ادعای دوباره ترامپ درباره پایان کرونا/ بایدن بزرگ‌نمایی نکند‍!

به گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر وعده پایان کرونا در این کشور را داد. وی تا کنون  نه فقط خطر شیوع این ویروس که چندی پیش خودش به آن مبتلا شد را دست کم گرفت بلکه بارها وعده داده است که کرونا به زودی به پایان برسد اما چنین چیزی رخ نداده است.

ترامپ در جمع هواداران خود در ایالت«فلوریدا» وعده داد که شیوع ویروس کرونا به زودی به پایان می رسد و «جو بایدن» رقیب دموکرات خود را متهم به بزرگنمایی بحران بهداشتی برای به وحشت انداختن آمریکایی و رای دادن آنها به نفع خودش متهم کرد.

شیوع ویروس کرونا که تا کنون جان بیش از ۲۲۴ هزار نفر را در آمریکا گرفت،بیش از ۸ میلیون نفر به آن مبتلا شدند و باعث شد میلیون ها آمریکایی نیز کار خود را از دست بدهند، تبدیل به مهمترین مساله در تبلیغات انتخاباتی آمریکا شد به طوری که ترامپ درباره شیوه مقابله با این بحران موضع دفاعی گرفته است.

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود واکسن ویروس کرونا برای همه شهروندان این کشور رایگان خواهد بود.

 نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره استراتژی دولت خود برای مهار پاندمی اعلام کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود واکسن ویروس کرونا برای همه شهروندان آمریکا رایگان خواهد بود.

در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات باقی مانده بایدن طی سخنانی در جمع هواداران خود در شهر «ویلمینگتون» در ایالت «دلاور» گفت: وقتی به واکسن ایمن و موثری دسترسی پیدا کردیم، باید برای همه رایگان باشد، خواه بیمه باشید یا نه.

بایدن با بیان اینکه با مسئولان همه ایالت ها ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهد پرسید که چه نوع حمایتی برای مبارزه با این بیماری نیاز دارند، اظهار داشت که از کنگره ایالات متحده درخواست خواهد کرد تا پایان ژانویه لایحه ای برای حل مشکلات مربوط به بهداشت عمومی و اقتصادی ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه از مسئولان ایالتی خواهد خواست که استفاده از ماسک را ضروری کنند گفت که برنامه ای جهت انجام روزانه ۷ میلیون تست کرونا ایجاد می کند.

ترامپ حرف های بایدن در مناظره ریاست جمهوری که پنجشنبه شب برگزار شد و گفت که ایالات متحده امریکا  وارد«زمستان ظلمانی» می شود را به سخره گرفت.

ترامپ گفت که معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و همپیمانان دموکراتش تلاش می کنند که مردم را بترسانند و خطر ویروس را بزرگ جلوه دهند.

رئیس جمهور آمریکا که تهدید کرونا را از همان ابتدا دست کم گرفت در شهر«ولاجز» در مرکز فلوریدا گفت:«این بیماری فراگیر را با سرعت به پایان می رسانیم».

ترامپ همچنین در جمع دیگری از هوادارانش در شهر«پناسکولا» گفت که انتخابات پیش رو انتخاب میان«شکوفایی و بستن» به شمار می رود.

این در حالی است که پژوهشگران در مرکز ارزیابی بهداشتی در دانشگاه واشنگتن گفتند که ویروس جان بیش از نیم میلیون آمریکایی را تا پایان فوریه می گیرد. این پژوهشگران گفتند که اگر همه ماسک بزنند می توان جان ۱۳۰ هزار نفر را نجات داد.

در حالی که فقط ۱۱ روز به برگزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است پروژه انتخابات در دانشگاه فلوریدا اعلام کرد که بیش از ۵۳ میلیون نفر در عمل در انتخابات زودهنگام شرکت کردند و این یک رکورد به شمار می رود. «مایکل مکدونالد» مدیر این پروژه گفت که می توان رقم بی سابقه جدیدی در زمینه استقبال مردم از انتخابات ثبت کرد که تا کنون به ۶۰ درصد رسیده است.

افزایش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات زودهنگام اشاره به توجه زیاد مردم به انتخابات و اجتناب آنها از خطر ابتلا به ویروس کرونا طی تجمع مردم در روز اصلی انتخابات(سوم نوامبر) دارد. رای گیری زودهنگام و مشارکت گسترده در آن فرصت های ترامپ برای تغییر رای ها قبل از پایان رای گیری را کم می کند.

در همین حال، نظر سنجی ها نشان می دهد که ترامپ از بایدن به شدت عقب افتاده است اگر چه در ایالت های سرنوشت ساز فاصله اش اندک است. ترامپ گفته است که این نظرسنجی ها ارزیابی حمایت از وی را دست کم گرفته است.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۳ اکتبر (۲ آبان) بیش از ۸۰ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا در یک شبانه روز را گزارش کرد که بالاترین رقم از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشور است. کارشناسان هشدار می‌دهند که بدترین وضعیت هنوز نیامده است.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی دانشگاه «جانز هاپکینز» تعداد موارد ابتلا در روز جمعه به دست‌کم ۸۰ هزار و ۵ مورد ابتلای جدید رسیده است. شمار ابتلاهای روزانه کرونا در آمریکا در روز پنجشنبه رقم ۷۷ هزار و ۳۶۲ مورد بود.

با این حال برخی از پزشکان آمریکا می‌گویند که میزان مرگ و میرهای کووید-۱۹ در این کشور به خاطر عوامل متعدد مانند استفاده از داروی رمدسیویر، استروئیدها و مدیریت بهتر بیماران حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.