علت افزایش مرگ و میرهای کرونایی در کشور

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه فعلا پیش بینی برای آینده کرونا متصور نیستیم، گفت: طی این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را آسان گرفتیم و کسی برای رعایت آن‌ها سختگیری نکرد. از طرفی عده‌ای از مردم هنوز هم کووید-۱۹ را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می‌روند که این مسائل منجر به تشدید آلودگی می‌شوند.

دکتر مینو محرز درباره علت افزایش مرگ و میرهای کرونایی در کشور، گفت: از خرداد ماه که ویروس جهش پیدا کرد، قدرت سرایش هم افزایش یافت. در عین حال با تجمعاتی که در چند ماه اخیر از خرداد ماه به بعد شامل کنکور، مسافرت‌ها، بازگشایی‌های و... برگزار شد، ویروس به شدت در تمام کشور توسعه پیدا کرد.

وی افزود: از طرفی خانواده‌ها دیگر مانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا، نکات بهداشتی را رعایت نکرده و دور هم جمع می‌شوند، بر همین اساس می‌بینیم که از افراد سالمند خانواده گرفته تا جوانان و کودکان همه به ویروس مبتلا شدند.

محرز ادامه داد: باید توجه کرد که اکثر بیماران مبتلا به کرونا به صورت سرپایی و طبق پروتکل درمان می‌شوند، اما افرادی که بستری می‌شوند، اکثرا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و سن بالایی دارند. حال وقتی میزان ابتلا زیاد باشد، تعداد مرگ و میر هم بالا می‌رود. در حال حاضر میزان مراجعه برای بستری بسیار زیاد شده است و در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست.

وی گفت: البته به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب، بیمارستان‌های ارتش و وزارت دفاع تعداد زیادی تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا، خالی کرده‌اند و مردم به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. بنابراین ظرفیت یکسری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح خالی شده است و به بیماران مبتلا به کرونایی که نیازمند بستری هستند، اختصاص داده شده است.

محرز همچنین گفت: بنابراین هر زمان که تجمع برگزار شود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، شیوع بالاتر می‌رود. طی این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برعهده مردم گذاشته شد و کسی برای رعایت آن‌ها سختگیری نکرد. بنابراین موضوع را آسان گرفتیم. از طرفی عده‌ای از مردم هنوز هم کووید-۱۹ را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می‌روند و منجر به تشدید آلودگی می‌شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین عدم رعایت‌هایی که در مرداد و شهریور اتفاق افتاد، حالا دارد خودش را در افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر نشان می‌دهد. بارها گفته‌ایم که تنها راه پیشگیری از این بیماری، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌هاست. این سه مورد بایدهایی هستند که باید آن ها را رعایت کنیم تا بتوانیم کووید را کنترل کنیم. در عین حال هنوز نمی دانیم که تا چه زمانی با کووید در جنگ و جدال خواهیم بود و هیچ پیش بینی برای آینده آن متصور نیستیم.

هزینه درمان کرونا بالاست

محرز ادامه داد: ویروس‌های هم خانواده کووید-۱۹ بعد از هفت تا هشت ماه کنترل شدند، اما این بیماری در همه کشورها تا مقداری کنترل می‌شود و مردم اقدامات عادی را آغاز می‌کنند، مجددا شیوع پیدا می‌کند. اگر مردم رعایت نکنند، نه کادر درمان کشش دارد و نه امکانات درمانی برای مدیریت بیماری کافی است. در عین حال هزینه درمان کرونا بسیار بالاست. هزینه هر تخت آی سی یو در روز میلیون ها تومان است که ادامه این شرایط هزینه ها را افزایش می‌دهد.

کرونا در دنیا بومی می شود؟

محرز با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که کرونا در دنیا به عنوان یک بیماری بومی شود، گفت: تنها چیزی که می‌دانیم این است که افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود می‌یابند، مصونیت کامل ندارند و ممکن است بیماری مجددا در آنها عود کرده و مجددا به کرونا مبتلا شوند. بومی شدن یک بیماری به این معنی است که همواره وجود داشته باشد و به صورت مقطعی اپیدمی شود که البته این موضوع هنوز مشخص نیست.

هنوز آینده ویروس مشخص نیست / زندگی سخت بشر با کرونا

وی ادامه داد: در عین حال باید واکسن کرونا هم تولید و مشخص شود که می تواند مصونیت دائمی دهد یا اینکه مصونیت کوتاه مدت می دهد که در این صورت باید با این ویروس زندگی سختی را داشته باشیم. آنچه مشخص شده، این است که فعلا آینده ویروس قابل پیش‌بینی نیست و برای مصون ماندن باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.