چهره مخالف مادورو از ونزوئلا گریخت

الجزیره گزارش داد، «لئوپولدو لوپز» از چهره‌های مخالف حکومت ونزوئلا، یک سال پس از آنکه برای خروج از حبس خانگی به محل اقامت سفیر اسپانیا پناه برده بود، به خارج از کشور گریخته است.

لوپز که شهردار سابق یکی از مناطق شهر کاراکاس بود پس از ناکامی در شورش نظامی آوریل ۲۰۱۹ برای براندازی دولت مادورو، به محل اقامت سفیر اسپانیا پناه برده بود.

او برای مدت بیش از هفت سال تحت حبس خانگی یا پناهندگی در سفارتخانه خارجی بوده است.

حزب اراده ملت ( Popular will) که لوپز بنیانگذارش بود، تأیید کرد که او ونزوئلا را ترک کرده است تا کار خود را در خارج از این کشور ادامه دهد. تصمیمی که از نظر این حزب «بهترین تصمیم برای کشور و مبارزه برای آزادی آن» تلقی شده است.

مشخص نیست لوپز چگونه از کشور خارج شده است اما دو مقام آگاه از این موضوع اعلام کردند که او از طریق کلمبیا گریخته است.

مقصد لوپز هنوز مشخص نیست اما یک مقام اسپانیایی به رویترز گفته است که به احتمال قریب به یقین او وارد اسپانیا، محل کنونی زندگی همسرش، خواهد شد.

رائول گالگز، یک تحلیلگر حاضر در کلمبیا در مرکز Control Risks، اظهار داشت که: «این احتمالاً مشخص‌ترین نشانه است مبنی بر اینکه اقدام متداوم گروه‌های مخالف برای برکناری مادورو آنقدر مستأصل شده است که لوپز، که رهبری متعهد به ماندن در ونزوئلا بود، عاقبت ترک کشور را انتخاب کرده است.»

گفتنی است که لوپز از سال ۲۰۱۴ و در پی رهبری اعتراضات علیه مادورو در زندان بوده است و در زمان حبس خانگی به خوان گایدو، یکی از اعضای جوان حزب اداره ملت که اوایل سال گذشته به عنوان رهبر کنگره تحت کنترل مخالفان انتخاب شد، مشورت می داده است.

مقامات دولت ونزوئلا هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.