تلاش چین برای توزیع شدن منصفانه واکسن کرونا

همان طور که مقامات چین اخیراً بارها تأکید کرده اند: هدف از این اقدام کمک به توزیع منصفانه واکسن کرونا در جهان، تأمین واکسن برای کشورهای در حال توسعه و هدایت کشورهای توانای بیشتر به پیوستن و پشتیبانی از این برنامه است.

کوواکس یک طرح واکسیناسیون جهانی تحت حمایت سازمان های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی است و هدف اصلی از اجرای آن تامین ۲ میلیارد دوز واکسن مؤثر و ایمن برای کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی عنوان شده است؛‌ این واکسنها به طور یکپارچه میان کشورهای شرکت کننده توزیع میشود تا از همه گیری کرونا و تعمیق شکاف جهانی بین شمال و جنوب جلوگیری کنند.

میتوان گفت: پیوستن چین به این برنامه سبب تقویت اعتماد به پیشبرد آن در جهان شده است.

تا کنون ۱۳ واکسن کرونا در چین در حال آزمایش بالینی قرار دارد که ۴ نوع آنها وارد مرحله سوم آزمایش بالینی شده و هیچ موردی از بروز عوارض نامطلوب پس از تزریق در میان حدود ۶۰ هزار داوطلب شرکت کننده در آزمایش گزارش نشده است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد: در سراسر جهان تنها ۹ واکسن کرونا وارد مرحله سوم آزمایش بالینی شده که ۴ نوع آنها متعلق به چین است. مجله علمی لانست نیز با انتشار مقاله ای بر ایمنی یکی از واکسنهای کرونای چین تأکید کرد. رییس ایالت سن پائولوی برزیل اخیرا اعلام کرد: یک واکسن کرونای چین که در برزیل در حال آزمایش است، از میان همه واکسنهای آزمایش شده در این کشور ایمنتر و بهتر بوده است.

اما تأسف آور این است که آمریکا به عنوان یگانه ابرقدرت جهان، نه تنها از سازمان بهداشت جهانی خارج شده، بلکه از پیوستن به این برنامه خودداری کرده است. این کشور در اوایل سال جاری حتی در صدد بود فناوری تحقیق و تولید واکسن یک شرکت آلمانی را انحصاری کند. اقدامات آمریکا در این راستا همکاری جهانی در مبارزه با کرونا را تخریب کرده و با محکومیت جامعه جهانی مواجه شده است.

چین به عنوان یک کشور مسؤول بارها تعهد داده است که برای عرضه واکسن کرونا به عنوان محصول عمومی جهانی تلاش خواهد کرد. پیوستن چین به این برنامه اقدام چین در راستای اجرای چندجانبه گرایی، اجرای تعهدات خود و حمایت از ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک است.

چین همچنین تأکید کرده است: در صورت نهایی شدن تولید واکسن خود، با روشهای اهدا و کمک بلاعوض، عرضه آن را به کشورهای در حال توسعه در اولویت قرار خواهد داد؛ تعهد و اقدامی که مورد تحسین جامعه جهانی قرار گرفته است.

تا کنون ۱۸۴ کشور جهان به برنامه تسهیل دسترسی به واکسن کرونا پیوسته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.