خبر جدید از استخدام کادر درمان در تامین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جذب و استخدام کادر درمان در تامین اجتماعی قرار است ۳ هزار و ۶۶۰ نفر استخدام شوند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ نفر کادر پرستاری هستند.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب در نشست مشترک سازمان نظام پرستاری و مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: ایجاد وحدت رویه برای رسیدگی به موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور جامعه پرستاران کشور تصمیم مناسبی است که از سوی معاونت روابط کار پیگیری خواهد شد. 

 

وی همچنین گفت: به زودی با استخدام کادر پرستاری سازمان تامین اجتماعی، ضریب اشتغال پرستاران به نسبت تخت‌های بیمارستانی افزایش می‌یابد و به میانگین استانداردهای جهانی می‌رسد. 

شریعتمداری با بیان اینکه شغل پرستاری توام با هنر و عشق است افزود: خدمات ارزشمند جامعه پزشکی و پرستاری در ایام کرونا را ارج می‌نهیم و به روح شهدای کادر درمان درود می‌فرستیم. 

وی تصریح کرد: حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری در کمیته‌های حل اختلاف و هیات‌های تشخیص با انعقاد یادداشت تفاهم سه جانبه و ابلاغ آن از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. 

شریعتمداری بر تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری موضوعات مرتبط با جامعه پرستاری کشور نیز تاکید کرد و گفت: درحوزه ارائه خدمات خانگی جامعه پرستاری نیز سازمان نظام پرستاری و معاونت اشتغال وزارت کار می‌توانند برای حمایت از ایجاد شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل یادداشت تفاهم همکاری امضا کنند. 

وی تصریح کرد: البته استفاده از نظام بیمه در خدمات پرستاری منزل و چگونگی محاسبه هزینه خدمات نیازمند بحث‌های کارشناسی جداگانه و طرح آن در شورای عالی بیمه است. 

شریعتمداری با بیان اینکه در خصوص اجرای مفاد قانون بهره وری هیچگونه تردیدی نداریم و خواهان اجرای قانون هستیم افزود: آموزش پرستاران مورد توجه تأمین اجتماعی است. 

نهضت پرستار در خانه و خدمات غیر بیمارستانی را تقویت کنیم 

در ادامه این نشست، محمد میرزا بیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری به طرح مسایل مربوط به جامعه پرستاران کشور پرداخت و گفت: نزدیک به ۸ ماه است که پرستاران در خط مقدم نظام سلامت در ارتباط با بیماران به خصوص بیماران کرونایی هستند. 

وی افزود: هم اکنون ۱۹۳ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکتری در کشور وجود دارد. 

رییس سازمان نظام پرستاری افزود: حدود ۲۵۰ هزار پرستار در کشور داریم که حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت و مابقی در بخش غیر دولتی (خصوصی)، تامین اجتماعی و خیریه‌ها فعالیت دارند. 

میرزابیگی افزود: نزدیک به ۱۰ هزار نفر از پرستاران هم در حوزه مراقبت در منزل فعالیت دارند. همچنین سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر فارغ التحصیل از ۱۹۳ دانشکده پرستاری در کشور داریم. 

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: این سازمان همانند سازمان نظام پزشکی کشور دارای قانون مصوب از مجلس شورای اسلامی است و هر ۴ سال انتخابات خود را برگزار می‌کند. 

میرزا بیگی گفت: هم اکنون ۱۹۲ هزار نفر عضو سازمان نظام پرستاری هستند و ۱۴۷ هیات مدیره ۹ نفره در کشور وجود دارد که منتخب پرستاران در کشور هستند. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، رفع برخی موانع خدماتی و مسائل را در حوزه پرستاران مورد تاکید قرار داد و افزود: افزایش تعداد پرستاران در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به عنوان اولین مسئله مطرح است. مطابق با سند درمان وزارت بهداشت و نیروی انسانی و بر اساس استانداردهای تعیین شده باید به ازای هرتخت بیمارستانی ۵/۲ گروه پرستاری در ۲۴ ساعت داشته باشیم. 

وی افزود: اجرای کامل قانون بهره وری در سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی و ارتقای جایگاه پرستاری مورد تاکید است. هم اکنون وزارت بهداشت جایگاه پرستاری را تحت عنوان معاونت پرستاری تعریف کرده است. 

میرزا بیگی تاکید کرد: معتقدیم تناسب نیرو‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای از یکدیگر باید وجود داشته باشد و مطابق با استانداردها به ازای هر ۴ پرستار یک کمک پرستار داشته باشیم. 

وی همچنین بازآموزی و برگزاری آموزش‌های مداوم را از دیگر محورهایی عنوان کرد که به ارتقای وضعیت پرستاران منجر می‌شود. 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، افزود: نهضت پرستار در خانه و خدمات غیر بیمارستانی را باید تقویت کنیم. هم اکنون ۲۰۰ مرکز، خدمات خود را به بیماران به ویژه در حوزه کرونا به بیماران ارائه می‌کنند که لازم است خدمات آنان پوشش بیمه‌ای داشته باشد. 

