پس لرزه های مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن /او فقط دروغ می‌گوید، فقط دروغ /این آمریکای من نیست

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور آخرین مناظره انتخاباتی خود را با «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار کرد.

این مناظره واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها، کاربران فضای مجازی و شخصیت‌های سیاسی آمریکا در پی داشت. برخی رسانه‌ها به بررسی درستی یا نادرستی ادعاهای دو نامزد علیه یکدیگر کردند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز به ادعای ترامپ درباره دریافت ۳ و نیم میلیون دلار توسط خانواده بایدن از شهردار مسکو و همسر او واکنش نشان داد و در گزارشی نوشت که این شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

به نوشته تارنمای ان‌بی‌سی‌نیوز، بایدن این اتهام را رد کرده، اما این ادعا با تهیه گزارشی از سوی کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا دوباره مطرح شد، اما این گزارش ضمن طرح این اتهام به هیچ وجه ادعا نکرده که چنین اقدامی تغییری در سیاست خارجی آمریکا در زمانی که بایدن معاون رییس جمهوری بوده، ایجاد کرده باشد.

گزارش این کمیته سنای آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت را دارند، مدعی شده که «هانتر بایدن» پسر بایدن ۳ و نیم میلیون دلار از طریق یک شرکت از روسیه دریافت کرده، اما وکیل بایدن گفته است که او هیچ منافعی در این شرکت ندارد.

اظهارات بایدن و ترامپ درباره روابط واشنگتن با کره شمالی نیز بحث‌انگیز شد. «جو سیرینسیونی» عضو برجسته «موسسه کوئینسی برای کشورداری مسئولانه در توییتی نوشت:  بایدن درست می‌گوید: کره شمالی توانمندی‌های هسته‌ای خود را در دوره ترامپ به صورت چشمگیری افزایش داده است. کیم جونگ اون اکنون می‌تواند همه جای آمریکا را با کلاهک هسته‌ای هدف قرار دهد. همه چیزی که ترامپ به دست آورد عکس و نامه بود.

ترامپ درباره دیدارهای با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که داشتن رابطه خوب با رهبران جهان کار خوبی است؛ اما بایدن جواب داد که آمریکا با «آدولف هیتلر» نیز پیش از آنکه به دیگر کشورهای اروپایی حمله کند، رابطه خوبی داشت.

بایدن ترامپ را متهم کرد که دیدارهایش با رهبر کره شمالی هیچ نتیجه‌ای نداشته و «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا به این دلیل با کیم دیدار نمی‌کرده که نمی‌خواسته بدون پیش‌شرط خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به او اعتبار دهد.

«ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی آمریکا نیز به این بخش از مناظره انتخاباتی واکنش نشان داد. او در پیامی توییتری نوشت: رییس جمهوری [ترامپ] شرایط دشواری را با کره شمالی به ارث برد. متاسفانه با تقویت زرادخانه کره شمالی و توانمندی‌های موشکی این کشور، اوضاع بدتر شده است . دیپلماسی فردی فقط برای گرفتن عکس بود نه نتیجه!

«وندی شرمن» مقام دولت اوباما و از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در واکنش به ادعاهایی که ترامپ در مناظره مطرح می‌کرد، نوشت: او فقط دروغ می‌گوید. فقط دروغ می‌گوید.

«استفن والت» استاد و نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌المللی در ارتباط با سیاست جدا کردن کودکان از والدین در مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک گفت اگر ایران چنین کاری می‌کرد، مقام‌های آمریکایی مدام آن را محکوم می‌کردند.
والت نوشت: اگر ایران ۵۴۵ کودک را از والدینشان جدا می‌کرد و دیگر نمی‌توانست آن‌ها را به هم برگرداند و رهبران ایران می‌گفتند که این کاری «خوب» بوده، مایک پمپئو وزیر خارجه مدام این اقدام را محکوم می‌کرد. اما این دقیقا کاری است که رییسش [ترامپ] انجام داده. این آمریکای من نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.