جزییات لغو روادید در سفرهای گروهی ایران و روسیه

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که سفرهای گروهی میان ۲ کشور ایران و روسیه بدون نیاز به اخذ روادید انجام می‌شود که شامل تورهای گردشگری یعنی گروه‌های متشکل از حداقل ۵ نفر و حداکثر ۵۰ نفر است.

«علی‌اصغر مونسان»  گفت: لغو روادید مشمول افراد به صورت انفرادی نمی‌شود، بلکه شامل گروه‌های تور گردشگری یعنی گروه‌های متشکل از حداقل ۵ نفر و حداکثر ۵۰ نفر است. بنابراین لغو روادید در قالب آژانس‌های گردشگری دو کشور برای تورهای ۵ تا ۵۰ نفره است.

وی افزود: فعلاً برنامه‌ای برای لغو ویزای انفرادی میان ۲ کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو روادید گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر روادید انفرادی نیز خواهیم بود که باید از طریق وزارت امور خارجه اقدام شود،  اما بخشی که به ما مربوط است موضوع توسعه گردشگری است که بیشتر مربوط به ویزای گروهی و تورهای گردشگری می‌شود.

مزایای گردشگری ایران و روسیه

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران درباره پروازهای مستقیم میان ۲ کشور نیز بیان کرد: پروازهای میان ۲ کشور پیش‌تر نیز وجود داشته، اما در نظر داریم با لغو روادید گروهی پروازهای میان ۲ کشور افزایش یابد. به طور قطع  پرواز مستقیم یکی از عناصر مهم توسعه گردشگری میان دو کشور است، بیشترین پروازهایی که هواپیماهای داخلی ما به مقاصد مستقیم روسیه دارند توسط هواپیمایی ماهان صورت می‌گیرد، اما تمام خطوط هوایی داخلی ما این علاقه‌مندی را دارند که به محض وجود بازار و مشتری، پروازهای مستقیم به مقاصد روسیه داشته باشند، بنابراین هیچ مشکلی برای افزایش پروازهای ایرانی وجود ندارد.

مونسان در ادامه ضمن تاکید بر داشته‌های مشترک فرهنگی میان دو کشور درباره  ظرفیت گردشگری میان ایران و روسیه اظهار داشت: فاصله نزدیک، زمان کوتاه سفر و مزایای سفر میان دو کشور برای مثال در زمینه گردشگران ایران علاقه‌مندی ایرانیان برای سفر به روسیه که این کشور را به‌عنوان یک مقصد مطلوب گردشگری قبول دارند، موزه‌های فراوان موجود در کشور روسیه، طبیعت و جذابیت‌های شهرهای این کشور و در زمینه گردشگران روسیه تنوع آب و هوایی فراوان کشور ایران، آفتاب زیاد که در کشور روسیه کم است، جزایر و سواحل بسیار خوب ایران، کویرهای مشهور ایران که کویر لوت جزو میراث جهانی یونسکو است، همراه با تورهای کویرنوردی فعال، کوه‌ها و جنگل‌های کشور ایران که همراه با فرهنگ و تاریخ کشورمان یک مجموعه قوی برای سفر ایجاد می‌کند.

او در ادامه افزود: حدود ۷۰۰ موزه فعال دولتی و غیردولتی در سطح کشور داریم، موزه‌هایی بسیار غنی که آثاری بالغ بر ۷ تا۱۰ هزار سال قدمت در آن‌ها نگهداری می‌شود که در کنار آن‌ها باید به ابنیه و سایت‌های تاریخی بی‌نظیر کشور ایران نیز اشاره کرد.  ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۳۴ هزار اثر ثبت ملی همراه با میراث ناملموس که شامل آداب و رسوم و سنن اقوام مختلف است.

وی اظهار داشت: تنوع غذایی که در کشور ایران وجود دارد و همچنین فعالیت جدیدی تحت عنوان بوم‌گردی که بسیار مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گرفته در کشور  رو به جلو است. این نوع گردشگری مبتنی بر گردشگری روستایی است که در آن گردشگر در یک محیط کاملا خانوادگی همراه با بومیان ما زمانی را سپری می‌کند و در تمام فعالیت‌های آن‌ها مشارکت می‌کند. این نوع گردشگری در فضاهای روستایی و در خانه‌های بومی انجام می‌شود و مجموعه‌ای است که می‌ تواند برای گردشگران روس جذابیت داشته باشد.

بوم‌گردی‌ها جاذبه‌ای جدید برای گردشگران خارجی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان تبدیل به اقامتگاه‌ها و هتل کاروانسراها شده‌اند که از نظر بنده از بسیاری از هتل‌های پنج ستاره دنیا زیباتر هستند و تاکنون مورد اقبال فراوان گردشگران خارجی قرار گرفته‌اند.

مونسان همچنین صنعت گردشگری را  از صنایع پویای جهان عنوان کرد که تاثیر چشمگیری در گردش مالی میان دو کشور ایران و روسیه در شرایطی که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هر دو کشور را درگیر کرده، دارد.

او درباره شیوه معرفی و تبلیغات از جمله فضاهای فرهنگی برای معرفی دو کشور به یکدیگر گفت: این موضوع در صنعت گردشگری بسیار مهم است؛  خوشبختانه چندی است که پورتال جامع گردشگری کشور به نام  «ویزیت ایران»  را راه‌اندازی کردیم که به پنج زبان زنده دنیا فعالیت می‌کند، تلاش شده تا در این پورتال تمام داشته‌های گردشگری ایران از بناهای تاریخی، طبیعت، روستاهای هدف گردشگری، میراث ملموس و میراث ناملموس تا حتی رویدادها و مناسبت‌های فرهنگی بارگذاری شود.