میرزا بیگی آمادگی کامل سازمان نظام پرستاری را برای ارائه خدمات و همکاری در حوزه‌های یاد شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد. 

استفاده از ظرفیت سازمان نظام پرستاری برای ساماندهی و نظام‌مند کردن اعزام نیروی پرستار به خارج از کشور و در همکاری با مراکز کاریابی خارجی و معاونت توسعه اشتغال وزارت کار نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت. 

در ادامه این نشست مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: بعد از وزارت بهداشت بیشترین تعداد پرستار در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشغول به کار هستند. هم اکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ پرستار در مراکز درمانی تأمین اجتماعی سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند و این سازمان در بحث خدمات درمانی تاکنون اقدامات خوبی داشته است. 

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از پرستاران شاغل در مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی هستند، گفت: در مجموع ۷۰ هزار نفر از پرستاران کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. 

سالاری با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در ماه گذشته اظهار داشت: با جذب و به کارگیری پرستاران پذیرفته شده در این آزمون که در حال انجام است، شاهد کاهش فشار کاری پرستاران و بهبود شاخص تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بستری خواهیم بود. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی توسعه خدمات درمانی این سازمان را بر اساس سطح‌بندی مراکز درمانی کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، توسعه خدمات درمانی براساس اولویت و به منظور تحقق عدالت در دسترسی به خدمات مورد توجه قرار می‌گیرد. 

سالاری از نهایی شدن مطالعات مربوط به سطح‌بندی مراکز درمانی خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته به بیمارستان‌های موجود سازمان تأمین اجتماعی ۵۵۰ تخت اضافه می‌کنیم و توسعه و تجهیز مراکز موجود را با جدیت پیگیری می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: در حوزه بیمه تکمیلی بازنشستگان توافق کردیم که مشارکت سازمان تامین اجتماعی بیشتر شده و پوشش آن نیز افزایش یابد. در خصوص پرستاران شاغل در مراکز درمانی تامین اجتماعی هم فوق العاده شغل آنان افزایش یافته است. 

حضور نمایندگان پرستاران در هیات‌های حل اختلاف 

در ادامه حاتم شاکرمی، معاون روابط کار پیرامون مبحث کارهای سخت و زیان‌آور به ویژه در حوزه مشاغل پرستاری توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: با توجه به ماهیت مشاغل پرستاری در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور نیاز است که به یک تصمیم واحد و یکپارچه در این خصوص برسیم. 

وی افزود: در بحث بیمه بیکاری مربوط به پرستاران هم با توجه به اینکه تعدادی از آن‌ها مشمول قانون تامین اجتماعی نیستند و مشمول قانون استخدامی کشوری هستند نیازمند رفع موانع و اصلاح قوانین و دستور العمل‌های مربوطه هستیم. 

شاکرمی، در خصوص حضور نمایندگان پرستاران مشمول قانون کار در مراجع حل اختلاف و هیات‌های تشخیص نیز پیشنهاد کرد؛ سازمان نظام پرستاری تفاهم نامه سه جانبه همکاری با کانون عالی شوراهای اسلامی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کند. 

۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کادر پرستاری درمراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی فعالیت دارند

امیر عباس منوچهری، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کادر پرستاری در مراکز ملکی این سازمان فعالیت دارند و در مراکز ملکی این سازمان هم ۹ هزار و ۲۹۱ تخت فعال داریم. 

وی افزود: با جذب و استخدام ۲ هزار و ۶۵۰ نفر کادر پرستاری، تعداد پرستاران تامین اجتماعی به ۱۷ هزار و ۵۰۵ نفر خواهد رسید. بنابراین با جذب این تعداد کادر پرستاری، کمبود جدی وجود ندارد و سازمان تامین اجتماعی به استانداردهای بین المللی نزدیک شده و حتی پیشرو است. 

منوچهری گفت: قانون بهرهوری نیز از سال ۹۱ در تامین اجتماعی اجرا و در سال ۹۶ بر اساس مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی مابه التفاوت‌های مالی نیز پرداخت شده است. 

وی تصریح کرد: در پرداخت‌های مربوط به پرستاران هم به روز هستیم. در حوزه مراکز درمانی مطابق با نسخه همان مرکز درمانی و بیمارستانی عمل می‌شود و هر مرکز درمانی و بیمارستان نسخه مخصوص به خود را دارد. یعنی درآمد در بودجه عملکردی به آنان پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر بودجه بر مبنای عملکرد است. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: بازنگری در تشکیلات و نیز سطح‌بندی از مواردی بود که آن را پیگیری کردیم و ۲۰ اداره جدید با رویکرد فرآیند محوری و برنامه‌ای موضوعاتی مثل سالمندی، پیشگیری و غربالگری و سطح‌بندی مراکز درمانی و داده کاوی و سایر موضوعات را در این بخش‌ها و جداگانه دنبال می‌کنند. یعنی فرایندها برنامه محور هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.