کردن مردم آمریکا از برنامه بهداشت و سلامت کمک کند آن هم در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا. برای آنها این اقدام یک پیروزی به شمار می رود.

مجلس سنای آمریکا در این جلسه رای گیری با اکثریت آراء به «امی کانی بارت» به عنوان قاضی دادگاه عالی آمریکا به جای قاضی متوفی روث گنیزبرگ رای داده است.

مجلس سنا صلاحیت خانم امی بارت برای عضویت در دادگاه عالی آمریکا را با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف نمایندگان مجلس سنا تایید کرده است.

گزینه پیشنهادی ترامپ در حالی به عنوان قاضی دادگاه عالی آمریکا انتخاب می‌شود که حدود یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر (۱۳ آبان) فرصت باقی است.

با عضویت بارت در دادگاه عالی آمریکا، اکثریت محافظه‌کاران در دادگاه قطعی‌تر و ترکیب قضات آن ۶ به ۳ به‌نفع محافظه‌کاران شده است.

روند انتخاب قاضی جدید دیوان عالی آمریکا آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۳ نوامبر به یک جنجال بزرگ سیاسی تبدیل شده است.

در حالی که دموکرات‌ها بارها خواستار به تعویق افتادن انتخاب قاضی جدید دیوان عالی آمریکا به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند، جمهوریخواهان عجله زیادی دارند تا قبل از انتخابات فرد موردنظر ترامپ انتخاب شود.

در تاریخ سیاسی معاصر آمریکا هرگز سابقه نداشته است که صلاحیت یک نامزد دیوان عالی این قدر نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری، از سوی مجلس سنا بررسی تأیید شود؛ این در حالی است که بیش از ۵۸میلیون نفر تاکنون در انتخابات زودهنگام شرکت کرده‌اند.

ترامپ آشکارا گفته است که علت اصلی عجله‌اش برای تأیید صلاحیت امی بارت این است که وی بتواند در دیوان عالی آمریکا درباره هرگونه پرونده‌ای درخصوص مسائل انتخاباتی رأی بدهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.