نتانیاهو: مخالفتی با فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات ندارم

این اظهارات در حالی مطرح شده که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه بیانیه‌ای با موضوع تعهد راهبردی واشنگتن برای حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا امضا کردند.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب فلسطین اشغالی را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

گانتز پیش از ترک فرودگاه «بن گورین» در اظهاراتی تلویزیونی گفت که این سفر وی یک مأموریت امنیتی است و در دیدار با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پرونده‌های مهم مربوط به امنیت اسرائیل در سال‌های آینده را بررسی خواهد کرد.

«حفظ برتری نظامی اسرائیل» قانونی در آمریکا است که ایالات متحده را ملزم می‌کند از طرق مختلف از جمله ایجاد محدودیت برای فروش تسلیحات به سایر کشورهای منطقه غرب آسیا از حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در این منطقه اطمینان حاصل کند. 

تقریباً از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون یعنی زمانی که آمریکا با تهدید تل‌آویو در خصوص حمله مستقیم اتمی به قاهره مجبور به ایجاد یک خط تدارک هوایی به سمت خاک فلسطین اشغالی و ارسال حجم عظیمی از کمک‌های نظامی برای جلوگیری از سقوط رژیم صهیونیستی شد، اصل برتری کیفی نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل به یک راهبرد غیرقابل خدشه در تمام دولت‌های آمریکا شده است.

بر این اساس تحویل هر نوع سلاح به هر کدام از کشورهای خاورمیانه که امکان تسلط هوایی، دریایی و زمینی رژیم صهیونیستی را به خطر اندازد، ممنوع شد. علاوه بر این باید با کمک‌های گسترده نظامی و اقتصادی این برتری تضمین شود.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک کنگره آمریکا از سال ۱۹۴۹ میلادی تا سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۳۷ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی این کمک‌ها به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. از این رو رژیم صهیونیستی بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکا بوده است.

در سال‌های اخیر اصل برتری نظامی رژیم صهیونیستی به دلایل مختلف دچار فرسایش شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این فرسایش تلاش آمریکا برای تجمیع قدرت متحدان عرب خود در منطقه و تبدیل آن‌ها به یک بلوک نظامی همچون ناتو است.

قراردادهای بزرگ تسلیحاتی آمریکا با کشورهای عربی سبب شده تا به ناچار برخی از مهم‌ترین سلاح‌های پدافندی به کشورهای عربی تحویل داده شود. به عنوان مثال تمام کشورهای عربی چندین آتش‌بار پاتریوت در اختیار دارند. عربستان سعودی نیز به زودی پدافند برد بلند «تاد» را تحویل خواهد گرفت که این مسئله توانمندی نظامی رژیم صهیونیستی را در یک نبرد احتمالی با اعراب دچار مشکل خواهد کرد.

علاوه بر این هرگونه ناآرامی احتمالی در کشورهای عربی احتمال این که کنترل سلاح‌ها از دستان نیروهای دولتی کشورهای عربی خارج شود را نیز به وجود آورده است. به همین دلیل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا تحویل سلاح‌های پیشرفته‌تر را منوط به مشارکت راهبردی با رژیم صهیونیستی کنند.

اولین گام آشکار در این مسیر برقراری رابطه بین امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی است. برقراری رابطه‌ای که یکی از مزایای آن تحویل جنگنده‌های پنهان کار اف-۳۵ به این کشور است. البته افشای این مسئله موجب ناراحتی برخی از هم‌پیمانان حزبی نتانیاهو در فلسطین اشغالی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.