اعتراض وزیر گردشگری به گرانی بلیت هواپیما

پس از هفته‌ها بحث بر سر افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی، علی‌اصغر مونسان سرانجام به این موضوع که مستقیم سفرهای مردمی را نشانه گرفته است، واکنش نشان داد و در نامه‌ای به محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی نوشت که «همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمایید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»

شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش با انتشار نرخ‌نامه جدید پروازهای داخلی از افزایش قیمت‌ها از ماه آبان خبر دادند که پس از واکنش‌های مردم، برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی و حتی آژانس‌های گردشگری، از اصلاح نرخ‌نامه جدید و توقف افزایش قیمت خبر داده شد. تا این‌که ۲۸ مهرماه با انتشار جدول قیمتی از برخی مسیرهای هوایی، مشخص شد که افزایش نرخ، بی‌سر و صدا اعمال شده است.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ به ایسنا گفته است: شرکت‌های هواپیمایی قرار بود نرخ‌ها را پلکانی افزایش دهند اما در نخستین مرحله، قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

برخی شرکت‌های گردشگری گفته‌اند این افزایش نتیجه توافق داخلی و یا به عبارتی پنهانی شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر بوده است. مدیران تعدادی از این شرکت‌ها همچنین می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را به آژانس‌ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته‌اند اگر نرخ‌های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آن‌ها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانس‌ها نیز قطع شده است.  

امیر پویان رفیعی شاد ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران ـ در واکنش به این گرانی که سفر را با رکود دیگری مواجه خواهد کرد، گفت: درست است که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تحمیلی دارند اما خسارت آن‌ها را دولت باید جبران کند نه این‌که دست در جیب مردم کنند؛  پس نقش حمایتی دولت چه می‌شود؟  این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می‌آید جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایت‌هایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم.

بهانه گرانی سفرهای هوایی، پروتکلی است که وزارت راه، شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از اول آبان ماه رعایت کنند. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: از اول آبان ماه همه ایرلاین‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی را به اضافه قانون جذب مسافر به اندازه ۶۰ درصد ظرفیت کابین هواپیما رعایت کنند. اما شرکت های هواپیمایی که متحمل خسارات کرونا شده اند گفته اند اگر دولت از ایرلاین ها حمایت نکند قیمت ها را افزایش خواهند داد. با این حال رییس سازمان هواپیمایی دستور توقف افزایش نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی را تا زمان تصمیم گیری و نرخ گذاری جدید، داد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی شاهد افزایش بوده و هنوز نرخ‌ها تعدیل نشده است. هرچند رییس سازمان هواپیمایی همزمان با بازدیدی که اول آبان ماه از فرودگاه مهرآباد داشت، افزایش اعمال شده روی نرخ بلیت را انکار کرد و افزایش قیمتی که اکنون وجود دارد به دلیل تعطیلات پیش رو بوده و از طرفی چارترکننده ها را عامل دیگر این گرانی دانسته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.