بنگاه‌ها حق دریافت کمیسیون بیش از نرخ مصوب را ندارند

مصطفی قلی‌خسروی با بیان این مطلب اظهار کرد: بنگاه‌داران و مشاوران املاک اصلا نمی‌توانند مبالغی را خارج از نرخ‌های مصوب به عنوان حق کمیسیون از طرف‌های معامله دریافت کنند و اگر چنین تخلفی صورت بگیرد، فروشنده و خریدار می‌توانند موارد و مستندات خود را به اتحادیه اعلام کنند و حتم بدانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با افراد متخلف برخوردهای جدی و قانونی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اعضای اتحادیه مشاوران املاک نرخنامه مصوب ابلاغ کرده‌ایم و اصلا این‌گونه نیست که کسی به اصطلاح با فروشنده ملک توافق کند و مبلغ بیشتری را درخواست کند، خلاف قانون است و ۴ برابر اضافه دریافت از مشتری را باید به عنوان جریمه تعزیراتی دهد و علاوه بر آن باید رضایت متعامل را نیز کسب کند.

وی درباره لزوم ثبت کد رهگیری برای معاملات املاک توضیح داد: اگر کد رهگیری ثبت نشود، تخلف بوده و فرار مالیاتی است. زیرا قانون به صراحت اعلام کرده هرنوع معامله‌ای اعم از بدون سند، با سند، هبه، وقف، صلح و ... باید برای آن کد رهگیری ثبت شود.

وی درباره ابزارهای نظارتی اتحادیه نسبت به ثبت کد رهگیری برای تمام معاملات بیان کرد: اگر اتحادیه از این مساله مطلع شود مطابق قانون نظام صنفی ، ماده۲۷ عمل می‌کند البته بارها و بارها به مسئولان اعلام کرده‌ایم که این ابزار قانونی اتحادیه بسیار کم است؛ یعنی ابزارهای قانونی اتحادیه باید بسیار قوی‌تر از اکنون باشد نه اینکه واحدهای متخلف فقط ۷روز بسته شوند.

وی عنوان کرد: برخی از مشتریان به بنده اعلام می‌کنند بسته شدن یک هفته‌ای واحدهای صنفی متخلف بی فایده است اما بنده به عنوان رییس اتحادیه چاره دیگری ندارم زیرا قانون این مساله را در نظر گرفته بنابراین کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

[بنگاه املاک]

قلی‌خسروی خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر یک مشاور املاک حتی یک شکایت هم داشت باید اسقاط شرایط شود و به طور کلی جواز کارش باطل شود زیرا چنین واحد صنفی به درد ادامه کار نمی‌خورد. زیرا این شغل خدماتی است و باید دقت کرد مشاوران آمده‌اند تا خدمات ارائه دهند و در صورت وجود شکایت باید گفت؛ باعث ناراحتی مردم شده‌اند و لازم است تا واحد صنفی بسته شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره نوسانات بازار مسکن و تاثیر آن بر فعالیت بنگاه‌های املاک غیرمجاز گفت: نمی‌توان گفت هیچ واحد غیرمجازی در این صنف فعالیت نمی‌کند زیرا برای نمونه دو باجناق یک مغازه را باز کرده و تابلو زده‌اند و تا اتحادیه بخواهد این واحد را تعطیل کند، ۲تا۳ ماه طول می‌کشد.

وی تاکید کرد: همیشه این غیرمجازها هستند اما مردم خوب کشور باید پلیس ما باشند و از دفاتر املاک باید مجوز درخواست کنند و اگر جواز کسب در واحد صنفی نصب نشده، خدمات دریافت نکنند.

وی درباره وضعیت معاملات در مهرماه۹۹ اظهار کرد: این امیدوارم هیچ وقت شاهد افزایش قیمت نباشیم زیرا این مساله منجر به کسادی بازار می‌شود بنابراین ما طالب افزایش قیمت نیستیم و در ماه جاری به دلیل اینکه مردم مشغول عزاداری‌های محرم و صفر بودند، افزایش قیمتی اتفاق نیافتاده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت‌هایی که مالکان تعیین می‌کند، حقیقی است ؟ گفت: از نظر ما مالکیت افراد، محترم است و مالکان تعیین کننده قیمت املاک و اموال خود هستند و ما نمی‌توانیم در این مقوله نظر خود را تحمیل کنیم.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.