رقابت بازارها در بازدهی منفی + نمودار

 این قطعه طلایی کوچک که پنجشنبه دو هفته پیش بالای 6میلیون تومان معامله می شد، در اولین روز آبان ماه روی عدد 5 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت حدود500 هزار تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود و کمک کرد که بازدهی هفتگی ربع سکه از این هم منفی تر نشود. پس از ربع سکه در پایین ترین نقطه جدول، نیم سکه قرار داشت که حدود 13.8 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و از حدود 9 میلیون تومان به 7 میلیون و 800 هزار تومان رسید. این قطعات طلایی کوچک به این دلیل نسبت به سایر دارایی ها افت بیشتری را تجربه کردند که پیشتر با سرعت زیاد رشد کرده بودند و حباب زیادی پیرامون قیمت آن ها ایجاد شده بود. در واقع، به نظر طبیعی می آمد که در صورت نزولی شدن بازارها، دارایی هایی که حباب بیشتری دارند، افت بیشتری را هم تجربه کنند. شاید این قاعده تنها در مورد بازار سهام صدق نکند که در هفته گذشته شاخص کل آن 9.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند بسیاری از سهم ها به قیمت های ارزنده ای رسیده اند، ولی به نظر می رسد جو بی اعتمادی و هیجان بر بازار سهام در هفته گذشته سنگینی بیشتری می کرد.

بازگشت دلار به منطقه حساس

اگر روز سه شنبه معامله گری در بازار ارز می گفت که قیمت دلار قرار است دو روز بعد در کانال 29 هزار تومانی قرار بگیرد، قدر مسلم کمتر کسی صحبت او را جدی می گرفت. با این حال، چنین اتفاقی رخ داد. اتفاقی که در همان روز سه شنبه «اقتصاد نیوز» هم به احتمال وقوع آن اشاره کرده و عنوان کرده بود، بازار احتمالا از سوی معامله گران زیان دیده در روزهای بعد دچار هیجان خواهد شد. علت اینکه کمتر کسی انتظار چنین اتفاقی را داشت، جو سنگین خبری از یک سو و سنگین ترین ریزش بازار طی یک دهه اخیر بود.

دلاری که روز دوشنبه در کانال 31 هزار تومان معامله می شد در معاملات رسمی روز سه شنبه تا کانال 27 هزار تومان پایین رفت و در معاملات پشت خطی مرز 26 هزار تومانی را هم به خود دید. چنین ریزشی برای بسیاری از معامله گران هراسناک بود، ولی روز چهارشنبه خریداران به بازار هجوم آوردند و کانال 28 هزار تومانی را پس گرفتند. روز پنج شنبه هم دلار در کانال 29 هزار تومانی پیش روی کرد و به نزدیکی مرز 30 هزار تومانی رسید. این افزایش ها میزان افت اسکناس آمریکایی در هفته گذشته را به 7 درصد محدود کردند؛ ولی نکته مهم تر برگشت دلار به مرزی بود که عبور از آن یکبار منجر به افزایش تا بالای 32 هزار و 500 تومان شده بود.

روز شنبه به احتمال زیاد یکبار دیگر معامله گران در این  منطقه حساس به مبارزه خواهند پرداخت. یک طرف افرادی هستند که احتمالا از افت شدید هفته قبل متضرر شده اند و ترجیح می دهند این ارز یکبار دیگر بالای 30 هزار تومان معامله شود و در سوی دیگر کسانی قرار دارند که معتقدند بازار تنها با پولبک مواجه شده است و بار دیگر باید به سوی نرخ های پایین تر حرکت کند.​SrRmE0qhnwi9

ZwG9MBPu2LrkhBDGa6fXfMQY

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.