وی خاطر نشان کرد: این پورتال مزایای بسیار خوبی از جمله قابلیت جستجوی بالا دارد که بر اساس مکان‌یابی خدمت‌رسانی می‌کند. یعنی شما هر کجای ایران قرار داشته باشید، بر اساس شعاع درخواستی شما داشته‌های گردشگری محدوده را تماماً همراه با تصاویر با کیفیت در اختیارتان قرار می‌دهد.

مونسان افزود: این پورتال یکی از فضاهای مناسب برای آشنایی جهانیان از جمله گردشگران روس با زیبایی‌های ایران است، البته که پس از لغو روادید گروهی، قطعاً تبلیغات ما در فضای مجازی روسیه افزایش می‌یابد. امیدواریم بتوانیم از فضاهای فیزیکی روسیه نیز برای این تبلیغات استفاده کنیم. متقابلاً نیز آماده‌ایم تا چنین فضاهایی را در اختیار کشور روسیه قرار دهیم.

مسکو ابراز امیدواری کرد توافق لغو روادید با ایران نهایی شود

او در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت تبلیغات و معرفی صحیح جاذبه‌های گردشگری افزود:یکی از اقدامات بسیار خوبی که می‌توان در این زمینه انجام داد دعوت چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دو کشور برای معرفی جاذبه‌های گردشگری است، پیش‌تر نیز کشور ایران در این زمینه تجربه خوبی را داشت که فعالان عرصه گردشگری در فضای مجازی را دعوت کردیم و این افراد را با ایران آشنا کردیم تا در کشورهای هدف جذابیت‌های گردشگری ایران را معرفی کنند، قطعاً برنامه‌ای مشابه برای بازار گردشگری روسیه نیز داریم.

 مونسان به اهمیت احترام گردشگران هر دو کشور به قوانین یکدیگر اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که سازمان جهانی گردشگری نیز متذکر می‌شود اخلاق گردشگری یعنی توجه به آداب و رسوم، قوانین و سنن کشور مقصد است، یکی از مزایای گردشگری این است که افراد می‌کنند تا تجربه‌های جدید کسب کنند و آداب و رسوم سایر ملل را ببینند، تفاوت‌هایی که وجود دارد از دید ما نوعی مزیت است که افراد را با تجربه‌های جدید آشنا می‌کند و انتظار داریم که گردشگران هر دو کشور به قوانین یکدیگر احترام بگذارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران همچنین درباره احتمال افزایش مجوز شکار خارجیان یا ایجاد فضاهای شکار برای گردشگران نیز بیان کرد: «محیط زیست، موضوع بسیار مهمی است که مردم ما توجه زیادی به آن دارند. توسعه گردشگری ایران بر مبنای موضوع شکار نیست، یعنی به دنبال این نیستیم که با برنامه‌هایی مانند شکار به دنبال جذب گردشگر باشیم، چرا که نه تنها آورده گردشگری بالایی ندارد، بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند، سازمان محیط زیست بر اساس مقررات و ضوابطی که دارد سالانه تعدادی مجوز به ایرانیان یا غیرایرانیان برای شکار ارائه می‌دهد اما قطعاً محور کار ما این موضوع نخواهد بود.»

گردشگری، اقتصاد سوم جهان

مونسان در رابطه با تاثیر گردشگری بر اقتصاد دو کشور در شرایطی که ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده هستند، اظهار داشت: صنعت گردشگری امروزه اقتصاد سوم جهان است و پیش‌بینی‌ها بر این بود که روند رو به رشد گردشگری شتابان ادامه پیدا کند که متاسفانه شرایط کرونا ایجاد شد، بسیاری از تحلیل‌گران تغییراتی را در اقتصادهای دیگر جهان پیش‌بینی می‌کردند.

وی افزود: برای مثال هوشمندسازی با سرعت رو به جلو است بنابراین احتمال دارد صنعت بانکداری تغییرات چشمگیری داشته باشد یا صنعت بیمه بر اثر افزایش هوشمندسازی و کاهش ریسک ممکن است جایگاه قبلی خود را از دست بدهد، اما همه پیش‌بینی‌ها بر این بود که صنعت گردشگری با سرعت رو به جلو می‌رود، یعنی به هر میزان که اقتصاد جهانی رشد می‌کند و رفاه افزایش می‌یابد،  گردش و سفر نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین هر چیز در دنیا که به سمت مجازی شدن پیش برود، گردشگری ملموس‌تر و فیزیکی‌تر می‌شود این روند شاید امروزه با کرونا دچار رکود و توقف شده باشد، اما قطعاً افزایشی خواهد شد.

مونسان یادآور شد: موضوع گردشگری امری بسیار مهم در اقتصاد جهانی است و جی دی پی بالایی را تشکیل می‌دهد، دو کشور ایران و روسیه هر دو پر جمعیت و پر گردشگر هستند، قطعاً در شرایط فعلی که هر دو کشور در تحریم هستند گردشگری می‌تواند یک محرک عالی برای چرخش مالی میان ایران و روسیه باشد و نقش مهمی در پویایی اقتصاد ایفا کند؛  همچنین می‌تواند شغل‌های پایدار فراوانی را نیز به وجود بیاورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.