بازار ارز و سکه ایران در انتظار رقابت ترامپ و بایدن

همین مساله هم باعث شده است که برخی از کانال های اطلاعاتی معامله گران اقدام به انتشار نظرسنجی های غیراصیل و بعضا تحریف شده کنند. در یک سو، فروشندگان بیش از هر زمانی تاکید می کنند که شانس انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا را دیگر نباید دست کم گرفت و در سوی دیگر، مالداران(کسانی که ارز دارند) تاکید می کنند که ترامپ ۴ سال پیش هم پیش بیینی نظرسنجی ها را ناکام گذاشت و این بار هم چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

می توان گفت، صحبت هایی که اکنون در فضای مجازی توسط معامله گران مطرح می شود، بیشتر بر مبنای خواست قلبی یا هراس آن هاست؛ در واقع، کسانی که دلار و سکه دارند، ترجیح می دهند در فضای مجازی به گونه ای فضا را جلوه دهند که ترامپ بار دیگر رییس جمهور خواهد شد، حال آنکه ریال داران و احتمالا کسانی که از افزایش قیمت قبلی دلار جا مانده اند، ترجیح می دهند بُرد بایدن را برجسته کنند.

خواست سیاست گذارهم به نظر می رسد به گروه دوم نزدیک تر باشد، چرا که در هفته قبل در برابر افت قیمت ها مقاومت خاصی نکرد و حتی بر طبل افت قیمت ها کوبید.

برنده یک هفته آتی بازارها، معامله گرانی خواهد بود که موج قوی تر خبری در بازار ایجاد کنند یا در واقعیت، اتفاقاتی در انتخابات آمریکا رخ دهد که پیروز میدان انتخابات بیش از گذشته مشخص تر شود. با این حال، می توان به نشانه هایی هم برای حرکت دلار در روز جاری فارغ از تحلیل های انتخاباتی تکیه کرد.

خط نجات درهمی دلار

حفظ مرز 8 هزار تومانی حواله درهم می تواند، امیدواری معامله گران دلار برای نگه داشتن این ارز در کانال 29 هزار تومان را افزایش دهد. با این حال، در معاملات پشت خطی روز یک شنبه بیشتر بازیگران غیررسمی دلار در موقعیت فروش قرار گرفته بودند و گفته ها حکایت از این داشت که این ارز به زیر 28 هزار و 500 تومان رفته است.

این مساله می تواند نرخ آغازین بازار درهم را هم تحت تاثیر قرار دهد؛ با این حال، اگر درهم در ادامه روز مرز 8 هزار تومانی را حفظ کند، دشوار است که دلار زیر 29 هزار تومان باقی بماند.

سکه

فروش پس از پولبک؟

برخی از معامله گران عنوان می کنند، بازار در 2 روز انتهایی هفته گذشته تنها یک پولبک زده  و از روز شنبه بار دیگر وارد فاز ریزشی شده است. پولبک در یک جمله به معنای بوسه خداحافظی است؛ یعنی به عنوان مثال پس از یک ریزش کمی صعودی می شود و پس از آن با شدت بیشتر در جهت نزولی قرار می گیرد. برگشت موقت در فاصله این دو ریزش«پولبک» خوانده می شود. با این حال، عده زیادی از فعالان هم باور دارند، بازار دچار ریزش خاصی نخواهد شد. از نگاه آن  ها هم چنان ریسک پیروزی ترامپ قوی است و همین یک عامل می تواند قیمت دلار را بالا نگه دارد.

کلید واژه معامله گران سکه؛ «با روند بازار هماهنگ باش»

عده ای باور دارند در شرایط کنونی نباید بر روی موقعیت خرید یا فروش خاصی تعصب داشت و باید با روند بازار حرکت کرد. از نگاه آن  ها در هفته ای که به احتمال زیاد نوسانات زیادی در بازارها صورت خواهد گرفت، بهتر است هم جهت با بازار حرکت کرد و با دقت حد ضرر و سود را مورد ملاحظه قرار داد.

در شرایط کنونی برخی معامله گران باور دارند، تا زمانی که دلار بالای 28 هزار و300 تومان است، خرید می تواند با حفظ حد ضرر بهتر باشد؛ آن ها برای ارقام پایین تر فروش را ترجیح می دهند.

امروز مشخص می شود بازار در کانال 28 هزار تومانی مورد حمایت قرار می گیرد یا بار دیگر به کف هفته قبل یعنی کانال 27 هزار تومانی می رود؛ وقوع احتمال دوم، کف دیگر دلار یعنی محدوده 26 هزار و200 تومانی را فعال می کند. ماندن بالای 28 هزار تومان شانس بازگشت به کانال 29 هزار تومانی را زنده نگه می دارد.

نمودار بازارها 3 آبان درسال 99

قیمت سکه زیر ضرب طلا

پس از دو روز تعطیلی بازار جهانی طلا از امروز فعالیت خود را از سر می گیرد. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این بازار حرکت توام با یاسی خواهد داشت زیرا عواملی که محرک قیمت در این بازار است فعلا در حالت تعلیق قرار دارد. به نظر بخشی از این عوامل به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره خورده است.

برخی از نوسان طلا در کانال 1800 سخن می گویند که خبری خوبی برای سکه نیست. اگر دلار هم نتواند وضعیت خود را با ثبات کند کار معامله گران سکه برای حفظ کانال قیمتی کنونی دشوار است. اما خانواده سکه نشان داده در میان تمام عدم قطعیت ها عادت کرده با شیب تند حرکت کند. ربع روز شنبه بورس را در درصد بازدهی جا گذاشت. جالب اینکه نیم و و سکه تمام نیز راهی برای عقب گذاشتن بورس در بازدهی ندارند. ظاهرا پاییز 99 برای سکه تکرار ابتدای تابستان برای بورس است. گرچه جوجه ها را باید آخر پاییز شمرد;

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.